Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karlskrona_krille
tror jag kör 5 rutor nu, får inte ha film alls enligt lag, men tar man den ljusaste är det inte säkert de märker det på sbp..
Användarvisningsbild
av Nexus
karlskrona_krille skrev:tror jag kör 5 rutor nu, får inte ha film alls enligt lag, men tar man den ljusaste är det inte säkert de märker det på sbp..
Men om de märker det har du kastat bort en 1000 lapp i onödan + kostnad för ombesiktning.
Användarvisningsbild
av Funk
tror jag kör 5 rutor nu, får inte ha film alls enligt lag, men tar man den ljusaste är det inte säkert de märker det på sbp..
Att dom gör det är rätt säkert, dom kör ned rutan och tittar efter kanten på filmen om dom är det minsta tveksamma, talar tyvärr av egen erfarenhet efter att ha fastnat i en poliskontroll med den ljusaste filmen för ett par år sedan..

/Thomas
av karlskrona_krille
just därför skippar ajg tona framrutorna har dock kör igenom min gammla bil med ljusaste toningen 2ggr på sbp :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag har kommit genom med steg 2 på framrutorna och klarat poliskontroller oxå men året efter var det tvärstopp på bilprovningen. så jag byte ena rutan (hade en repig låg på verkstan) och tog bort den andra sen besikta om då skrev de framruta ej kontrollerad på protokollet.
För jag ville ej slita av filmen eller köpa reserv rutor. :(
Nu ligger problemet hos den nya ägaren av bilen :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av Bosa
Mr H skrev:
~Kalle~ skrev:
T-Röd skrev: jag letar också efter toning till min xc70 ska ha bara precis röktonade 7 rutor.... Nån som vet vad som gäller vid SBP? Hur mycket får man ha?
http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx Man får ha 30% toning på framrutorna
Vilket är väldigt lite och något som nästan uppfylls redan av originalrutan på flertalet bilar idag. Lägger du då till en solfilm, även med minsta tillgängliga toning, så blir det för lite ljusgenomsläpp.
Polaren jobbade på Bilprovningen förut och de har ju maskiner att mäta ljusgenomsläpp med. De mätte ljusgenomsläppet på en anställds ett år gamla Peugeot 406 som inte hade någon solfilm alls och sidorutorna i fram var inte lagliga. Det lilla slitage som rutorna utsatts för på ett år gjorde att det var mer än 30%. De var lagliga när han köpte bilen ny, de kollade med samma maskin då också.

Men jag åkte sex år med filmade sidorutor i fram utan problem. :)
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.