Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1270444
Många av de du kallar "vanliga" typ2-stolpar är 3-fas. 11kW 16A eller 22kW 32A är vanligt.

Teslas destination charger stödjer upp till 22kW om jag kommer ihåg rätt. Men man kan koppla in den på endast 16A också och ställa ner till 11kW. Det beror ju på hur mycket man har där man ska sätta den.

Många hemmaladdare man köper är dock bara 1-fas.
av Handersg
#1302381
Från en Fd Tesla åkare, moi.
Nej och Ja!
Alla teslor har typ2 = supercharger är typ2.
Kan du ladda något annat än Tesla? Nej!
Precis som någon annan här skriver så läser laddaren av om det är en tesla eller inte.
Laddaren och bilen ”pratar” med varandra och bilen talar om att den är en Tesla och laddning startar. Sen skickas det ganska omgående statistik samt räkning till ditt teslakonto My19 och senare.
Tidigare årsmodeller tankar gratis.
Oavsett så OM det hade fungerat så vore det rent ut sagt korkat att uppta en supercharger med en bil som inte ens klarar att ladda 5% av kapaciteten på en snabbladdare. Vem i hela friden ställer en plugin-hybrid med såpass dålig laddningskapacitet på en snabbladdare?
En Tesla med 100kw batteri laddar 0-100kw på under en timma.
En T8 med 10kw batteri laddar vid samma laddare fullt på 2,5 timmar. Försök undvik snabbladdare generellt. Skapar bara ilska hos de med riktiga elbilar som kan ladda snabbt.
Ser alltför många elbils wannabe som tror att plug-in är en elbil. Kör själv T8 och GTE innan det men skulle aldrig komma på tanken att ladda någon annanstans än hemma. Hade skämts, lite som att parkera bilen på macken utan att tanka.
De få laddare som finns i vårt land är avsedda för elbilar, inte våra bilar som har så dålig laddkapacitet.
Användarvisningsbild
av joel80
#1302502
Självklar kan och ska man få ladda en hybrid vid "vanliga" typ2-stolpar som gills på parkeringar eller i p-hus. Har man en hybrid är det enda chansen att kunna köra skapligt mkt på el.. Samt att få ner förbrukningen skapligt.

Hybrider kan om det finns laddning köras mycket på el. Många resor är ju inte mer än ett par mil. Men då gäller det att de kan ladda där de stannar och parkerar.
Finns det inte laddare nog så är det ett infrastrukturproblem och inte laddhybridägarnas fel.

Att använda en laddhybrid på snabbladdare är dock big no no...

Supercharger använder sig av samma sorts kontaktstycke som typ2 men har 2 ytterligare stift... Så även om kontakten passar så är det inte samma protokoll eller kontakt innuti.
#1302506
Att man inte skulle ladda hybrider i offentliga stolpar är bland det dummaste jag hört på länge. På typ incharge eller Fortum har ju max 11kw output. Att man inte tar snabbladdningarplatser till bilar som inte kan snabbladda är givet men att inte parkera på platser med långsam destinationsladdning, glöm det. Då kan teslafolket få sura bäst dom vill.

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]