Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1270170
Bilen dog när jag körde helt normalt. Kom upp att de var dåliga tändstift. Bytte dem o bilen fungerade som en dröm. När jag felsökte så drog jag sönder fördelarn så jag beställde en ny. Så nu när jag skulle starta den med nya fördelarn så small de till under huven försökte 5-7 gånger o efter varje gång blev smällen högre o högre. Sen gick han igång o gick direkt upp till 4-6000rpm så stängde av. Någon som har funderingar kring detta? Det är en b230e mekanisk insprut.
Hör av er
#1270276
Har du bytt hela fördelaren? Har du fått alla tändkablar rätt? Har du ställt in rätt tändläge men stroboskoplampa (har för mig c:a 10° FÖD). Kolla noga på gummibälgen så du inte har skadat den eller att där är någon läcka. Dessa motorer är otroligt känsliga för tjyvluft
#1270322
Tack för svar. Jag bytte endast fördelarlocket, Alla tändkablar sitter via följden 4-3-1-2. Ställde inte in ngt bara bytt locket på fördelarn. Vilken gummibälg? Inne i fördelarn? Sen hoppade han igång o gick upp i varv o det kom ett sugljud underifrån insuget. Som om det skulle vara ett stort hål där men hittar inget
#1270383
Om du tar loss fördelarlocket och vrider försiktigt på rotorn så ska den fjärdra med åt ett håll och sedan fjädrar den tillbaka. Det hållet den fjädrar med, det hållet snurrar den när motorn går. Sedan letar du upp en liten "skåra" eller kanske mer ett "streck" i kanten på fördelaren. Där ska kabeln sitta till 1-ans cylinder när locket sitter på. Sedan i den riktning som rotorn "fjädrande med" ska i tur och ordning sitta 3, 4 och 2
Mellan bränslefördelaren och insugningsröret, sitter en ganska stor gummibälg. Både där och vid tillsatsluftsliden och vid tomgångsjusteringen (vid gasspjället) vill det gärna läcka in tjyvluft
#1270408
Jo tack för svar, ska pula med det imån tänkte jag, jag hade av gummi grejen idag o kollade, när jag tog bort den o var det fullt med olja i slangen till luftfiltret samt under "ufot" (gummi grejen). lade på den korrekt sen startade jag motorn och det kom samma slags sugljud...
#1270462
Om du vrider rotorn och den fjädrar tillbaka så vet du att tänd regleringen i fördelaren fungerar. Och då vet du vilket håll rotorn rör sig när motorn går (det håll du kan vrida den). Om du då letar upp märket i kanten på fördelaren så vet du var 1-ans cylinders tändkabel ska sitta när fördelarlocket är monterat. Då kontrollerar du att dom andra kablarna sitter i ordning efter det håll som rotorn går att vrida. Med kabeln till 1-ans cylinder där strecket i fördelaren så ska kabeln till 3-dje cylindern sitta i nästa hål. Sedan till 4-de och sist till 2-ans cylinder. Cylindrarna räknas med 1 längst fram mot kylaren. När du vet till 110% att detta är rätt kan du gå vidare. Tändföljden på en B230 motor är (framifrån räknat) 1-3-4-2
#1270574
Man behöver inte vara "trög" för att inte fatta detta. Det är ungefär som latin för en en katolsk präst. Kan man det är det världen enklaste, kan man det inte är det som att försöka hoppa över Grand Canyon.
Får du bara detta rätt, du kommer inte att vara den förste som råkat skifta någon tändkabel (om du nu gjort det) så "fixar vi resten se'n"
#1270580
Skön e du, men min uppfattning om ordet trög är att man (jag) inte fattar när nån förklarar, utan den som förklarar måste gå in på detaljer.. Såsom att någon säger att du ska byta en kolv, Men då svarar jag vadå byte av kolv, så måste du t.ex föklara att man ska ta bort kamaxeln, ventilerna, topplocket, blocket osv för att byta kolven(detta är bara exempel) Och ja tändkablarna sitter rätt xD

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]