Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1269447
Hej!

Har en fin gammal 740 som har vissa små problem ett är att den går dåligt på tomgång när man startar den men gasar man till försvinner problemet. som att den inte går på alla cylindrar. är det kallt är det värre då dör den ca 1 sekund efter den startat om man inte hjälper till med gasen, alltså stendör. är det runt 10-20 grader så håller den sig igång på låga rpm runt 500 och går ojämnt. som att den inte går på alla cylindrar men dom "hoppar" igång när man håller ca 1500 rpm ett par sekunder innan det hör man att den går ojämnt. jag har anpassat mig och vant mig vid problemet. är den varm eller gått ganska nyligen går den som en klocka direkt. annars gasar man bara upp till ca 1500rpm ett par sekunder tills den börjar gå jämnt och kör som vanligt.
har inte hittat några felkoder föränn idag.

i bilen sitter ett 10år gammalt batteri(biltema) och jag har byggt en baslåda och satt i, alla lampor blinkar till musiken och jag misstänker att ett gladare batteri kan nog kanske lösa det problemet, generatorn fick slita då rpmen också dansade till musiken.
när jag spelade högt och insåg att det är ett problem att få in basen(ljudet) i kupen(lät bra i bagage luckan iallafall, samt frugan i huset trodde grannarna hade fest). då började lambda lampan lysa. misstänker att den kan bero på de kraftiga strömfallen systemet upplevde eller så blev tomgångs problemen något bilens system uppmärksammade(jag hade "fixat" det med att gasa givetvis).

koden jag fick var 2-1-2 felaktiga värden från lambda MEN den är ofta klurigare än att bara byta lambda, har jag tur är det bara spänningsfallet annars är det något annat, kanske tjuvluft? men då borde den gå konstigt hela tiden tycker jag.

så vad för batteri får jag in på batteri plattan? blir med storsannolikhet biltema, deras batterier brukar vara ok. finns det mått? det som sitter nu är ett gammalt på 54AH rekommenderat är väll runt 60AH?

så vad kan mitt tomgångs problem bero på? tänk på att den går perfekt när den är varm eller körd nyligen. kan vara en spridare som är trött?

eftersom bilen är fin så kör jag den som sommar bil så får min lilla peugeot leka med saltet. :-o

har bytt: fördelare, tändstift, alla vätskor, kablar, bättrat på jorden(mest PGA baslådan), fixat lite smått med bromsar, regelbunden service.

bilen är en 740 GLE -89b som jag är andra ägare till och har gått ca 13000 mil. sprutet är LHJ 2.4.

MVH: Adam och 740'in
#1269462
Det är inte ovanligt med läck på både insugspackning, grenrörspackning, flänspackningen mellan grenrör och främre avgasrör och den skarven som sitter framför katalysatorn. Det måste vara helt tätt mellan LMM och katen.
Det blir ganska lätt dålig kontakt på batteriets pluspol vid dom kablarna som går in till kupen och du bör dra nya både plus och minus kablar direkt från batteriet till förstärkaren (säkring mellan). Så bör du kolla ordentligt på generatorremmen så den verkligen är 100% och ordentligt sträckt.
Batteri kan du få plats med större, du får mäta. Det är längden och höjden som kan ökas, bredden är ju fast i.o.m fastsättning. Jag hade förut Biltemas marinbatteri (begagnat från min båt) på 88Ah. Det är i princip samma storlek som originalbatteriet. Ha bara koll på hur polerna på batteriet sitter
#1269485
Testade någon spridarrens som någon på jobbet föreslog och vill minnas att bilen gick lite bättre efter det, ska testa igen. kan inte även lite K sprit i tanken göra susen?

Ska kolla runt i motorrummet. för något år sedan så gick en pinnbult av(av sig själv) där man kopplar i hop 2 rör efter grenrören ned mot katten. jag borrade ut bulten och satte dit en vanlig bult men minns att det var extremt svårt att få tätt men borde använt någon form av avgas pasta. kanske ta isär och göra om där.
lennarte minns säkert min andra tråd om byte av vätskor för ett tag sedan och byte av avgasrör och jag tror en av skarvarna innan katten kan va lite dålig.

i vinter när bilen får bo på sin parkering så funderar jag på att ta in spjäll huset och lite annat och göra det fint. kan man även ta bort spridarna och putsa till dom? min bror tyckte jag skulle byta dom till nya, vad kostar dom och kan man få orginal kvalite. bilen är fin så jag är inte rädd att lägga pengar på nya delar men då ska det vara kvalite så dom inte går sönder efter nått år och jag får sätta dit gamla grejer igen då renoverar/tvättar jag hellre de gamla delarna om det går.

eftersom bilen gått så "lite" för en gammal volvo så är allt orginal på bilen förutom det jag bytt. så "barnsjukdommar" eller delar som är erkänt dåliga kan ni gärna peka ut så dom kan bytas om det finns.

böt bränslepumpsrelät då det gav upp precis som en volvo frälst kollega sa att det kunde göra. du kör en liten sträcka säg till affären, kommer ut 20 min senare och åker iväg men bilen dör och hoppar igång ett par gånger till.
sen hade vi en chaufför som som jobbade på volvo med att med bland annat 740 och sa att elektronik delarna ska bytas till bosch eller orginal volvo delar annars brukar man alltid få problem.

ska köpa startgas och spraya runt skarvar där packningar i insuget kan gömma sina eventuella skador. sett på youtube att en del tänder en ciggarr och blåser rök för att se var den sugs in. olycklitvis röker jag inget alls men det kanske finns "rök på burk"? eller startgas kanske är det bästa för lite äldre bilar. förtod jag videon rätt så funkar inte startgas så bra på moderna bilar då dom kompenserar väldigt bra/snabbt så det är svårt att märka om något händer, därav cigarröken.
#1269512
volvo740sugmotor skrev:lennarte minns säkert min andra tråd om byte av vätskor för ett tag sedan och byte av avgasrör och jag tror en av skarvarna innan katten kan va lite dålig.
När du skriver så, så minns jag. Kommer dock inte ihåg vad jag svarade.
Jag rekommenderar dock nu, eftersom det (kanske) är samma problem fortfarande att du plockar bort grenröret och främre röret och då e.v byter ut grenröret mot ett som är Ok. Och skaffar en ny stålring och ny monteringssats till denna (mot katen). Om du ska ta bort grenröret , så var väldigt försiktigt så det inte går av en skruv till grenröret. När du lossar grenrörsmuttrarna så känn försiktigt på dom. Vill dom inte "ge med sig" så använd en liten huggmejsel och hammare (på sidan av muttern om det går) så brukar det lossna lätt. Är man van att skruva så "känner man" när gränsen närmar sig att den ska gå av, men som amatör är det inte så lätt så var försiktig.
Alla dessa medel som man ska hälla i bensinen för att "rena" innehåller etanol. Tanka i några liter E85 istället, det är myyycket billigare....
#1269585
Jag har rätt bra nyheter. jag bytte ut det 10år gamla batteriet på 54AH till ett nytt på 75AH(gick precis i). lamporna blinkade mycket mindre, knappt märkart medan med det gamla var det kraftiga blinkningar. tog bilen på en långrepa och lambda lampan höll sig släckt. så det var nog ström fallet som gjorde att den trodde att något var fel, kanske strömmen till lambdan började skifta också?

tomgången är risig fortfarande(när den är kall innan man varvat upp den till ca 1500rpm i ett par sekunder) ska hälla i spridar rengöring och kanske köra ett par tankar med det i och hoppas den mår bättre sen.
har jag fattat det innehåller dom fotogen och en del tillsatser som faktiskt gör skillnad, men det är inte alla som har dom tillsatserna, ska luska ut vilka det är. givetvis kan jag testa etanol också också och kanske lite k-sprit, det kan ju inte bli sämre iallafall.

eller testa:


verkar lite läskigt och frågan är om det verkligen är bra?

stålringen mot katten är ny men jag har råkat såga lite i tratten mot den så den läcker så där har jag satt en slangklämma med mkt avgaspasta som verkar fungera. det röret har inte långt tid kvar så det kan bli ett helbyte av det sedan när det gjort sitt.
#1269586
Glömde att jag har ett till litet fel och det är att det "klonkar" höger fram men enbart om jag kör på grus eller en väg som är "knottrig" då kan det klonka men i vanliga gupp och vanlig körning hörs ingenting. besiktningen hittade inget trots att jag berättade om felet och han kunde inte se eller hitta något som verkade vara fel.
#1269619
Ja det är inga problem, jag har kört min 940 senaste 2000 mil på E20, vilket motsvarar underfär 10 l E85 och resten bensin om det funnits att tanka här.
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]