- lör 08 sep 2018, 17:30
#1268531
Hej, jag har nu renoverat min motor då jag körde utan olja, riktigt klantigt men gjort är gjort. Men nu är motorn ihop plockad och färdig. Nu kommer det till inställningen av motorn som jag tydligen inte fattar..har försökt ställa in tändningen så att den är 12 grader ÖD vid tomgång och 23-24 grader vid ca 2000 varv så tror att tändningen ska funka fint, däremot så bytte jag kammen till en P kam när jag renoverade motorn men vet inte om de kan ha någon betydelse men vill inte undanhålla någon information iaf.
Startar gör den fast med en tomgång som inte är helt "ren" väldig låg och lite orolig på nått sätt. Fast när man lägger på lite gas till ca 1000 varv så går det superfint, Tänkte att jag skulle provköra lite för att se hur den går. Men det blev allt annat är bra. Motorn var super orkeslös och dör nästan helt när man gasar/varar lite för mycket ca 2500 - 3000 varv. Och om man inte lyckas rädda den så blir den super svårstartad och bara allmänt seg. Stiften ser lite mörka ut men man ser att de är bruna under så kan inte tänka mig att den går så super surt, jag har kört med mörkare stift innan så svårt att tro att det skulle ha någon inverkan.
förgasaren i fråga är en SU -HiF 6 och den gick superbra innan jag renoverade motorn snålt och bra men nu så går motorn skit. Har gjort en "folkrace" inställning (Luftskruven ut 4 varv) men den går inte bättre för de. Har även kollat så att dämaren fungerar.
Rent generellt känns det som tändningen fast allt ser bra ut när jag kollar med min tändnings inställngsslampa alltså 12 @ 800varv och 23-24@2000 varv, det är även ett brytarlöst system så vet inte om vet finns så många mer inställningar?
Har hållit på länge med motorn nu och håller på att stirra mig blid på problemen.. Är säkert något super uppenbart men kan inte komma fram till vad det är. Någon som kan ge ett svar som kanske kan hjälpa mig på vägen till att få motorn att gå bättre.
Hoppas ni förstår frågan om inte så är det bara att fråga så ska jag försöka att ge så mycket svar jag kan. Vill verkligen få iordning på motorn då den ska säljas, och vill verkligen inte sälja iväg något som går skit, skulle inte kännas bra inombords...
Ska även försöka lägga upp en film på hur den går så att ni kanske kan lyssna och kanske kan få en bättre förståelse på vad problemet är.
Mvh M123
Startar gör den fast med en tomgång som inte är helt "ren" väldig låg och lite orolig på nått sätt. Fast när man lägger på lite gas till ca 1000 varv så går det superfint, Tänkte att jag skulle provköra lite för att se hur den går. Men det blev allt annat är bra. Motorn var super orkeslös och dör nästan helt när man gasar/varar lite för mycket ca 2500 - 3000 varv. Och om man inte lyckas rädda den så blir den super svårstartad och bara allmänt seg. Stiften ser lite mörka ut men man ser att de är bruna under så kan inte tänka mig att den går så super surt, jag har kört med mörkare stift innan så svårt att tro att det skulle ha någon inverkan.
förgasaren i fråga är en SU -HiF 6 och den gick superbra innan jag renoverade motorn snålt och bra men nu så går motorn skit. Har gjort en "folkrace" inställning (Luftskruven ut 4 varv) men den går inte bättre för de. Har även kollat så att dämaren fungerar.
Rent generellt känns det som tändningen fast allt ser bra ut när jag kollar med min tändnings inställngsslampa alltså 12 @ 800varv och 23-24@2000 varv, det är även ett brytarlöst system så vet inte om vet finns så många mer inställningar?
Har hållit på länge med motorn nu och håller på att stirra mig blid på problemen.. Är säkert något super uppenbart men kan inte komma fram till vad det är. Någon som kan ge ett svar som kanske kan hjälpa mig på vägen till att få motorn att gå bättre.
Hoppas ni förstår frågan om inte så är det bara att fråga så ska jag försöka att ge så mycket svar jag kan. Vill verkligen få iordning på motorn då den ska säljas, och vill verkligen inte sälja iväg något som går skit, skulle inte kännas bra inombords...
Ska även försöka lägga upp en film på hur den går så att ni kanske kan lyssna och kanske kan få en bättre förståelse på vad problemet är.
Mvh M123