Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leiffi
#1269113
Hej!funderar på att installera en motorvärmare(el) på min xc60-10 D5. undrar vilken modell som är bäst/passar.har dieselvärmare men el är bra att ha :-)
av Leiffi
#1269123
okay... skulle ju hälst ha en blockvärmare men har hört att det går ej på D5. stämmer det?
av UnleashFusion
#1269124
det kan stämma, fast jag hade valt slangvärmare över blockvärmaren alla dagar i veckan. jag känner inte alls av värmen från blockvärmaren(som jag har på min v70)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1269186
Jag har volvo (calix) slangvärmare på min XC60, funkar finfint.


Jag rekommenderar att du handlar hos Volvoåterförsäljaren. Bra pris och du får med precis allt du behöver för en perfekt installation i din bil ner till minsta buntbandet.
av Rådlös
#1269239
Här bör man reda ut vad du menar med Blockvärmare. När motorvärmare var nytt i slutet på 50-talet, så betydde Blockvärmare en värmare som man stoppade in i motorblocket vanligtvis i en "frostplugg"*
På den här tiden fanns det egentligen bara två sorter till personbilar. Blockvärmare och slangvärmare. Blockvärmaren ansågs överlägset bäst. Men slangvärmaren fungerade också bra, men hade en lite lägre status av någon okänd anledning? Slangvärmaren satt på den undre kylarslangen och värmde vattnet som gick in i motorn.
Så höll det i sig i många år. När Volvo 850 och 960 kom med aluminiumblock fanns det ingen plats för att sätta en motorvärmare någonstans. Det verkar som att någon konstruktör hade glömt det. Då blev det som en nödlösning en motorvärmare som man satte utanpå motorblocket. Som att ställa ett strykjärn där. Det var en långtifrån energieffektiv lösning. Det värmde dåligt och med resultat därefter. Denna modellen kom senare att också kallas för blockvärmare. "Den satt ju på motorblocket!" Då började man kalla den ursprungliga modellen för insticksvärmare för att skilja dom åt. Ett namn som säger rätt bra vad det handlar om.
Jag antar att det är en insticksvärmare du menar. Jag har inte järnkoll, men du har förmodligen inte plats för någon sådan på din motor. Däremot finns det slangvärmare av olika modeller. Dels sådana som sitter på den undre kylarslangen och dels sådana som är en separat liten burk med värmare och t.o.m cirkulationspump på vissa modeller. Dom monteras på en lämplig slang någonstans. Tillverkarna har ofta tänkt ut vad som är bäst.
Och dom där "strykjärnen" tror jag inte säljs nya längre? Kom ihåg en sanning för livet: Vatten är den bästa värmeledaren! (I dom temperaturer vi talar om här)

*Det finns debattörer som inte tycker om att man säger frostplugg. Dom menar att det är en nödvändig konstruktion när man gjuter motorblocket. Det är möjligt att det är så, men jag har själv upplevt att en "frostplugg frös loss" på en motor. Så det finns en viss sanning i frostplugg och för många "gemene män" är benämningen fullt gångbar.
av klacken
#1269288
Strykjärnet heter kontaktvärmare och säljs nog men dåliga är dom så inget att rekommendera.
av Leiffi
#1270039
hur är det med slangvärmare då, kan man ha dom påkopplade mera än 2 timmar eller brinner dom upp? har hört många säga att dom är känsliga.
av Rådlös
#1270073
BildDom flesta elvärmare är känsliga för långtidsdrift. Tänk på hur dom ser ut. Det är en liten slinga på kanske 15 - 20 cm. Den skall avge omkring 500 watt. Det blir rätt mycket värme på en sådan liten glödtråd. Jämför med t.ex en gammaldags brödrost. Där var det en flera meter lång spirallindad glödtråd som skulle avge kanske 750 watt. En sådan kunde hålla i många år. Jag har bytt tre stycken insticksvärmare på en och samma bil under samma halvår. Den första var trasig när jag köpte bilen. Jag bytte den till en ny insticksvärmare. Samtidigt ställde jag av bilen för vinterperioden, jag bodde så att jag kunde åka kommunalt till och från jobbet. Där ingick eluttaget i hyran till ett fast pris så jag lät värmaren sitta i. Efter någon månad hade den värmaren brunnit upp. Jag tänkte då att "det kanske var ett måndagsexemplar?" och satte i en ny. Även den brann upp efter någon månad. När jag satte i nästa insticksvärmare hade det börjat gå mot vårvärme och jag kopplade inte in värmaren för långtidsdrift. Samtidigt ställde jag på bilen igen och fick antydningar och insikt i att elektriska motorvärmare är bara avsedda för korttidsdrift. Det vanliga är ju att man har en timer. Dom är begränsade till två eller tre timmars drifttid. Då håller värmaren betydligt längre.
Detta var en Volvo B20-motor med kylkanaler där du kan peta i två fingrar utan vidare. I dag jagar man utrymme och vikt när man bygger bilmotorer. I bästa fall kan du kanske peta med en kulspetspenna i en kylkanal. Det säger sig själv att det blir begränsad självcirkulation i ett sådant kylsystem. För det bygger just på självcirkulation med elmotorvärmare. Vissa moderna sådan har inbyggd cirkulationspump. Då går det säkrare. Den pumpen ser till att det kommer kallare vatten hela tiden och kyler värmeslingan. Om det inte gör så är risken stor att värmaren brinner upp på nolltid. Det enklaste att förebygga det här "haveriet" är att bara köra värmaren i korttidsdrift. Då kommer värmaren att hålla så länge som tillverkaren har avsett från början. Och slangvärmarna faller inom detta driftmönstret också. Korttid även för dom. Har din tilltänkta slangvärmare cirkulationspump så är det bättre. Det innebär också att du kan korta ner drifttiden till kanske en timma eller något liknande. Betalar du för hur mycket el du har förbrukat så vinner du ju någon krona på det. Och har du en kupévärmarfläkt i samma anläggning, så behöver du inte bekymra dig för översnöade rutor. Värmen räcker till att smälta snön eller i alla fall att blöta upp den så det är enkelt att sopa av rutorna när du skall åka på morgonen.
Så det här med timer till motorvärmare är inte bara ett påfund av "miljömuppar" för att spara på elenergi. Det har biltillbehörsindustrin vetat länge. Längre än vad det har funnits miljöinriktade politiska partier.
DSCN1823.JPG
Add description
DSCN1823.JPG (75.27 KiB) Visad 1129 gånger
Den här timern köpte jag på Biltema i mitten på sjuttiotalet, det var en postorderfirma på den tiden. Den timern fungerar än i dag.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]