Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1268615
Hej

Jag har Problem med lite Olje läcka runt om olje påfyllninga locket på ventil kåpan & även på några ställen runt om ventil kåpan........sen så spikar/knackar även motorn vid normal körning på motorvägen vid 110 - 120 km i timmen........Min egen slutsats är att det finns skit i slangarna för vevhusventilationen & även att oljefällan är smutsig........Men den lilla vita silen som sitter i Flamfällan den är ren & fin........& enligt min bilmekaniker som ska mäta upp något över/under tryck av något slag via röret till oljestickan........så ha spikningarna/knackningarna i motorn vid motorvägs körning så har detta inget samband med en eventuell igensatt/tätt vevhusventilation........men jag har läst på lite olika sidor & forum i olika trådar & där sägs det att spikningarna/knackningarna har ett samband med en tät/igensatt Vevhusventilation........Så vad anser & tycker ni här inne nu ??.......ni som är kunniga på detta här......

Tack på förhand för hjälpen

Mvh
maccus
#1268720
Jag kan inte ge något säkert svar, , men en teori är att du har mycket sot i motorn. Blir oljan på stickan svart fort efter att du bytt olja och oljefilter, så är det ett tecken på det. En annan teori är att någon tidigare ägare har varit och vridit på tändfördelaren (något man absolut inte får göra på B230F) eller att kamremmen inte sitter exakt som den ska. Mvh Tobias
#1268743
Är det en -88 B230F motor så har den knacksensor som förhindrar att motorn ska kunna spika. "Spikningarna" är kanske något annat? På en -87 och -88 års B230F justerar man tändningen genom att vrida fördelaren, -88B (tidig -89-a) och frammåt har ett nyare system där även tändningen justeras automatiskt.
Om det kommer ut olja vid locket kan det bero på att vevhusventilationen och/eller oljefällan som är tät. Prova att med motorn på tomgång öppna locket och hålla det löst på plats. Man ska då känna att det vill sugas fast, inte så mycket så det fastnar men det könns som det vill fastna. Då fungerar vevhusventilationen som den ska, annars inte. Det ska absolut kännas att det "trycks ut"
#1268748
Om det kommer ut olja från påfyllningslocket så kan det bara bero på att tätningen är dålig, eller att locket av något annat skäl inte sluter tätt. Tätningen går lätt att byta och borde inte kosta så mycket på Volvo (men man vet aldrig…).

Jag håller inte med om att man kan prova om locket ”sugs fast” på B230F. Så är det på många andra motorer, men inte på B230F. Där skramlar locket bara runt. (Dessutom stänker det ut olja över motorn, så man kan lika gärna låta bli det där.)

Istället får man kolla att det är lopp genom slangarna, och lopp genom oljefällan ner i vevhuset (genom att blåsa i den). Det räcker egentligen för att veta att vevhusventilationen fungerar.
#1268852
NilsO skrev:Jag håller inte med om att man kan prova om locket ”sugs fast” på B230F. Så är det på många andra motorer, men inte på B230F. Där skramlar locket bara runt. (Dessutom stänker det ut olja över motorn, så man kan lika gärna låta bli det där.)
Nu har ju jag B234F motorn, den är ju lite annorlunda, där funkar det fint att göra så. Stänker inte ut någon olja på tomgång
#1268989
Som NilsO skriver angående locket så är det förmodligen tätningen som börjar bli dålig. Hade samma problem på min nyförvärvade 244 GL -84 med B23A motor. Köpte ny packning från...Mekonomen tror jag faktiskt det var. Så var det slut på kladdet.

Har även läst i någon tråd att man kan böja på pinnarna som ska spänna åt locket (sitter på undersidan på locket så att säga).
#1269192
Lennart/Tobias

Motorn är en Tidig B230F version bilen togs i trafik 8 januari 1988........& om jag inte är helt fel ute nu så började Volvo med att använda den nya B230F 88B Versionen efter semester Perioden hos Volvo........Jag har hört att det handlade om ett Skatte tekniskt påhitt från Volvos sida........så att alla nya bilköpare som köpte en Volvo 240GL av 1989 Årsmodell skulle slippa betala någon form av miljö/katalysator skatt......

Skickat från min F8131 via Tapatalk

#1269226
maccus skrev:Jag har hört att det handlade om ett Skatte tekniskt påhitt från Volvos sida........så att alla nya bilköpare som köpte en Volvo 240GL av 1989 Årsmodell skulle slippa betala någon form av miljö/katalysator skatt......

Det stämmer, så till vida att från och med 1989-01-01 blev det lag på att man skulle ha katalysator. Innan dess var det frivilligt, men det såldes ganska många katalysatobilar ändå (först med katalysator i Sverige var Mazda 626 -86 om jag minns rätt ). När Volvo "släppte" -89 års modell efter semestern -88 så kallades den -88B istället för -89 bara för att skilja på dom vid besiktningen. Dom -89-or som har -88B som årsmodell "lyder" under dom äldre avgas bestämmelserna som gällde fram till 1988-12-31. Fast dom är exakt likadana som "äkta" -89-or. Sedan har "dom" ändrat reglerna igen så numera gäller dom "gamla reglerna" ända fram till 1993 års modell. Från -94 års modell blev det ytterligare lite strängare regler jämfört med -89. Rörigt?? Javisst, det är ju svenska regler.....
#1269227
lennarte skrev:
maccus skrev:Jag har hört att det handlade om ett Skatte tekniskt påhitt från Volvos sida........så att alla nya bilköpare som köpte en Volvo 240GL av 1989 Årsmodell skulle slippa betala någon form av miljö/katalysator skatt......

Det stämmer, så till vida att från och med 1989-01-01 blev det lag på att man skulle ha katalysator. Innan dess var det frivilligt, men det såldes ganska många katalysatobilar ändå (först med katalysator i Sverige var Mazda 626 -86 om jag minns rätt ). När Volvo "släppte" -89 års modell efter semestern -88 så kallades den -88B istället för -89 bara för att skilja på dom vid besiktningen. Dom -89-or som har -88B som årsmodell "lyder" under dom äldre avgas bestämmelserna som gällde fram till 1988-12-31. Fast dom är exakt likadana som "äkta" -89-or. Sedan har "dom" ändrat reglerna igen så numera gäller dom "gamla reglerna" ända fram till 1993 års modell. Från -94 års modell blev det ytterligare lite strängare regler jämfört med -89. Rörigt?? Javisst, det är ju svenska regler.....
Tack för informationen Lennart Bild

Skickat från min F8131 via Tapatalk

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]