Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1267411
Jag bor också utanför stan med dålig bussförbindelse etc. Till att börja med kommer den ena bilen bytas till elbil.
Förhoppningsvis den andra också om några år. Det jag väntar på för att byta båda blir bl.a dragkrok som kan dra mer än 750kg vilket de elbilar med dragkrok som finns idag (bortsett från Tesla Model X) klarar.
Den E-NV200 vi har på jobbet har dragkrok så man kan dra vanliga lånekärror. Men inte husvagn om den inte är väldigt liten. ;)

Runt 2022-2023 väntar man sig att nybilspriserna på elbilar med 30-40 mils räckvidd blir detsamma.
Men redan idag är det om man kollar på en treårsperiod för många billigare.
Många nya bilar går mer än snittet på 1250 mil per år.
Själv kör jag runt 3000 mil.
Men en bensin/dieselbil får man räkna med årskostnad i soppa på runt 30000kr, med elbil om man kan ladda hemma hamnar det på runt 6000kr.

På 3 år är det en skillnad på över 70 000kr. Med nuvarande premie på 60 000kr är det alltså 130 000kr under en normal leasingperiod.
Sen får du lägga till några tusenlappar för billigare service.

När elbilarna går ner mot samma priser som förbränningsbilar ser jag det som att det blir väldigt svårt att konkurrera för dom.

Kollar man sen begagnat så tar det såklart några år till. Men även där får besparingarna med el troligen en påverkan.

Att köpa en begagnad bensinbil för 50k blir på bara ett par år dyrare än en begagnad elbil för 80000kr. Och då kanske man får en några år nyare bil också.

Jag vet såklart inte exakt vad som händer, men det finns anledning att fundera lite över hur folk kommer resonera kring bilekonomi.


Angående elproduktion så byggs det mycket nu också.. Och är på gång lösningar för lagring. Så kanske klarar vi nedstängningen av kärnkraften rätt bra.


Bara den parken som ny byggs utanför Åsele i norr väntas ge över 1TWh per år, lika mkt el som ca 1 000 000 elbilars årsförbrukning.. Eller runt 5-600 000st om vi räknar nya elbilar som körs mer än normalbilen. Det är alltså från en vindkraftpark.
Skulle det säljas nästan enbart elbilar skulle det räcka med en sån park vartannat år för att täcka upp extraförbrukningen. Det som då också behövs så småningom är smarta elnät, så att behovet av lagring minskar.

http://statskoll.se/nyheter/en-av-sveri ... rk-pa-gang
av MickeM
#1267413
Jag hoppas verkligen att du har rätt "Joel80"

Men tyvärr får vi på landsbygden skinnas till ingen miljönytta tills vi når dit

Smärtgränsen för onödigt bilåkande häromkring var läääänge sedan.
Jag törs inte tänka på dom i norra delarna som har ännu större avstånd.....

Jag vet bara vilka tre partier jag INTE ska rösta på.
Ytter höger och ytter vänster (jag har gått i skolan. Nog sagt)

Samt det glesbyggdsdödande i mitten.
Man väljer fel väg, till något nödvändigt. Det är ju så jättesynd.
Sänker man skatten på nått annat (skatteväxling som det kallas), så blir det väl troligen "ränteavdragen" eller annat storstadsgynnande. (Högst lån har man där bostäder är dyrast.)

Subventionerande av el-cykel kanske? Det gynnar ju.... tätorter.

Skattelättnad på jobb? Jovisst, men den är i procent (kan ju för tusan inte vara i kronor, så det blir rättvist) och gynnar..... dom bäst betalda!
Oss vanliga dödliga? Knappast så det väger upp bränslet på långa vägar!

Sänka skatt på nyttig mat, eller liknande?
Jovisst, men transporterna blir så dyra att priserna ökar. (Främst i mindre butiker naturligtvis)
Lita på att sänkningen äts upp, och mer.

Höja skatten på flyg?
Kunde inte bry mig mindre.
Vem FN har råd att flyga utomlands när vi rånas vid pumpen?
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1267414
Jag har själv bott i Stockholm och kan säga att man blir bra mycket mer skinnad där än när man bor "på landet".

Flyttade för att allt är för dyrt. Parkering kostar satans mkt, huskostanderna är helt förbannat höga, så vill man bo med mer än 80 kvadrat blir det att hosta upp mist 6-7 miljoner. :/
Maten kostar mer... Man har inte samma gemenskap vilket betyder att man måste köpa in alla tjänster istället för att man "byter" lite med varandra.
Bilverkstäderna är dyrare... När jag bodde i Stockholm bokade jag tid i Gävle ibland då servicen var ca 4000kr billigare på Volvoverkstaden här mot för i Sthlm.
Jag kör nu t.o.r mellan Gävle och Stockholm ca 2ggr i veckan och går ändå rätt mkt plus på om jag hade bott där och kört mindre.

Man har det rätt bra "på landet" när det gäller kostnader. Det som suger för många är att man lägger ner så mycket samhällsservice och centraliserar allt. Det tycker jag är ett bra mycket större problem än att det skulle vara soppakostnader som urholkar landsbygden.
av MickeM
#1267418
Jag skrev några rader till medan du svarade.

Jo, att samhällservicen flyttar är ett större problem, men politiken "tvingar" oss ju indirekt till städerna. (Större tätorter. Inte nödvändigtvis Stockholm jag menar, någonstans)
De höga transportkostnaderna är bara en grej.
Om än större än många inser. Ännu I alla fall.
Arbetsmarknaden är en annan.
Privata företag är svåra att styra, och det bör man inte för mycket men personligen begriper jag inte varför man ska ha huvudkontoret i storstad. (Skogsbolagen, tex)
Man centraliserar ju även statliga verk till större städer.
Billigare lokalhyra? Knappast!
Lägre löner för peronalen! Onej!
Kompetentare personal? Skitsnack!

Det är ju tom ett skällsord att säga "Bonde".
Att kunna framställa livsmedel ur marken är minsann ingen merit idag.

Eu regler som nästan sopar innan benen, och skapar ett ohållbart bidragsberoende....
Har man gårdsbutik är man jagad av hälsovårdsmy digheten med orimliga krav, och för att inte tala om skattemyndigheten....
Jepp, skulle vilja vara småbonde som farfar var förr när det var möjligt.

Nu kom jag ifrån ämnet.
Ursäkta.

Åter till fredagsölen...

God helg!
Användarvisningsbild
av joel80
#1267428
Jag ska nog också ta mig en fredagsöl nu när barnen äntligen somnat!
Och håller med dig i mycket du säger.. Fast som småföretagare tycker jag att just skatteverket verkligen är en av de myndigheter som funkar absolut bäst. Man får bra service och snabba svar från oftast pålästa medarbetare. Och så länge man håller sig till reglerna jagar dom en inte. :)

Men som sagt håller jag med dig i mycket. De sakerna du tar upp är problematiska för landsbygden, bra mycket mer än höjd bensin och dieselskatt. De som brukar landet är också de som kommer (har blivit?) mest drabbade av klimatförändringar. Så egentligen borde de ju vara drivande för att få bort fossila bränslen. Annars riskerar det att bli ännu dyrare framöver...

Och God Helg på dig också! Skål.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1267446
Har man företag eller är lantbrukare så kör myndigheterna en häxjakt mot dig. Skatteverket, jordbruksverket, länsvetrinär, länsstyrelser, miljö enheten, byggnadsnämnden alla har byråkrati och administration som gör att allt tar evigheter och enorm arbetsinsats.

Och även om du följer alla regler till punkt och pricka så dyker de upp titt som tätt för sina inspektioner, och skickar räkning på 5-6 tusen kr för varje gång även om inga anmärkningar finns och allt är fläckfritt.

Och behöver du ändra på något så kostar det 40-80 tusen varje gång för att ta fram underlag och avgifter, för att söka förhandstillstånd, bygglov, djur tillstånd osv.

Sen går myndigheterna ut med offentlig upphandling och köper in sina leveranser från utlandet för det är ju så mycket billigare eftersom de inte har samma extrema regelverk som vi har.

Såg att de senaste 20 åren har myndigheterna centraliserat och flyttat in 3 st arbeten för varje arbete man har utlokaliserat. A!alternativet för att inte flytta in blir ju att långpendla in som du gör Joel och sätta sig bilen och köra till Stockholm flera ggr i veckan.

Alla mina skattedeklarationer gick ju förr till lokala skattemyndigheten i stan, sen flyttades de till centralt i länet, nu går det mesta till Stockholm, och självklart flyttar man med dit där jobben finns,

Grymt offtopic , sorry.

Nu behöver jag tanka stora traktorn med 185 liter diesel igen. Undrar när det finns batteritraktorer och de dessutom blivit 10 år gamla så att man har råd att köpa en begagnad.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1267447
Byråkratin dödar samhället om inte annat hinner före.

Mike
av MickeM
#1267471
Underskatta inte transportkostnadernas direkta och indirekta betydelse för landsbygdsdöden!

Att man inte kan ha ett postkontor ett samhälle med 200pers förstår medan ändå.
Akutvårdnedläggning i ändå hyffsat stora samhällen är betydligt värre.

Det var också byrokratin jag syftade på också när jag råkade styra tråden Offtopic i förra inlägget. Beklagar!
Inte bara skatteverket, utan det mesta i samhället.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1267520
Mellan 1 september 2017 till 31 augusti 2018 har vi (jag och hustrun) tankat våra bilar för totalt 25 123 kr. Av dessa pengar har 15 325 kronor gått rakt in i statskassan. 5024 kr av dessa 15 325 är moms som alltså betalats även på skatt :devil: :devil: :devil:

Drygt 60% har alltså gått till skatt av mina redan skattade pengar!
Sedan har jag kört arbetsbilen drygt 2000 mil som min arbetsgivare betalar skatt på, vilket ger ytterligare pengar till Magdalena för att slösas bort på ovidkommande saker som ej går Sverige till fördel :mad:

Utöver detta betalar vi förstås vägtrafikskatt samt skatt på trafikförsäkringen :mad:

De av er som tycker detta är OK kan frivilligt betala ännu mer så att vi övriga överbeskattade innevånare slipper sponsra Mp med ännu mera pengar för att officiellt rädda världen! (fast alla med skalle inser att det bara är ett argument för att ytterligare mjölka Svensson på pengar)

Mike
Senast redigerad av 1 mikethebik, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1267526
mikethebik skrev:Mellan 1 september 2017 till 31 augusti 2018 har vi (jag och hustrun) tankat våra bilar för totalt 25 123 kr. Av dessa pengar har 15 325 kronor gått rakt in i statskassan. 5024 kr av dessa 15 325 är moms som alltså betalats på skatt :devil: :devil: :devil:

Drygt 60% har alltså gått till skatt av mina redan skattade pengar!
Sedan har jag kört arbetsbilen drygt 2000 mil som min arbetsgivare betalar skatt på, vilket ger ytterligare pengar till Magdalena för att slösas bort på ovidkommande saker som ej går Sverige till fördel :mad:

Utöver detta betalar vi förstås vägtrafikskatt samt skatt på trafikförsäkringen :mad:

De av er som tycker detta är OK kan frivilligt betala ännu mer så att vi övriga överbeskattade innevånare slipper sponsra Mp med ännu mera pengar för att officiellt rädda världen! (fast alla med skalle inser att det bara är ett argument för att ytterligare mjölka Svensson på pengar)

Mike
Jag lovar, jag kommer inte att rösta på Mp!

Om man kan tänka borde man inse att staten inte kan låta bli att skatta batteribilar. Någonting kommer, sanna mina ord.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 41

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]