- fre 31 aug 2018, 20:46
#1267411
Jag bor också utanför stan med dålig bussförbindelse etc. Till att börja med kommer den ena bilen bytas till elbil.
Förhoppningsvis den andra också om några år. Det jag väntar på för att byta båda blir bl.a dragkrok som kan dra mer än 750kg vilket de elbilar med dragkrok som finns idag (bortsett från Tesla Model X) klarar.
Den E-NV200 vi har på jobbet har dragkrok så man kan dra vanliga lånekärror. Men inte husvagn om den inte är väldigt liten. ;)
Runt 2022-2023 väntar man sig att nybilspriserna på elbilar med 30-40 mils räckvidd blir detsamma.
Men redan idag är det om man kollar på en treårsperiod för många billigare.
Många nya bilar går mer än snittet på 1250 mil per år.
Själv kör jag runt 3000 mil.
Men en bensin/dieselbil får man räkna med årskostnad i soppa på runt 30000kr, med elbil om man kan ladda hemma hamnar det på runt 6000kr.
På 3 år är det en skillnad på över 70 000kr. Med nuvarande premie på 60 000kr är det alltså 130 000kr under en normal leasingperiod.
Sen får du lägga till några tusenlappar för billigare service.
När elbilarna går ner mot samma priser som förbränningsbilar ser jag det som att det blir väldigt svårt att konkurrera för dom.
Kollar man sen begagnat så tar det såklart några år till. Men även där får besparingarna med el troligen en påverkan.
Att köpa en begagnad bensinbil för 50k blir på bara ett par år dyrare än en begagnad elbil för 80000kr. Och då kanske man får en några år nyare bil också.
Jag vet såklart inte exakt vad som händer, men det finns anledning att fundera lite över hur folk kommer resonera kring bilekonomi.
Angående elproduktion så byggs det mycket nu också.. Och är på gång lösningar för lagring. Så kanske klarar vi nedstängningen av kärnkraften rätt bra.
Bara den parken som ny byggs utanför Åsele i norr väntas ge över 1TWh per år, lika mkt el som ca 1 000 000 elbilars årsförbrukning.. Eller runt 5-600 000st om vi räknar nya elbilar som körs mer än normalbilen. Det är alltså från en vindkraftpark.
Skulle det säljas nästan enbart elbilar skulle det räcka med en sån park vartannat år för att täcka upp extraförbrukningen. Det som då också behövs så småningom är smarta elnät, så att behovet av lagring minskar.
http://statskoll.se/nyheter/en-av-sveri ... rk-pa-gang
Förhoppningsvis den andra också om några år. Det jag väntar på för att byta båda blir bl.a dragkrok som kan dra mer än 750kg vilket de elbilar med dragkrok som finns idag (bortsett från Tesla Model X) klarar.
Den E-NV200 vi har på jobbet har dragkrok så man kan dra vanliga lånekärror. Men inte husvagn om den inte är väldigt liten. ;)
Runt 2022-2023 väntar man sig att nybilspriserna på elbilar med 30-40 mils räckvidd blir detsamma.
Men redan idag är det om man kollar på en treårsperiod för många billigare.
Många nya bilar går mer än snittet på 1250 mil per år.
Själv kör jag runt 3000 mil.
Men en bensin/dieselbil får man räkna med årskostnad i soppa på runt 30000kr, med elbil om man kan ladda hemma hamnar det på runt 6000kr.
På 3 år är det en skillnad på över 70 000kr. Med nuvarande premie på 60 000kr är det alltså 130 000kr under en normal leasingperiod.
Sen får du lägga till några tusenlappar för billigare service.
När elbilarna går ner mot samma priser som förbränningsbilar ser jag det som att det blir väldigt svårt att konkurrera för dom.
Kollar man sen begagnat så tar det såklart några år till. Men även där får besparingarna med el troligen en påverkan.
Att köpa en begagnad bensinbil för 50k blir på bara ett par år dyrare än en begagnad elbil för 80000kr. Och då kanske man får en några år nyare bil också.
Jag vet såklart inte exakt vad som händer, men det finns anledning att fundera lite över hur folk kommer resonera kring bilekonomi.
Angående elproduktion så byggs det mycket nu också.. Och är på gång lösningar för lagring. Så kanske klarar vi nedstängningen av kärnkraften rätt bra.
Bara den parken som ny byggs utanför Åsele i norr väntas ge över 1TWh per år, lika mkt el som ca 1 000 000 elbilars årsförbrukning.. Eller runt 5-600 000st om vi räknar nya elbilar som körs mer än normalbilen. Det är alltså från en vindkraftpark.
Skulle det säljas nästan enbart elbilar skulle det räcka med en sån park vartannat år för att täcka upp extraförbrukningen. Det som då också behövs så småningom är smarta elnät, så att behovet av lagring minskar.
http://statskoll.se/nyheter/en-av-sveri ... rk-pa-gang
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13