Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1265728
Hej.

Har filmat och laddat upp på video-sajten vimeo för att det ska bli så enkelt som möjligt. Jag rör alltså inte gaspedalen.

Vid start:


Tomgång:



Det konstiga är att när bilen har stått några dagar så försvinner symptomen ett tag. Sen efter 10-40 minuters körning är felet tillbaka igen.

Jag har rengjort spjällhuset utan förbättring. Jag såg att i "neutral läget" så är spjället inte helt stängt, ska det vara så?

Iallafall, om någon vet vad det här är för fel och hur man fixar det så blir jag riktigt glad.

Tack och hej!
#1265781
Felkoder är ju alltid bra att börja med.
Du har ju ett ETS-larm och jäkligt lattjo gång. Skulle nog tippa på att gasspjällets reglering inte mår så bra. Att felet dyker upp efter en stunds körning kan ju helt enkelt bero på värmen.
Det du kan göra enklast, är väl att byta spjället. Antingen nytt på Volvo, begagnat från liknande bil, eller lämna in för renovering/uppdatering typ atech2. com. Är ju lite plånboken som styr, men atech2 kan rekommenderas.
#1267757
TobbeViktor skrev: tis 21 aug 2018, 03:46 Felkoder är ju alltid bra att börja med.
Du har ju ett ETS-larm och jäkligt lattjo gång. Skulle nog tippa på att gasspjällets reglering inte mår så bra. Att felet dyker upp efter en stunds körning kan ju helt enkelt bero på värmen.
Det du kan göra enklast, är väl att byta spjället. Antingen nytt på Volvo, begagnat från liknande bil, eller lämna in för renovering/uppdatering typ atech2. com. Är ju lite plånboken som styr, men atech2 kan rekommenderas.
Har besökt verkstad och fått fram felkoderna.

Volvo - V70/S70 [-00] -2000

Bensin (B5244S - Denso - MT/AT)

ECM-9160 -Gasspjällstyrenhet -Internt fel
ECM-9150 -Gasspjällstyrenhet -Internt fel
ECM-91A7 -Gasspjällstyrenhet -Internt fel
ECM-532D -MIL begärd av gasspällenhet
ECM-720A -Kommunikation, immobiliser
ECM-903F -Gasspällstyrenhet -Internt fel
#1269531
Jag hade samma fel på min V70-00. Bytte till renoverat spjäll på atech2. Funkar kanon. Mitt spjäll var orginal med vit etikett med 30k+ mil på mätaren. Dom bör visst inte hålla så länge. Ser att din är på 27k.
Jag kan med rekommendera ett renoverat från atech2.
#1295633
Jag hade med fel på spjället på en s70 glt jag hade. Den gick fint endå och ets lampa lös samt felkod besikta med lysande lampa gick i genom. Bilen var visst för gammal för att de skulle sätta 2a på det. Ser ut att kunna bli väldigt olika symtom på det där med spjället. Jag hade det gammla med vit lapp på. Hoppas det löser sig.
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!