Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baxtex
#1271035
Hej.

Jag ägde tidigare en 850 som gått 35 000 mil och använde alltid biltemas 5W40 helsyntetiska olja utan problem. Sen uppgraderade jag till en S70 med bara 20 000 mil och fortsatte använda helsyntet. Numera droppar det lite olja under motorn och man har ju hört att helsyntet kan ge den effekten. Tycker ni jag ska fortsätta använda helsyntet eller ska jag prova halv eller bara mineral olja? Eller är det bara bs att det skulle hjälpa?
#1271038
Det är bara bs.

Det som möjligtvis kan hända är att en motor som egentligen är slut och hålls tät av koks får en olja som rengör bättre börjar läcka. Men den motorn mådde inte bra innan dess heller.

Mer sannolikt är att det inte har något samband. Leta rätt på läckan istället.
#1271239
SBergdahl skrev:Det som möjligtvis kan hända är att en motor som egentligen är slut och hålls tät av koks får en olja som rengör bättre börjar läcka. Men den motorn mådde inte bra innan dess heller.

Ligger otroligt mycket sanning i detta. Det är ju just härifrån myterna om att bl.a. lägre viscotet-oljor orsakar läckande motor och gud vet allt, när det egentligen är precis tvärtom - den nya oljan sköter sitt jobb betydligt bättre än den gamla gjorde.

Det finns ingen rätt speccad olja som orsakar läckage, däremot kan oljan göra sitt jobb och visa fel och brister som finns på motorn sedan långt tidigare.
Samma sak gäller oljud från tryckarna, en högre viscotet kan i vissa fall maskera ljudet men är återigen ingen lösning - enbart maskering. av ett fullt 'normalt' slitage. Att en orenoverad motor inte spinner lika som den gjorde 20år tidigare bör ju vara en självklarhet tycker man.

tl;dr, det är bs, kör på helsyntet du och fixa läckaget ordentligt om det är så pass mycket, annars lev med det. Oljeläckage eller ej så mår motor betydligt bättre av den mer effektiva oljan som "orsakat" läckaget, än gegget den hade innan när motorn var "tät".
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]