av volvo740sugmotor - fre 14 sep 2018, 23:28
- fre 14 sep 2018, 23:28
#1269447
Hej!
Har en fin gammal 740 som har vissa små problem ett är att den går dåligt på tomgång när man startar den men gasar man till försvinner problemet. som att den inte går på alla cylindrar. är det kallt är det värre då dör den ca 1 sekund efter den startat om man inte hjälper till med gasen, alltså stendör. är det runt 10-20 grader så håller den sig igång på låga rpm runt 500 och går ojämnt. som att den inte går på alla cylindrar men dom "hoppar" igång när man håller ca 1500 rpm ett par sekunder innan det hör man att den går ojämnt. jag har anpassat mig och vant mig vid problemet. är den varm eller gått ganska nyligen går den som en klocka direkt. annars gasar man bara upp till ca 1500rpm ett par sekunder tills den börjar gå jämnt och kör som vanligt.
har inte hittat några felkoder föränn idag.
i bilen sitter ett 10år gammalt batteri(biltema) och jag har byggt en baslåda och satt i, alla lampor blinkar till musiken och jag misstänker att ett gladare batteri kan nog kanske lösa det problemet, generatorn fick slita då rpmen också dansade till musiken.
när jag spelade högt och insåg att det är ett problem att få in basen(ljudet) i kupen(lät bra i bagage luckan iallafall, samt frugan i huset trodde grannarna hade fest). då började lambda lampan lysa. misstänker att den kan bero på de kraftiga strömfallen systemet upplevde eller så blev tomgångs problemen något bilens system uppmärksammade(jag hade "fixat" det med att gasa givetvis).
koden jag fick var 2-1-2 felaktiga värden från lambda MEN den är ofta klurigare än att bara byta lambda, har jag tur är det bara spänningsfallet annars är det något annat, kanske tjuvluft? men då borde den gå konstigt hela tiden tycker jag.
så vad för batteri får jag in på batteri plattan? blir med storsannolikhet biltema, deras batterier brukar vara ok. finns det mått? det som sitter nu är ett gammalt på 54AH rekommenderat är väll runt 60AH?
så vad kan mitt tomgångs problem bero på? tänk på att den går perfekt när den är varm eller körd nyligen. kan vara en spridare som är trött?
eftersom bilen är fin så kör jag den som sommar bil så får min lilla peugeot leka med saltet.
har bytt: fördelare, tändstift, alla vätskor, kablar, bättrat på jorden(mest PGA baslådan), fixat lite smått med bromsar, regelbunden service.
bilen är en 740 GLE -89b som jag är andra ägare till och har gått ca 13000 mil. sprutet är LHJ 2.4.
MVH: Adam och 740'in
Har en fin gammal 740 som har vissa små problem ett är att den går dåligt på tomgång när man startar den men gasar man till försvinner problemet. som att den inte går på alla cylindrar. är det kallt är det värre då dör den ca 1 sekund efter den startat om man inte hjälper till med gasen, alltså stendör. är det runt 10-20 grader så håller den sig igång på låga rpm runt 500 och går ojämnt. som att den inte går på alla cylindrar men dom "hoppar" igång när man håller ca 1500 rpm ett par sekunder innan det hör man att den går ojämnt. jag har anpassat mig och vant mig vid problemet. är den varm eller gått ganska nyligen går den som en klocka direkt. annars gasar man bara upp till ca 1500rpm ett par sekunder tills den börjar gå jämnt och kör som vanligt.
har inte hittat några felkoder föränn idag.
i bilen sitter ett 10år gammalt batteri(biltema) och jag har byggt en baslåda och satt i, alla lampor blinkar till musiken och jag misstänker att ett gladare batteri kan nog kanske lösa det problemet, generatorn fick slita då rpmen också dansade till musiken.
när jag spelade högt och insåg att det är ett problem att få in basen(ljudet) i kupen(lät bra i bagage luckan iallafall, samt frugan i huset trodde grannarna hade fest). då började lambda lampan lysa. misstänker att den kan bero på de kraftiga strömfallen systemet upplevde eller så blev tomgångs problemen något bilens system uppmärksammade(jag hade "fixat" det med att gasa givetvis).
koden jag fick var 2-1-2 felaktiga värden från lambda MEN den är ofta klurigare än att bara byta lambda, har jag tur är det bara spänningsfallet annars är det något annat, kanske tjuvluft? men då borde den gå konstigt hela tiden tycker jag.
så vad för batteri får jag in på batteri plattan? blir med storsannolikhet biltema, deras batterier brukar vara ok. finns det mått? det som sitter nu är ett gammalt på 54AH rekommenderat är väll runt 60AH?
så vad kan mitt tomgångs problem bero på? tänk på att den går perfekt när den är varm eller körd nyligen. kan vara en spridare som är trött?
eftersom bilen är fin så kör jag den som sommar bil så får min lilla peugeot leka med saltet.
har bytt: fördelare, tändstift, alla vätskor, kablar, bättrat på jorden(mest PGA baslådan), fixat lite smått med bromsar, regelbunden service.
bilen är en 740 GLE -89b som jag är andra ägare till och har gått ca 13000 mil. sprutet är LHJ 2.4.
MVH: Adam och 740'in
Volvo 740 GLE -89 = Fin bilen
Peugeot 107 -05 = Bara går går och går sedan lite till
Saab 900og Turbo T16 -91 = Rostig projekt bil som nu är besiktigad och rullar
Peugeot 107 -05 = Bara går går och går sedan lite till
Saab 900og Turbo T16 -91 = Rostig projekt bil som nu är besiktigad och rullar