Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pokerman39
#1270311
Ja det är väl bara att byta och se glad ut... :-)
Fast byta bak är väl inte så lätt att göra själv eftersom det är elektrisk handbroms om jag förstått rätt.
Har iofs Speedy på nära håll, kan kolla vad dom tar för att byta. Bilia lär väl ta hutlösa priser för det.

Bilen används mest dagtid av min gumma som har den till jobbet och dessutom är det Stockholms trafik och det innebär oftast en del köer tyvärr :-(
Användarvisningsbild
av apersson850
#1270357
Den elektriska parkeringsbromsen innebär också att de traditionella bromstrummorna inuti sivorna på bakhjulen har försvunnit. Elbromsen trycker mekaniskt på skivbromsbeläggen.
Att byta belägg bak är inte mycket krångligare än det var förr. Oavsett om man väljer mekanisk eller elektrisk tillbakakörning av elparkeringsbromsen.

Mina skivor ser fortfarande bra ut, så det är inte det att jag bromsar för lite. Men jag gör minst en rejäl inbromsning varje vecka, efter det att jag har tvättat bilen. Torkar upp skivorna och motionerar mekaniken.
av begell
#1270390
Vet för lite om just Volvo men på vissa andra märken nyttjar ESP-systemet bakbromsarna mer än föraren märker. T.ex. på BMW X3 håller bakbeläggen mindre än 5000mil, samtidigt som frambeläggen är obetydligt nötta.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1270393
Fast stabilitetssystemet ska ju bara gå igång bak om man håller på att dra nosen ner i diket. Verkar ju befängt om det går in och bromsar i vardagskörning. Eller gäller det bara när man kör som BMW-förare har rykte om sig att göra, kanske?
av berrabus
#1270402
apersson850 skrev: Text...
Torkar upp skivorna och motionerar mekaniken.
Behöver man motionera mekaniken idag? Trodde det sköttes av elektriska handbromsen.
Användarvisningsbild
av Derank
#1270451
På dagens bilar motioneras det inget

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av apersson850
#1270453
Jag menar att när man bromsar kraftigt så rör sig de hydrauliska kolvarna och beläggen lite mer än vid vanliga bromsningar. Jag tänkte inte på parkeringsbromsen.
Men just den elektriska parkeringsbromsen kom Volvo använder tycker jag verkar ha förutsättningar att kunna hålla mycket längre än tidigare helmekaniska konstruktioner. Det är bara styrenheten som tidigare har visat sig vara i klenaste laget.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1270496
Bakre beläggen på min V70 D5 AWD måste bytas till vintern. Fram är det mycket slitmaterial kvar, de håller nog ett år till. Skivor och belägg runtom byttes samtidigt precis innan jag köpte bilen för två och ett halvt år sedan.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]