Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1270345
Cirkulerar en slangvärmare vattnet bättre än en insticksvärmare? Eller har calixvärmarna rentav någon pumpverkan (som jag hra för mig det fnns på vissa slangvärmare)? Min bil tar små mängder kylarvätska men åtgången verkar hänga ihop med att jag använder insticksvärmaren. Då den sitter avigt till har jag inte brytt mig men tänker att man kanske kunnat koppla ur och koppla in en slangvärmare istället, så får den sitta oanvänd? Men isf är mina kriterier nog att det inte ska vara varken för dyrt samt att det även gärna får ge någon förbättring i uppvärmningen av motorn.

edit: jag utgår från att volvo (calix?) har slangvärmare som passar på våra bilar och att jag skulle kunna koppla ur insticksvärmaren och in slangvärmaren, men det kanske bara är att välja valfri calixvärmare som passar och koppla in?
av Rådlös
#1270364
Calix tillverkar ju åt Volvo i Volvos namn. Så det som dom säger passa till Volvo måste ju stämma. Det måste ju vara samma delar som dom lägger i en annan kartong som det står Volvo på.
Om en slangvärmare har inbyggd cirkulationspump, så cirkulerar det ju garanterat bäst.

Jag har ett förslag som jag bara delvis har sett och upplevt "live". Det finns en cirkulationspump som säljs inom fritidsbåtbutikerna. Det är en väl beprövad konstruktion och avsedd för motorkylvätska. Johnson Pump heter den och jag skall återkomma med mera uppgifter om den. Du har säkert hört talas om en bränsledriven motorvärmare som satt i dom flesta Volvo på sena 80-talet och hela 90-talet, Volvo Flygmotor 091B. (Det finns en dieselversion också) Den här cirkulationspumpen ingick i Volvo Flygmotors 091B. Det var så att värmaren värmde bara kylvätskan och pumpade vätskan till bilens kupéelement. Elektronik styrde kupéfläkten så att det blåste varmt. Och motorn blev naturligtvis varm också.
Den pumpen säljs som sagt av båttillbehörsbutiken. Men (nu kommer det märkliga) båtbutikerna tar bara 2/3 av priset för en ny pump som vad Volvo skulle ta för reservdelspriset till sin värmare (som säljs av Ebersprächer i dag). Det är exakt samma pump men billigare i båtaffären! Annars brukar allt vara tvärtom när det gäller båttillbehör. (Jag har varit båtägare så jag har erfarenhet av detta)
Jag har haft den aktuella motorvärmaren 091B i en 245 -92 så jag har sett detta på nära håll. Om du är händig och kan klura ut ett bra ställe för att sätta cirkulationspumpen så får du ju till en bra värmeanläggning till din slangvärmare. Den går på 12 volt.

Här är pumpen! https://www.seasea.se/cirk-pump-cm10p7-12v-16mm
Och det är den 8900 som i så fall skulle gälla för dig. Och frågar du Volvo så kostar den mer än 2 500 kr.
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
av dannesk
#1270410
Schmoyoho skrev:Cirkulerar en slangvärmare vattnet bättre än en insticksvärmare? Eller har calixvärmarna rentav någon pumpverkan (som jag hra för mig det fnns på vissa slangvärmare)? Min bil tar små mängder kylarvätska men åtgången verkar hänga ihop med att jag använder insticksvärmaren. Då den sitter avigt till har jag inte brytt mig men tänker att man kanske kunnat koppla ur och koppla in en slangvärmare istället, så får den sitta oanvänd? Men isf är mina kriterier nog att det inte ska vara varken för dyrt samt att det även gärna får ge någon förbättring i uppvärmningen av motorn.

edit: jag utgår från att volvo (calix?) har slangvärmare som passar på våra bilar och att jag skulle kunna koppla ur insticksvärmaren och in slangvärmaren, men det kanske bara är att välja valfri calixvärmare som passar och koppla in?
Du ska sätta i en original Volvo, Calix eller Defa slangvärmare anpassad till din bil som funkar ypperligt, efter ca 1-3timmars drift beroende på utetempen så har den nått full värmning. Den monteras på ansedd slang på låg punkt så den konstant är fylld med vatten och ger självcirkulation när den är aktiverad.

Inte experimentera med någon båtcirkulationspump med impeller som kan hindra vattenflödet när den är avstängd som dessutom inte kan cirkulera vattnet fritt eftersom bilens egen vattenpump hindrar fullt flöde. Sedan när motorn är igång så ska kylvätskan kunna cirkulera med motorns vattenpump utan något flödeshinder vilket då en felmonterad cirkulationspump på en kylslang orsakar. En anpassad slangvärmare till bilen tillåter fullt vattenflöde genom slangen.
av dannesk
#1270414
Leiffi skrev:hur är det med slangvärmare då, kan man ha dom påkopplade mera än 2 timmar eller brinner dom upp? har hört många säga att dom är känsliga.
Slangvärmare funkar bra och inget problem att de "brinner" upp om de är korrekt monterade på avsedd slang så de alltid är vattenfyllda. Har alltid haft slangvärmare (Volvo, Calix & Defa) i mina bilar (utom den nuvarande som har dieselvärmare) de senaste 15åren och aldrig haft något problem och då har jag kört dom dagligen ifrån september/oktober till april månad och ca 1-5 timmar åt gången 2-4ggr dagen.
av Rådlös
#1270445
Dannesk: Har du kört dina bilar dagligen så har dom inte varit inkopplade hela tiden, dygnet runt, som min bil var.
av MrFoss
#1270470
Jag tänker också installera en elektrisk värmare på en xc60. Mest för batteriladdare och kupevärme, kör med ett defa-kit. Vart går man igenom torpedväggen smidigast?
av dannesk
#1270477
Rådlös skrev:Dannesk: Har du kört dina bilar dagligen så har dom inte varit inkopplade hela tiden, dygnet runt, som min bil var.
Nej, självklart inte eftersom värmarna är inte designade att värma kontinuerligt 24/7 i ett slang med begränsad vattenvolym. Varken normalt eller ekonomiskt att använda värmare så. Jag har kört mina med timer och påslag av/på efter temp med styrning över internet.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
av dannesk
#1270479
MrFoss skrev:Jag tänker också installera en elektrisk värmare på en xc60. Mest för batteriladdare och kupevärme, kör med ett defa-kit. Vart går man igenom torpedväggen smidigast?
Volvo har bra och tydliga instruktioner. Välj just din bil, motor & årsmodell så kan du hitta instruktionen. Detta är länken till min classic modell:
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 95647/2017

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]