Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus-B
Ja ett tips finns i mitt senaste inlägg och har även varit med om att bältessträckaren i b stolpen kan fladdra lite.
Även lås bygeln kan glappa mot tappen i b stolpen.

Att fixera kontakten till dörren hjälpte på min.

/M
Användarvisningsbild
av TommyP86
pergrein skrev:
III skrev:Har ett skorrande vad som kan vara innanför plastpanelen vänster a-stolpe, tänkte kolla men hur tusan får man bort den utan att ha sönder något? Bilen är en v60.
Har också fått ett skorrande/vibrerande ljud som verkar komma vid vänster a-stolpe. Ljudet kan vara borta ett par dagar för att sedan återkomma och så håller d på. Har haft lös mätarhus och plasten för a-stolpen utan att hitta något som skulle kunna låta som detta ljud.

Plasten sitter med en skruv högst upp under en svart plastbit och sedan är det klipps som håller den på plats, man bara drar/bänder ut den så lossnar den.

Ska höra med Volvo om dom kan hitta i sin databas om oljud i a-stolpen.

Mvh
Per

Höll på att bli TOKIG på min i våras, det lät som det kom ljud nästan från ratten/stolpen. Rev halva bilen, hjälpte inte. Lämnade den på service och med budskapet att fixa oljudet, vilket meken gjorde, rätt snabbt dessutom. Tydligen smörjde han genomföringen till rattstången på nåt vis. Sedan dess har det varit tyst. Tydligen fanns det risk för ett byte av genomföringen, men det behövde inte jag.

av pergrein
Okej. Ditt ljud var ett vibrerar ljud? Är det där rattstången går genom torpedväggen som han smorde? Hörde du ljudet bara när du svängde eller var det när som helst?

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av B25
Vi har en massa konstiga ljud i vår XC60 -15. Dörrhandtagen har synpunkter när man tar i dem och det uttalar de genom ett gnälligt ljud vilket de även delar med mittkonsollen som inte heller gillar för mycket rörelse. Läderklädseln gillar att göra parningsljud med mittarmstödet vid det minsta gung i bilen. Diggar bilen bra för övrigt, underbar att dra husvagnen med, även om jag tycker den morrar lite mer på en cylinder än övriga när högerpedalen används.

Några förslag på fix av småknarret?
Användarvisningsbild
av Derank
skulle säga standard, sidostödet brukar gneka mot mitkonsollen, jag har använt filttape och satt en rimpa på sidan av stolen = tyst. Hela instrumentbrädan byttes ut för mig då den hade gått isär i limningen och lät som en marakas. Sargen runt displayen brukar knarra hej vilt, jag tog bort min och satte filttape runt om på baksidfan, nu är den tyst.

Plastsargen runt backspegeln vibrerar vid vissa motorvarv då ja kör pellen i botten., filttape där ochså.

Dörrhandtagen har jag inet orkat brytt mig om, då de bara låter då jag öppnar dörren för att kliva ur.

https://www.radne.se/Product/6201/Kabla ... PTEALw_wcB
Användarvisningsbild
av Derank
Bälteslåset brukar ochså ha en förmåga att gneka mot stolssidan,men det brukar sita filttape på dom från fabrik, jag antar att du har skinstolar,
Användarvisningsbild
av B25
Derank skrev:Bälteslåset brukar ochså ha en förmåga att gneka mot stolssidan,men det brukar sita filttape på dom från fabrik, jag antar att du har skinstolar,
Jo den har skinnstolar och de i sig knarrar ibland beroende vad för kläder man har på sig.
Användarvisningsbild
av TommyP86
pergrein skrev:Okej. Ditt ljud var ett vibrerar ljud? Är det där rattstången går genom torpedväggen som han smorde? Hörde du ljudet bara när du svängde eller var det när som helst?

Mvh
Per

Bättre sent än aldrig...
Jag förstod det som att det var genomföringen. Det lät hela tiden, utom när man rörde ratten åt något håll. Återkom direkt man slutade röra ratten. Hade aldrig i mitt liv trott att det skulle vara felet, lät mer som nåt från a-stolpen eller airbagen. Fortfarande tyst för övrigt.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]