- sön 16 sep 2018, 22:44
#1269720
Du skriver nu på ett sätt som känns lite olustigt. Kanske du missförstår mig eller inte läser riktigt, men flera saker känns det som att du skriver "i mun på mig" som jag inte sagt. T.ex har jag aldrig sagt att elbilar skulle vara helt hållbara idag. Det är som sagt även i Sverige fortfarande 15% kvar om det nu är 85% mindre påverkan än en "vanlig" bil. Men det är klart en bit på vägen, och såklart något man bör välja istället för bensin och diesel.
Redan idag sparar man mycket på att använda batterier. Toppeffekter kan kapas rejält med rätt små medel. Ett bilbatteri på 80kWh som bara har hälften av kapacitet kvar skulle kunna minska toppeffekterna i ett lägenhetshus med runt 30%. (Det behövs bara runt 1kwh per lägenhet för att det ska göra stor skillnad.)
I många länder skulle det spara mycket fossila energislag då det ofta används som reglerkraft vid högtryck.
Förbud på vissa vägar i storstäder för att minska skadliga utsläpp från t.ex dieselbilar är inte galet. Där handlar det ju till stor del om lokala utsläpp, och där hjälper det inte att köra med HVO heller då de utsläppen bara minskar markant då.
Så i de lägena går det ju inte att tillåta t.ex HVO. Dels för att det inte finns nått sätt att veta vad folk har i tanken, men också för att det inte skulle få den effekt man vill ha.
Kostnadsskillnaderna är här om man räknar till totalt ägande, och om några år troligen även i länder utan någon som helst politiskt styrning. Att man styr det att gå snabbare är ju för att kunna få en omställning mot fossilfri transport snabbare. Det räcker inte med biobränslen för att göra det utan det måste till en stor del elektriska fordon, där det faktiskt finns möjlighet att producera tillräckligt med energi, och där det går att göra det rätt fort!
Vattenfall bygger 84 vindturbiner kring Åsele och Lycksele i Norrland nu. Bara den vindkraftsfarmen ger energi nog för mer än 400 000 elbilars årsförbrukning. Samtidigt byggs det såklart på många andra ställe också, både sol och vind. Så även om vi skulle få ut 300k nya elbilar per år skulle det byggas mångdubbelt mer bara av vindkraft. Det går med rimliga medel att möta det ökande behovet (idag är det ju inte 300k per år utan snarare upp mot 25-30k, inkl hybriderna) samtidigt som det blir mycket över för annat.
Oavsett vilka du jobbar med så rankas Sverige nämligen som etta i världen sett till de nationella framstegen mot de 17 målen för hållbar utveckling! I rapporten från Sustainable Development Solutions Network och den tyska Bertelsmannstiftelsen används tre olika metoder för att analysera och rangordna världens länder. Oberoende av vilken metod som används hamnar Sverige på första plats bland de 147 länder som analyseras. Bland forskare och klimatvetare, samt även beslutsfattare har sånt stor betydelse och man sneglar på oss när det gäller lösningar. Vi har mycket att hämta på att hålla oss i täten.
Att lösningen i de länder som har taskig elmix i nuläget inte är tillräcklig för att vara hållbar håller jag med om. Det som är så fiffigt med elbilar är att om de nu ändå säljs en stor del elbilar i ett sånt land så löser man utsläppen för transporter samtidigt som man förändrar och löser problemet med fossil energiproduktion. Båda måste lösas, elbilar gör det enklare.
Svenskt kraftnät håller inte med dig utan säger att man klarar det med bra mycket mer vindkraft än vad man har idag.
Att Sverige också ligger väldigt långt fram i hur man ska utveckla smarta nät gör att det är på god väg att lösas när vi så småningom måste fimpa fler kärnkraftverk. Det är inget spektakel, det är framtid och innovation. Med tanke på hur snabbt utvecklingen med vind och sol går och att det redan nu är flera länder som ibland har överproduktion av vindkraft tycker jag inte alls det är dumt att vi satsar på elektrolys för lagring och utjämning. Ganska snart kommer vi se fler och fler tillfällen då det är klokt att kunna antingen styra elanvändning eller kunna "spara" överproducerat el. Delvis för korttidslagring i batterier, men även för längre tid och då ser jag elektrolys som ett av flera alternativ som man skulle kunna använda.
1600GW år 2040 var ju 2016 års spådom från Bloomberg. Dom som alltså underskattat takten hela tiden (som alla andra också o och för sig.)
I årets upplaga av New Energy Outlook har man räknat med att 2050 är endast 29% fossil energiproduktion i elmixen. Är den spådomen lika försiktig som de tidigare kan vi nog vänta oss de siffrorna 10-15 år tidigare.
https://about.bnef.com/new-energy-outlook/ Det är inga små förändringar man väntar sig.
En spännande tid vi lever i... jag hoppas på en ännu snabbare förändring och att man kan dö om nått halft sekel och se att världen är på väg att klara sig.
Redan idag sparar man mycket på att använda batterier. Toppeffekter kan kapas rejält med rätt små medel. Ett bilbatteri på 80kWh som bara har hälften av kapacitet kvar skulle kunna minska toppeffekterna i ett lägenhetshus med runt 30%. (Det behövs bara runt 1kwh per lägenhet för att det ska göra stor skillnad.)
I många länder skulle det spara mycket fossila energislag då det ofta används som reglerkraft vid högtryck.
Förbud på vissa vägar i storstäder för att minska skadliga utsläpp från t.ex dieselbilar är inte galet. Där handlar det ju till stor del om lokala utsläpp, och där hjälper det inte att köra med HVO heller då de utsläppen bara minskar markant då.
Så i de lägena går det ju inte att tillåta t.ex HVO. Dels för att det inte finns nått sätt att veta vad folk har i tanken, men också för att det inte skulle få den effekt man vill ha.
Kostnadsskillnaderna är här om man räknar till totalt ägande, och om några år troligen även i länder utan någon som helst politiskt styrning. Att man styr det att gå snabbare är ju för att kunna få en omställning mot fossilfri transport snabbare. Det räcker inte med biobränslen för att göra det utan det måste till en stor del elektriska fordon, där det faktiskt finns möjlighet att producera tillräckligt med energi, och där det går att göra det rätt fort!
Vattenfall bygger 84 vindturbiner kring Åsele och Lycksele i Norrland nu. Bara den vindkraftsfarmen ger energi nog för mer än 400 000 elbilars årsförbrukning. Samtidigt byggs det såklart på många andra ställe också, både sol och vind. Så även om vi skulle få ut 300k nya elbilar per år skulle det byggas mångdubbelt mer bara av vindkraft. Det går med rimliga medel att möta det ökande behovet (idag är det ju inte 300k per år utan snarare upp mot 25-30k, inkl hybriderna) samtidigt som det blir mycket över för annat.
Oavsett vilka du jobbar med så rankas Sverige nämligen som etta i världen sett till de nationella framstegen mot de 17 målen för hållbar utveckling! I rapporten från Sustainable Development Solutions Network och den tyska Bertelsmannstiftelsen används tre olika metoder för att analysera och rangordna världens länder. Oberoende av vilken metod som används hamnar Sverige på första plats bland de 147 länder som analyseras. Bland forskare och klimatvetare, samt även beslutsfattare har sånt stor betydelse och man sneglar på oss när det gäller lösningar. Vi har mycket att hämta på att hålla oss i täten.
Att lösningen i de länder som har taskig elmix i nuläget inte är tillräcklig för att vara hållbar håller jag med om. Det som är så fiffigt med elbilar är att om de nu ändå säljs en stor del elbilar i ett sånt land så löser man utsläppen för transporter samtidigt som man förändrar och löser problemet med fossil energiproduktion. Båda måste lösas, elbilar gör det enklare.
Svenskt kraftnät håller inte med dig utan säger att man klarar det med bra mycket mer vindkraft än vad man har idag.
Att Sverige också ligger väldigt långt fram i hur man ska utveckla smarta nät gör att det är på god väg att lösas när vi så småningom måste fimpa fler kärnkraftverk. Det är inget spektakel, det är framtid och innovation. Med tanke på hur snabbt utvecklingen med vind och sol går och att det redan nu är flera länder som ibland har överproduktion av vindkraft tycker jag inte alls det är dumt att vi satsar på elektrolys för lagring och utjämning. Ganska snart kommer vi se fler och fler tillfällen då det är klokt att kunna antingen styra elanvändning eller kunna "spara" överproducerat el. Delvis för korttidslagring i batterier, men även för längre tid och då ser jag elektrolys som ett av flera alternativ som man skulle kunna använda.
1600GW år 2040 var ju 2016 års spådom från Bloomberg. Dom som alltså underskattat takten hela tiden (som alla andra också o och för sig.)
I årets upplaga av New Energy Outlook har man räknat med att 2050 är endast 29% fossil energiproduktion i elmixen. Är den spådomen lika försiktig som de tidigare kan vi nog vänta oss de siffrorna 10-15 år tidigare.
https://about.bnef.com/new-energy-outlook/ Det är inga små förändringar man väntar sig.
En spännande tid vi lever i... jag hoppas på en ännu snabbare förändring och att man kan dö om nått halft sekel och se att världen är på väg att klara sig.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13