Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1269569
Hej!

Jag har en V70XC som läker bensin ovanpå tanken. Lustigt så är det på båda sidorna.

V70XC är fyrhjulsdriven bil med sadeltank. Det betyder att hela bakvagnen måste monteras ned.

Jag har dock en liten teori på hur man kan göra detta smidigt och enkelt utan några onödiga moment.

Lyssna här:
Jag tänker ta bort alla gummikuddar som håller upp avgassystemet så avgassystemet faller nedåt. De enda gummikuddar jag ska ha kvar är dom vid mitten av bilen. Jag vill endast att avgassystemet ska falla ned där bak.

Där efter så ska jag INTE montera ned kardanaxeln. Det ska ju tydligen vara en led direkt efter växellådan. Så kardanaxeln får sitta kvar när jag hissar ned bakvagnen.

När avgassystemet är nere så börjar jag hissa upp bilen där bak.

Jag skruvar bort skruvarna som håller fast stötdämparfoten där nere. Det är två skruvar per stötdämpare. Stötdämparna sitter fortfarande fast i chassit.

Jag skruvar lös plåtbandet sadeltank håller upp sadeltanken.

Jag tar bort däcken och sedan skruvar jag bort alla skruvar som fäster bakvagnen med chassit. Det ska tydligen vara lättåtkomliga skruvar som är 18-19 skruvskalle.

Nu är bakvagnen nere. Borde inte detta fungera? Jag tar alltså inte bort Stötdämparna, avgassystemet och kardanaxeln.

Eller måste man ens ta bort gummikuddarna till avgassystemet? Behöver jag ens röra avgassystemet?
#1271964
Jag har fått ned exakt allt och fått upp det också.

Det krävdes att man tar bort alla gummikuddar på avgassystemet och skruvar loss dämparna. Enkelt gjort. Fick ned allt på 3 timmar, liggandes på gruset.
#1271983
Var utom på Volvo kan man köpa ett tändningslås till ev V70 -98 på nätet? Har sökt men hittar ingen som säljer detta. Mitt tändningslås går bara till första läget sedan är det stopp, har hört att det ska vara ett vanligt fel på V70 modellen, men vart ska jag hitta ett nytt tändningslås???
#1271985
MickeAson skrev: sön 30 sep 2018, 20:48 Var utom på Volvo kan man köpa ett tändningslås till ev V70 -98 på nätet? Har sökt men hittar ingen som säljer detta. Mitt tändningslås går bara till första läget sedan är det stopp, har hört att det ska vara ett vanligt fel på V70 modellen, men vart ska jag hitta ett nytt tändningslås???
Vad har det med bränsletanken på en V70XC att göra...?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]