...

Moderator: Moderatorer

#1269429
Snart kan man uppenbart åka med på självkörande motorcyklar också. :-) För övrigt så har jag en större tro på denna framtida reknik än dagens bilister med övrigt som kör ihjäl sig själv och andra dagligen.

#1281916
Absolut. Inom gruvindustrin finns massor av platser där man inte vill ha människor i bilarna. Eller alternativt, det är betydligt billigare att inte ha människor i bilarna för man behöver inte förbättra luften/säkerheten lika mycket.
#1282042
Jo det är säkert bra tillämpningar för dagens autonoma fordon.

Det vi behöver idag är som jag ser det inte just autonomt körande fordon, mer att de sensorsystem typ LIDAR och annat byggs in i vanliga förarstyrda bilar som förarassistans via HUD och andra etablerade tekniker.

Idag hade jag ett par körningar i stan vid och efter mörkrets inbrott. Parerade för minst tio cyklister som valt att köra helt mörklagt och utan reflexer , kör över övergångsställen som om det vore dagtid. Parerade för ytterligare minst 20 fotgängare som i mörka kläder utan reflexer tycker det är en bra idé att traska omkring lyssnandes på sin favoritmusik i godan ro i tron att de syns lika bra som på dagen.

Skulle säga att det är ett rent mirakel att det inte sker fler cykel- och fotgängarolyckor med tanke på hur vansinnigt många beter sig. Och då har jag inte ens räknat in alla de som kör runt med helt mörklagda bilar i staden, dock inte lika allvarligt eftersom de sitter skyddade av åtminstone något tunt lager (ofta koreansk) plåt.

Men bara ge oss detta till rimliga priser, förarassistans via moderna sensorteknologier så når vi nog alla mål vad gäller antalet skadade i trafiken mycket snabbt. Ett "oldschool"- alternativ vore att se till att det finns tillräckligt med poliser ute för att lappa de som inte har lagstadgad belysning men det blir väl för dyrt. Plus att det knappast hjälper mot gångtrafikantsidioter utan reflexer som självvalt avskärmat sig mer eller mindre helt via pluggar i öronen etc.
#1282056
https://www.nyteknik.se/fordon/bilchefe ... ar-6935390

Media talar om ett stundande teknikskifte – men ordföranden för de amerikanska bilhandlarna sågar glädjeprognoserna kring autonoma fordon och en delad mobilitet. ”Vi har nått absurditetens peak”, säger Wes Lutz till Bloomberg.
#1282058
Derank skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/bilchefe ... ar-6935390

Media talar om ett stundande teknikskifte – men ordföranden för de amerikanska bilhandlarna sågar glädjeprognoserna kring autonoma fordon och en delad mobilitet. ”Vi har nått absurditetens peak”, säger Wes Lutz till Bloomberg.
Gott att höra en vettig synpunkt i allt detta teknik-ignoranta bs man påtvingas via skribenter som ingenting förstår.

Jag är helt övertygad om att de som tror autonoma fordon är nära förestående på bred front helt enkelt inte förstår vad som krävs för att kunna framföra ett fordon säkert under alla tänkbara förhållanden.

Kanske för att de själva tycker det är relativt enkelt att köra bil under div förhållanden. Andra för att de av någon anledning fåtts att tro att dagens AI är näst intill överlägset kompetenta förare.

Båda dessa uppfattningar saknar grund men av radikalt annorlunda skäl.

Själv är jag fortsatt övertygad att enda medlet att nå visioner om lägre trafikdödlighet ligger i 1) att ge polisen ökade möjligheter att hålla ordning på våra vägar, 2) att vi ges ökade möjligheter att välja avancerade funktioner för förarassistans på nya fordon, tex via skattesubventioner.

Allt annat är rena fantasier.
#1282126
Det där att autonoma fordon inte skulle kunna rädda liv är ungefär som när bilbältet en gång kom i offentlig trafik.Rena tramset för det lär aldrig göra någon nytta.Och vi vet ju sedan länge hur det blev med det.Hade jag haft råd så skulle jag sedan länge suttit i baksätet på en Tesla och låtit bilen ta hand om resan till målet så långt det vore möjligt. :-)
Senast redigerad av 1 SRT, redigerad totalt 0 gånger.
#1282127
Spännande att leva i dina fantasier. Men för de flesta är det verklighet. Wes Lutz verkar också leva lite i sin egen verklighet. :D
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... i-sverige/

I Barkaby kan du åka självkörande buss: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... nde-bussar
Busslinje 549 kör helt själv, men kan få hjälp av en "bussvärd" när den inte kan tolka problemen.

Google lanseras en tjänst med självkörande bilar nu i december:
https://buzzter.se/spaning/sjalvkorande-bilar-i-tjanst/


Jag är lite osäker på om tekniken är helt färdig för utrullning på allmän väg så som Google verkar ska göra redan nu, men förstår att det är något rätt stort på gång och att vi kommer få uppleva en rejäl förändring i hur fordonstrafik fungerar.

Olyckor kommer självklart att minska framöver om autonoma fordon ökar. Datorer smsar inte eller är sömniga. Olyckor kommer kunna hända, men datorer är inte så risktagande och tjuriga som människor. Sen är det delar där AI idag troligen inte är lika duktiga som en mänsklig hjärna. Och en risk som man kommer behöva ta tag i är risken för att bilar hackas. Det kan ju bli rätt farligt om nån lyckas få in skadlig kod i en autonom bil.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]