I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1267878
Hej,

Har en V70 2.5T -99 (B5254T, nya motorn) som gått 41.000 mil i skrivande stund. Motorn har börjat dra olja och verkar förbränna drygt 1L / 200 mil. Hittar inga externa läckage. Motorn går bra i övrigt och är regelbundet servad med olja och filter var 1000-1500 mil. Problemet har funnits ett tag och jag har under de senaste åren gjort en del åtgärder för att försöka råda bot på detta.

De enda gångerna jag sett att bilen ryker blått är följande scenario, händer dock inte alltid?!

Kör bilen, motor i drifttemp.
Motorbromsa kontinuerligt en längre stund (20 sekunder), med fuel-cut aktiv.
När man sedan gasar till (ytterligare nedväxling eller acceleration) så kommer det ibland ett blått moln bakom bilen.

Det som jag har gjort hittills men som inte gjort någon skillnad:
Turbon är renoverad för två år sedan då historiken på den var okänd.
Ventiltätningarna på insugssidan är bytta för drygt ett år sedan. (Toppen var ren och fin under "kamkåpan" vid demontering)
Vevhusventilationen är rengjord för några veckor sedan (hade ej blivit nämnvärt skitig sedan senaste bytet för 15.000 mil sedan)

Vad kan vara kvar? Kolvringar? (Borde väl ryka hela tiden då?) Eftersom det börjar ryka först när man öppnar spjället igen så måste väl oljan samlas framför spället vid motorbromsen?

När jag hade av insuget för att se över vevhusventilationen så tyckte jag att alla insugsventilerna samt insugsporten i toppen var täckt av en tunn oljefilm. Normalt?

Vad borde jag undersöka härnäst?

Tack för alla idéer ni kan komma på :)
#1267955
Att det är olja på insugssidan är normalt. Det finns alltid en viss mängd olja med i luften som går in i motorn. Oljan kommer dels från turbon och dels från vevhusgaserna.

Med tanke på miltalet så är kolvringarna helt klart kandidater. Kan vara ide att göra ett kompressionsprov. Under fuel-cut så har du inget som kan förbränna oljan på cylinderväggarna, och motorbromsar man länge så är det ju tänkbart att det hinner samlas tillräckligt för att kunna ge upphov till ett rökmoln. Skulle oljan samlas innan spjället när det är stängt så kommer den ju bilda en pöl i botten på tryckröret och därifrån lär den ha svårt att ta sig upp i insuget.
#1268042
Tack för bra synpunkter! Angående oljeansamling i cylindern under fuel-cut så har jag tidigare tänkt att oljan ju borde fortsätta ut genom avgasventilerna även under fuel-cut och då förbrännas i grenrör eller avgassystem. I och för sig så har man kanske nära vakuum i cylindern även när man når avgastakten under fuel-cut så det kanske snarare sugs in luft i cylindern via avgasventilerna då? Känns mer och mer logiskt när jag tänker på det!

Jag ska ta och göra en kompressionsprov så har man i alla fall lite mätdata att utgå ifrån. Borde ju gjort detta för minst ett år sedan när jag tänker efter...

Finns det risk att kompressionen är bra men att oljeringen/ringarna är igensatta eller dylikt?
#1268299
Om du lossar vacuumslangarna från oljefällan på insuget (innan turbon antar jag) är det mycket olja där så är det en ledtråd att den tar olja den vägen. Även om vevhusventilationen är rensad...
#1268393
Ja sörplar den i sig 1 l på 200 mil genom den borde den vara rätt sölig med olja. Men det sitter väl både kolring för kompression och oljeringar?

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]