Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#667406
*SNYYYFFT* Jag som trodde att jag hade koll på all rost på denna bil.. inte en rostprick i skärmkanterna eller undertill (nåja nästan inga)
Men så lyfte jag på gummilisten ovanför vindrutan och hittade bubblig lack med gravrost under.. Hmm borde alltså ha rostskyddat för flera år sedan men jag räknade inte med att Volvobilar rostade uppifrån :roll:
Mitt tips alltså: INSPEKTERA innan det är för sent

EDIT: **** fixen borttagen eftersom den betraktades som klåpande :P ****

Plastkarossen på Trabant var kanske ingen dum ide när allt kommer omkring :P
erik
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#667409
Plastkarossen på Trabant var kanske ingen dum ide när allt kommer omkring
Papper var det väl!? :)

Mvh GK
#667413
Du ska ju inte bara ha zink... Du ska ju även ha primer, grundfärg, ev. spackel, täcklack och klarlack.

Om det rostar igenom på 1-2år så har du antingen inte fått bort all rost innan du började lacka, eller använt usla produkter.
Att bara använda en dremel och rostätare, och tro att man fått bort all rost stämmer inte riktigt.
Underarbetet är det viktigaste av allt.
#667575
TomClaesson skrev:Min personliga åsikt är att du har beskrivit en riktig klåpar-variant av "rostlagning/lackbättring"..

Blästring och/eller syrabad är mer eller mindre de enda seriösa ytbehandlingsmetoder innan man börjar prata färg.
Möjligt att du har rätt men jag tycker nog att du är lite väl kategorisk, man får ju betänka var rosten sitter för ibland får man ta till lite tricks och göra så gott det går,

Sen har jag för mig att behandling med syra är anledningen att bränsletankar på vissa årsmodeller av Volvo rostar sönder.



Mvh GK
#667626
TomClaesson skrev:Min personliga åsikt är att du har beskrivit en riktig klåpar-variant av "rostlagning/lackbättring"..

Blästring och/eller syrabad är mer eller mindre de enda seriösa ytbehandlingsmetoder innan man börjar prata färg.

Mjae, både håller med och inte. Om vi pratar yrkesmässig karosseribehandling så håller jag med.

Men som hemmameck kan bläster och framförallt syrabad vara svårt att få tag på.

En hög med slippapper och ståltrissor är därimot varesig dyrt eller svåråtkomligt.
Givetvis är det mindre effektivt och kräver betydligt mer jobb, men är man noga så håller det iaf flera år (mer än 1-2!).

Det viktigaste är att man lägger ner tid på slipandet och inte bara haffsar över det.
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]