Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo9401997
#1270659
Hej,
Behöver hjälp med att felsöka en Volvo 940, 1997, 135 hk.
Bilen dör vid hård inbromsning i högre farter (testat 50-70km/h) men även inbromsningar när bilen stannar helt från kanske 15.20km/h. Det är som att motorn tappar all kraft och resten av bilen lägger av. Några instrumentlampor lyser till. Det går att starta om den direkt utan några problem och det rullar som vanligt.
Vid normal körning är det inget som man märker, bromsar sällan så pass hårt. Tomgången är bra och bilen går fint annars, inte svårstartad.
Batteriet är relativt nytt.
Nya tändstift, har kontrollerat så allt sitter som det ska. Inga brända säkringar, Försökt hitta eventuella läckage i slangar kring motorn men ingen lycka där.
Samma problem med full/halv tank.

Tips?
#1270743
Hur blir det om du lägger lite gas, dör den då med? Lägg i friläge för att testa det om du inte har 3 fötter. Dessutom är det en ovanlig manöver så ta det försigtigt om du vill testa det
Ändrar sig tomgången om du står still och bromsar?
Kan det var nån kabel/slang som flyttar sig så pass att den dör vid hård in bromsning?
#1270951
Bromsolja OK, bromsarna fungerar fint. Vad mer kan jag kika på?

Ingen skillnad på tomgången när jag står still och bromsar. Den överlever om jag ger gas samtidigt vid inbromsning utan växel i.

Testade i låg fart igår och då gick varvtalet ner till 0 men gick snabbt upp igen till 900-1000 och bilen dog inte.

Vakuum läckage i bromservo står det en del om, hittar inga läckage i någon slang under huven överhuvudtaget men kanske backventilen till bromsservon som är sönder? Brake booster check valve verkar en del föreslå på andra forum. Ska se om jag hittar någon som säljer en sådan, billig att byta ut.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1271016
Du kan ju prova att plugga slangen till bromsservon för att se om problemet kvarstår, MEN då har du inte något bromsservo så det blir TUNGT att bromsa! Se till att prova i låg fart först så du får känslan för att bromsa.
#1271081
Jag gjorde en rejäl genomgång igår (igen) av alla slangar och kontakter och hittade en slang som hoppat av en nippel till motorn. Satt långt in så jag såg den inte tidigare. Testkört och nu är problemet borta! lesson learned, kontrollera allt flera gånger..
Användarvisningsbild
av frasse4
#1271133
vjohnj skrev:Som en novis ?! hur kan bromsservot döda motorn?
Servon drivs av vacuum från insuget. Finns det ett läckage i den så får motorn i sig massa luft som inte går via luftmassemätaren. Störst vacuum får man vid motorbromsning.
av vjohnj
#1271134
frasse4 skrev:
vjohnj skrev:Som en novis ?! hur kan bromsservot döda motorn?
Servon drivs av vacuum från insuget. Finns det ett läckage i den så får motorn i sig massa luft som inte går via luftmassemätaren. Störst vacuum får man vid motorbromsning.
Men kan det verkligen bli så mycket att det kan stanna motorn? Men om det är så, så är det så :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1271136
vjohnj skrev: mån 24 sep 2018, 21:47 Som en novis ?! hur kan bromsservot döda motorn?
Bromsservon fungerar med vakuum. Det är alltså vakuum från motorns insugningsrör som hjälper till att "dra ner" bromspedalen när du bromsar. Blir det då någorlunda lite läck på vakuumsidan i bromsservon så märker man det bara när man bromsar. Då blir det samma sak som om du skulle få läck på t.ex packningen mellan insugningsröret och topplock eler att någon slang till vevhusventilationen hoppat loss. Det vekar varit det sistnämnda som hänt på denna bil

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen