Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1270851
Hejsan!

Har en volvo 850 -97 GLT Automat där hastighetsmätaren fungerar ibland och ibland inte.
Stänger jag av bilen och startar igen och lägger i D så fungerar den ibland igen.
Någon som vet om det finns någon givare på lådan eller om den tar signalen någon annan stans?
Var ska man börja felsöka ?

//Jonas
#1270928
Ja, för hastighetssignalen kommer ifrån abs-sensorerna.
Det skiljer lite mellan årsmodellerna.
Vissa har givare i lådan tror jag, men en 1997 har nog från abs.
Vissa tar från ena främre abs sensorn, och andra från båda främre.

Fungerar ABS om du testar den på grus eller gräs?
Oseriösa kan fulkoppla lampan så den slocknar ändå.

Även motorn och automatväxellådans styrdon får hastighetsinfo, och försvinner den går den ofta knasigt.
(Inte helt hemma i 850's ärligt talat)

Felet kan så klart sitta i själva hastighetsmätaren också.
#1271240
Törs nästan lova att abs-lampan är fulkopplad då, och felkoder finns på ett eller båda framhjulen(det är framhjulen hastigheten tas ifrån).

Felet kan vara enkelt eller mer komplicerat. Har du tur har du bara 21års skit på ABS-kransarna som behöver skrubbas bort, i värsta fall är det abs-boxen som behöver lagas alt. bytas. ABS-systemet är väldigt enkelt uppbyggt i grunden, så att laga systemet är inte speciellt dyrt eller komplicerat - oavsett vart felet ligger. Svåraste får nog omlödning av ABS-boxen räknas som, då den måste sågas upp, men är det något man kan göra själv så är det även det billigaste felet(några tior för lite lödtenn och silikon för att försluta boxen igen).
#1272132
Var inne på Volvo idag och de behöver koppla in sig och mäta på hela kablaget i bilen för att kunna säga vad felet beror på och det skulle kosta 1995 kr .
ABS lampan lyser när man vrider på tändningen iallafall och hastighetsmätaren fungerar ibland över en dag och ibland inte alls . När den inte fungerar kan det räcka med att jag stannar och stänger av bilen , sätter på den igen och då fungerar den ? Mycket konstigt ...

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]