PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Monsterapan123
#1268531
Hej, jag har nu renoverat min motor då jag körde utan olja, riktigt klantigt men gjort är gjort. Men nu är motorn ihop plockad och färdig. Nu kommer det till inställningen av motorn som jag tydligen inte fattar..har försökt ställa in tändningen så att den är 12 grader ÖD vid tomgång och 23-24 grader vid ca 2000 varv så tror att tändningen ska funka fint, däremot så bytte jag kammen till en P kam när jag renoverade motorn men vet inte om de kan ha någon betydelse men vill inte undanhålla någon information iaf.

Startar gör den fast med en tomgång som inte är helt "ren" väldig låg och lite orolig på nått sätt. Fast när man lägger på lite gas till ca 1000 varv så går det superfint, Tänkte att jag skulle provköra lite för att se hur den går. Men det blev allt annat är bra. Motorn var super orkeslös och dör nästan helt när man gasar/varar lite för mycket ca 2500 - 3000 varv. Och om man inte lyckas rädda den så blir den super svårstartad och bara allmänt seg. Stiften ser lite mörka ut men man ser att de är bruna under så kan inte tänka mig att den går så super surt, jag har kört med mörkare stift innan så svårt att tro att det skulle ha någon inverkan.

förgasaren i fråga är en SU -HiF 6 och den gick superbra innan jag renoverade motorn snålt och bra men nu så går motorn skit. Har gjort en "folkrace" inställning (Luftskruven ut 4 varv) men den går inte bättre för de. Har även kollat så att dämaren fungerar.

Rent generellt känns det som tändningen fast allt ser bra ut när jag kollar med min tändnings inställngsslampa alltså 12 @ 800varv och 23-24@2000 varv, det är även ett brytarlöst system så vet inte om vet finns så många mer inställningar?

Har hållit på länge med motorn nu och håller på att stirra mig blid på problemen.. Är säkert något super uppenbart men kan inte komma fram till vad det är. Någon som kan ge ett svar som kanske kan hjälpa mig på vägen till att få motorn att gå bättre.
Hoppas ni förstår frågan om inte så är det bara att fråga så ska jag försöka att ge så mycket svar jag kan. Vill verkligen få iordning på motorn då den ska säljas, och vill verkligen inte sälja iväg något som går skit, skulle inte kännas bra inombords...

Ska även försöka lägga upp en film på hur den går så att ni kanske kan lyssna och kanske kan få en bättre förståelse på vad problemet är.

Mvh M123
av Amarace
#1268598
Börja med att nollställa förgasaren i nuläget.
Du skriver att du skruvat ut "luftskruven" 4varv? Utifrån vad för grundinställning? Det finns nämligen ingen luftskruv, utan skruven på sidsn är för att höja och sänka bränslemunstycket, skruva in för att ge mer bränsle, ut för att ge mindre.

Skruva så munstycket ligger jäms med botten nör du tittar in i förgasaren med vakumkolven lyft, sen skruvar du in skruven ca 1,5 varv, då har du en grundinställning. På din beskrivning kan ju munstycket ligga långt under, likaväl som över.
av Monsterapan123
#1268655
Amarace skrev:Börja med att nollställa förgasaren i nuläget.
Du skriver att du skruvat ut "luftskruven" 4varv? Utifrån vad för grundinställning? Det finns nämligen ingen luftskruv, utan skruven på sidsn är för att höja och sänka bränslemunstycket, skruva in för att ge mer bränsle, ut för att ge mindre.

Skruva så munstycket ligger jäms med botten nör du tittar in i förgasaren med vakumkolven lyft, sen skruvar du in skruven ca 1,5 varv, då har du en grundinställning. På din beskrivning kan ju munstycket ligga långt under, likaväl som över.
Tack så mycket ska testa detta, återkommer om det hjälper :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1268739
P kammen är väl den som sitter i marinmotorerna så det är ju ingen "racerkam". Annars brukar det inte gå så bra att "bara" byta kamaxel och inte göra något annat med motorn. Det brukar vara så på en trimmad B20 att man ställer tändningen på c:a 38° FÖD vid c:a 4000 varv. Då ska vikterna i fördelaren vara ute fullt. Står det då "rent åt h---e" på tomgång så är ju det fel på fördelaren.
SU förgasare med bränsle skruven på sidan kan vara svåra att "få till" när dom är gamla och slitna då justeringen till munstycket inte räcker till längre
Användarvisningsbild
av Irokee
#1268882
Absolut inget expert, men jag skulle kolla att kammen/drev/fördelare sitter rätt först. Förgasaren gick ju bra innan... :-)
av Monsterapan123
#1269084
Irokee skrev:Absolut inget expert, men jag skulle kolla att kammen/drev/fördelare sitter rätt först. Förgasaren gick ju bra innan... :-)
Jag vet att kammen sitter rätt till förhållandet med veven så har svårt att tänka mig det, men det är absolut värt en tankeställare. Fördelaren kollade jag en extra gång nu och det värkar som om den är bra. Det är även ett brytarlöst system så borde inte vara något med någon brytarspets liksom.
Tack ändå :)
av Monsterapan123
#1269086
Kollade ventilinställninganra nu och det verkade som om de var för hårt ställda. Alla ventilerna verkade ligga under toleranserna som är 0.4mm insug och 0.45 avgas, Undra hur jag ens kunnat missa detta.... Batteriet hade nu laddat ur nu så det är på laddning under natten så det blir till att prov starta imorgon. Skulle för hårt ställda ventiler kunna ge motorn en orolig tomgång sam orkeslöshet som jag beskrivit innan?
Mvh M123
Användarvisningsbild
av lennarte
#1269149
För litet spel har ingen betydelse i det korta perspektivet (typ provkörning), men är det inget spel så är det en helt annan sak. Då "läcker" ju kompressionen ut där och då blir den "orkeslös", svårstartad och allmänt besvärlig.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]