Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Danzi
#1270293
Volvo Cars Sverige har förklarat för mig att uppgraderingen av Pilot Assist (gen 3) som i kombination med navigation innebär en förbättrad kurvtagning tyvärr inte är bakåtkompatibel (på min XC90 MY16 med Pilot Assist 2).
av Xanthopteryx
#1270379
Frågan är om det verkligen är så. Just nu kanske ja, men sedan? Kan vara att man testkör den på en modell först. Finns ju vad jag kan komma på inga hinder annars, så länge du har rätt sensorer (sidosensorer kanske krävs exempelvis). Vi har ju fått funktioner på V90 som inte fanns först på V90, som exempel.
av AndS
#1270456
Du skriver "gen 3", normalt brukar det vara så att det innebär även annan hårdvara. Men lite förvånande att man redan skulle vara framme vid generation 3 då systemet kom 2016.
Användarvisningsbild
av joel80
#1270459
Henry_Fågeljazz skrev:Exakt. Jag vill själv välja när det är läge för uppdatering. Jag har betalat en hel del pengar för fordonet och vill självklart ha tillgång till bästa mjukvaran.

Henry
Teslaägare väljer själv när deras uppdatering ska installeras. Man får en notis om att det finns en uppdatering och måste bekräfta det via skärmen. Man får om jag fattat rätt också en uppskattad tid det tar att slutföra den.

Edit: ops.. Såg nu att det var ett rätt gammalt inlägg. :)
av AndS
#1270461
Men svaret är ändå aktuellt då Volvos uppdateringar av programvara känns amatörmässigt utvecklad. Har nu haft bilen i 1,5 år och mycket har ju inte hänt.
Har man en bra mobil/internetkoppling i bilen med hyfsad "surfmängd" till mobilabonnemanget ska man kunna få mera frekventa uppdateringar och även tramset med att vissa uppdateringar ska göras via USB. Det är ju bara att göra en uppdateringsfunktion som laddar ned och kontrollerar nedladdningen, där man sedan får aktivera installation.
Installationen kan man sedan aktivera att utföras när bilen inte används, visst tar det lite batterikraft men med lite smart programmering kan även en minimeras.
av Xanthopteryx
#1270466
Tror det händer mycket, men det mesta märker du inte alltid av. Växellådan, säkerhetssystem, pa och hur den tolkar vägen, motorstyrning etc.
Vad mer, egentligen, är viktigt i en bil?
av AndS
#1270475
Nejdå det händer inget annat än vid servicetillfälle när man kör uppdateringar, men även där säger "ryktet" att vissa uppdateringar/rättningar inte körs in för vissa system såvida man inte påpekat problem pga att det är så tidskrävande. Det jag avser är att vissa typer av uppdateringar skulle man kunna köra in via mobilnätet fortlöpande.
Men med det strul som Volvo har med uppdatering av Navigeringssystem och de andra få apparna så ser jag det som omöjligt, därav ser jag det som amatörmässigt system utifrån hur andra IT-system fungerat under 20-års tid med "plu and play".
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?