Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1269720
Du skriver nu på ett sätt som känns lite olustigt. Kanske du missförstår mig eller inte läser riktigt, men flera saker känns det som att du skriver "i mun på mig" som jag inte sagt. T.ex har jag aldrig sagt att elbilar skulle vara helt hållbara idag. Det är som sagt även i Sverige fortfarande 15% kvar om det nu är 85% mindre påverkan än en "vanlig" bil. Men det är klart en bit på vägen, och såklart något man bör välja istället för bensin och diesel.

Redan idag sparar man mycket på att använda batterier. Toppeffekter kan kapas rejält med rätt små medel. Ett bilbatteri på 80kWh som bara har hälften av kapacitet kvar skulle kunna minska toppeffekterna i ett lägenhetshus med runt 30%. (Det behövs bara runt 1kwh per lägenhet för att det ska göra stor skillnad.)
I många länder skulle det spara mycket fossila energislag då det ofta används som reglerkraft vid högtryck.

Förbud på vissa vägar i storstäder för att minska skadliga utsläpp från t.ex dieselbilar är inte galet. Där handlar det ju till stor del om lokala utsläpp, och där hjälper det inte att köra med HVO heller då de utsläppen bara minskar markant då.
Så i de lägena går det ju inte att tillåta t.ex HVO. Dels för att det inte finns nått sätt att veta vad folk har i tanken, men också för att det inte skulle få den effekt man vill ha.
Kostnadsskillnaderna är här om man räknar till totalt ägande, och om några år troligen även i länder utan någon som helst politiskt styrning. Att man styr det att gå snabbare är ju för att kunna få en omställning mot fossilfri transport snabbare. Det räcker inte med biobränslen för att göra det utan det måste till en stor del elektriska fordon, där det faktiskt finns möjlighet att producera tillräckligt med energi, och där det går att göra det rätt fort!

Vattenfall bygger 84 vindturbiner kring Åsele och Lycksele i Norrland nu. Bara den vindkraftsfarmen ger energi nog för mer än 400 000 elbilars årsförbrukning. Samtidigt byggs det såklart på många andra ställe också, både sol och vind. Så även om vi skulle få ut 300k nya elbilar per år skulle det byggas mångdubbelt mer bara av vindkraft. Det går med rimliga medel att möta det ökande behovet (idag är det ju inte 300k per år utan snarare upp mot 25-30k, inkl hybriderna) samtidigt som det blir mycket över för annat.

Oavsett vilka du jobbar med så rankas Sverige nämligen som etta i världen sett till de nationella framstegen mot de 17 målen för hållbar utveckling! I rapporten från Sustainable Development Solutions Network och den tyska Bertelsmannstiftelsen används tre olika metoder för att analysera och rangordna världens länder. Oberoende av vilken metod som används hamnar Sverige på första plats bland de 147 länder som analyseras. Bland forskare och klimatvetare, samt även beslutsfattare har sånt stor betydelse och man sneglar på oss när det gäller lösningar. Vi har mycket att hämta på att hålla oss i täten.

Att lösningen i de länder som har taskig elmix i nuläget inte är tillräcklig för att vara hållbar håller jag med om. Det som är så fiffigt med elbilar är att om de nu ändå säljs en stor del elbilar i ett sånt land så löser man utsläppen för transporter samtidigt som man förändrar och löser problemet med fossil energiproduktion. Båda måste lösas, elbilar gör det enklare.

Svenskt kraftnät håller inte med dig utan säger att man klarar det med bra mycket mer vindkraft än vad man har idag.

Att Sverige också ligger väldigt långt fram i hur man ska utveckla smarta nät gör att det är på god väg att lösas när vi så småningom måste fimpa fler kärnkraftverk. Det är inget spektakel, det är framtid och innovation. Med tanke på hur snabbt utvecklingen med vind och sol går och att det redan nu är flera länder som ibland har överproduktion av vindkraft tycker jag inte alls det är dumt att vi satsar på elektrolys för lagring och utjämning. Ganska snart kommer vi se fler och fler tillfällen då det är klokt att kunna antingen styra elanvändning eller kunna "spara" överproducerat el. Delvis för korttidslagring i batterier, men även för längre tid och då ser jag elektrolys som ett av flera alternativ som man skulle kunna använda.

1600GW år 2040 var ju 2016 års spådom från Bloomberg. Dom som alltså underskattat takten hela tiden (som alla andra också o och för sig.)
I årets upplaga av New Energy Outlook har man räknat med att 2050 är endast 29% fossil energiproduktion i elmixen. Är den spådomen lika försiktig som de tidigare kan vi nog vänta oss de siffrorna 10-15 år tidigare.
https://about.bnef.com/new-energy-outlook/
Skärmklipp 2018-09-16 22.26.04.png
Skärmklipp 2018-09-16 22.26.04.png (25.09 KiB) Visad 1064 gånger
Skärmklipp 2018-09-16 22.32.50.png
Skärmklipp 2018-09-16 22.32.50.png (168 KiB) Visad 1064 gånger
Det är inga små förändringar man väntar sig.
En spännande tid vi lever i... jag hoppas på en ännu snabbare förändring och att man kan dö om nått halft sekel och se att världen är på väg att klara sig.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1269722
Det här var förresten på nyheterna för ett par dagar sen:
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/sol- ... a-11641491

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7043227

Världens utsläpp av växthusgaser kan halveras till år 2030. Det visar en ny global rapport där bland annat svenske miljöprofessorn Johan Rockström deltagit.


Rapporten presenteras på ett klimattoppmöte i San Francisco under torsdagen. Bakom den står forskare och företag från Sverige men även personer som FN:s tidigare klimatchef Christiana Figueres.

– Syftet med mötet här i San Francisco är att dramatiskt försöka öka takten för de förnybara energikällorna. Framförallt näringslivet samlas här för att skicka en signal till hela världen att vi är vid en punkt där vi ser möjligheterna att fortsätta på en exponentiell resa, säger Johan Rockström till TT.

Rapporten slår fast att sol- och vindkraft ökar exponentiellt med en fördubbling ungefär vart fjärde år, något som forskarna inte väntade sig. Om takten håller i sig så halveras mängden elektricitet från fossila energikällor till 2030, förutsatt att exempelvis vindkraftverk ersätter kolkraftverk i stället för att adderas till dem.

– I dag fördubblas mängden sol och vindkraft i hela världen vart fjärde år. Och om vi fortsätter med den takten så kommer 50 procent av all elektricitet i världen komma från vind och sol redan om 12 år. Den typen av insikter finns inte därute; vi har inte förstått takten av exponentiell positiv förändring. Och jag tror att det är en förklaring till att vi diskuterar det här så lite och istället bara fokuserar på problemen. Sen ska man ha klart för sig att vi rör oss i fel kurs, , säger Johan Rockström till Studio Ett och fortsätter:

– Vi har ännu inte böjt den globala kurvan av utsläppsminskningar. Vi ser att vi sitter precis på det här staketet: kommer vi att trilla över på en positiv resa där vi rör oss väldigt snabbt i rätt riktning, eller riskerar vi att falla tillbaka och bromsas. Det är ju inte så att det är löst på något sätt men vi har möjligheten att klara det här framåt.

Rapporten visar också att alla sektorer i världsekonomin har potential att snabbt halvera sina utsläpp av växthusgaser med teknisk och politisk hjälp. Rockström nämner byggsektor, flygsektorn, transportsektorn och jordbruket. Men förutom i elsektorn är takten i omställningen för låg.

– I sektor för sektor finns det lösningar som kan skalas upp och kan ta oss på ett spår som leder mot Parisavtalet. Och målet är ju väldigt högt, det kräver att vi halverar utsläppen av växthusgaser varje årtionde. Vilket innebär att vi måste minska utsläppen med sex till sju procent per år, säger Johan Rockström.

Parisavtalet stipulerar att den globala uppvärmningen bör hållas under två grader, men helst under 1,5 grader.

Eftersom världen fortsatt är så beroende av fossila energikällor så räcker inte ökningen av förnybart, enligt forskarna. Johan Rockström kallar USA, som han befinner sig i, för "paradoxens land" på den punkten. Sammantaget gör världen lite mer fel än rätt på grund av att många fortsätter med kol och olja.

Samtidigt ser han att omställningen nu är för stor för att slå om och "bakåtsträvarna" kommer inte att vända på agendan, men de kan mycket möjligt bromsa in den.

– Om man har politiskt ledarskap likt det president Trump representerar... Jag tror inte vi förlorar så många år, säger Johan Rockström.

Slutsatsen i rapporten är också att omställningen inte kommer att ske av sig självt utan att den behöver politiska beslut, som att sätta priset på kol, förbud, utfasningsdatum och procentuella utsläppsminskningar.
[/Spoiler]
Edit:

Och här är presentationen av rapporten tror jag. Har inte kollat den än.. ska försöka hinna imorrn. :)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1270101
Gick inte att läsa annat än rubriken då artikeln är låst. Verkar handla om den torra sommaren. Kan du återge vad som skrivs?

Läste det här häromdagen som ett svar kring att elen inte skulle "räcka till" i Göteborg och Sverige med omställningen i fordonssektorn. Lite intressant att politikerna pratar om kärnkraftsnedstängning "på allvar" först kring 2030.

http://www.gp.se/debatt/elen-kommer-att ... -1.8322440
Elen kommer att räcka till alla
DEBATT Det finns ingen anledning till oro, elen kommer att räcka även med den storskaliga elektrifieringen av fordonssektorn som har inletts, skriver Ann-Sofie Hermansson (S) och Shahbaz Khan (S).
Spoiler »
Användarvisningsbild
av poseidon
#1270455
I många fall handlar det inte om effektproblem eller att elen inte räcker till. Det handlar om att elen inte används där den produceras. Inga stora turbiner som snurrar och håller frekvensen stabil på Gotland, och i södra Sverige. Sverige har varit ett föregångsland för stabil el men vi avvecklar oss själva i rask takt....
Användarvisningsbild
av joel80
#1270460
I det stora hela med att skapa ett fossilfritt stabilt smart elnät ligger vi faktiskt bäst till i världen. Vi gick om Norge i år..

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... art-elnat/
0f0lvT2u_lpXWtmmVtzSmkBXUQxXobB_sPSV7yIGCSE.jpeg
0f0lvT2u_lpXWtmmVtzSmkBXUQxXobB_sPSV7yIGCSE.jpeg (69.88 KiB) Visad 913 gånger
Användarvisningsbild
av joel80
#1270559
Vore det bara vattenkraften skulle Norge ligga före. Dom har ju över 90% av sin eltillförsel från vattenkraft. Det gäller också att det finns en långsiktig plan och att det inletts sammarbeten mellan nätägare, stat och leverantörer för smarta nät.T.ex http://www.swedishsmartgrid.se/
Eller att man redan har försöksanläggningar igång för mer lokala elnät där man har egen produktion och lagring.
https://www.eon.se/om-e-on/innovation/l ... imris.html

Så även om det funkar dåligt på Gotland nu när dom håller på med underhållsarbete ligger Sverige av vad man kan läsa sig till, rätt bra till för kommande skifte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1270990
Vad bra... Det vore ju intressant att få se den långsiktiga planen för hur vi stänger av kärnkraften, samtidigt går över till eldrift och dessutom volymlagrar el till den kalla perioden under året utan sol. Speciellt som sol och vind är oreglerbara.

Nu menar jag inte en massa svammel och visioner, utan handfasta godkända investeringar, påbörjade infrastruktur projekt, säkrade finansieringar, godkända bygglov, miljötillstånd och vattendommar tex för pumpkraftverk.

Att lägga till oreglerad produktion i nätet är ju busenkelt så länge det är en mindre del och den stora bulken är reglerad. Men när majoriteten är oreglerad då krävs det rejäla investeringar.

Som att ha en rörlig lön, så länge 5, 10 eller 20% på toppen av lönen är rörlig är det enkelt att leva. Men när den större delen är rörlig, då krävs det ett helt annat sätt att spara och planera.

Om vi nu är bäst i världen så borde man nu kunna visa upp detta omedelbara...

För övrigt är det inte svårt att vara bäst i klassen. Så här såg det ut överallt i Indien när jag var där senast. Att reda till elnätet för 1.3 miljarder människor lär inte gå på 5 minuter att bygga om till smart Grid...

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
#1271048
VolvoB20 skrev: Nu menar jag inte en massa svammel och visioner, utan handfasta godkända investeringar, påbörjade infrastruktur projekt, säkrade finansieringar, godkända bygglov, miljötillstånd och vattendommar tex för pumpkraftverk.
Men har du ens ansträngt dig för att söka information om vad som görs??
T.ex via en av länkarna ovan. Finns en sektion med "Projekt och resultat" man kan följa om man är intresserad på riktigt. http://www.swedishsmartgrid.se/projekt-och-resultat/

Du har även Publikationer och Forskningsprogram där som du kan sätta dig in i om du vill.

Sen har du såklart andra källor också.
Vattenfall radar upp sina vindkraftsprojekt och vad man har för status på dem:
https://corporate.vattenfall.se/om-oss/ ... ftprojekt/

Här har du en vindkraftsfarm som invigdes förra veckan. Fortum, Skellefteå Kraft, Solberg Vind, Vestas och Örnsköldsviks kommun står bakom den:
http://www.vindkraftsnyheter.se/2018091 ... k-invigdes

Skellefteå kraft håller på att byta ut alla sina elmätare till "smarta elmätarna" för att kunna kommunicera direkt med dem och få bättre överblick över nätet. https://www.aidon.com/energyarena/sv/el ... ullningen/

Och det går att hitta mängder av liknande projekt där det är igång. Allt ifrånvindkraftsbyggen i Piteå till vindkraft i havet utanför Trelleborg.

Tycker verkligen inte att det bara är "svammel och visioner" som du säger.


Jag har förresten inte haft mer än runt 40% fast lön sen år 2000.. Och sen 2007 ännu mindre "fast" del, då så gott som allt beror på hur mycket jag kan dra in under månaden i företaget. Så nog går det att leva så också.. ;)
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 41

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]