Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du säger ju ingenting som är annorlunda mot det jag sade.

Du säger inte att norra Europas dyraste infrastrukturprojekt på 30 år, Nordstream med 110 miljarder kubikmeter rysk fossilgas per år skulle ha avvecklats inom 7 år, den är ju inte ens helt invigd ännu

Du säger inte att du tror Kina inte skulle fått igång sina 100 miljoners passagerare per år flygplatser om 7 år.

Du säger inte att alla bensin och dieselbilar som kommer säljas kommande 3-4 år skulle skrotas bara efter några få år och vara borta om 7 år.

Det enda som skiljer oss åt är att det skulle gå att utveckla komersiella elflyg, få dessa certifierade, få in dessa i flygbolagens investeringsplaner, inköpta och i luften på 7 år i sådan skala att det gör någon skilland, det tror jag tar mycket längre tid än 7 år.

Kol, olja och fossilgas har ju växt ohyggligt mycket snabbare än förnyelsebart, man måste vara en obotlig optimist om man tror denna bilden sulle se tvärs om ut redan om 7 år.

Ska den smala orange linjen i diagramet ta över så krävs det massiva investeringar och grymt mycket jobb. Eller ett 3:e världskrig som stänger av tillförseln av kol/olja/gas med våld.

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Inte har jag väl sagt att jag tror att all olja är borta om 7-8 år. Däremot tror jag att vi vänt skutan och kan sen en skaplig nedgång på användandet av fossila drivmedel både i Sverige och internationellt.

Många satsningar på fossila energislag som görs idag tror jag kommer bli en förlustaffär. Man kommer inte kunna hämta hem kostnaderna. I takt med att användandet av bensin och diesel sjunker kommer oljepriset gå ner. Det gör det mindre lönsamt och många kommer lägga ner p.g.a att det inte finns ekonomi i det.

Det kräva rätt liten minskning i efterfrågan för att det ska påverka priset, så det kommer vi se redan om några år. Då försvinner troligen sånna metoder som fracking. (som är förhållandevis dyr men och behöver ett högt oljepris för att vara lönsamt.)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: ons 22 aug 2018, 23:47 Inte har jag väl sagt att jag tror att all olja är borta om 7-8 år. Däremot tror jag att vi vänt skutan och kan sen en skaplig nedgång på användandet av fossila drivmedel både i Sverige och internationellt.
Det var ju skönt att det löst sig och det vänt. Jag blev ju lite orolig, för fram till idag har vi ju varje år ökat användningen kol/olja/gas med 10 ggr så mycket som vi har byggt förnyelsebar. För varje 1 TWh vi har byggt förnyelsebart har vi ökat kol/olja/gas med 10 TWh. Vi har ju fram till dags dato rört oss i raketfart i motsatt riktning från alla uppsatta mål och kommit allt längre från dit vi vill.

Och alla det 10-tusentals biljoner som företag och stater dragit in på olja/kol/gas har man ju använt till att täppa till hål i statsbudgetar och att upprusta militären i världen istället för att omdana energisektorn. Men nu har det alltså vänt. Du får ursäkta men jag tycker att vändningen går lika trögt som att vända en supertanker. Det enda politikerna tänker med reptilhjärnan är att höja skatterna så löser sig allt.
Användarvisningsbild
av joel80
Vi har redan börjat se att kolanvändningen i världen vänt neråt, många år tidigare än man trott. Mycket p.g.a att det finns billigare fossilfria lösningar, men också p.g.a att många länder mer aktivt arbetar mot miljöförstöringar. Att vi kommer se peak oil nån gång under kommande 7-8 år är rimligt att tro med tanke på den snabbt växande tekniken för både solceller, vindkraft, energilagring och andra energislag i transportsektorn.

Om 7-8 år tror jag att det är så tydligt att vi bärjat vända och att förändringen i transportsektorn (vid nybilsförsäljning) är rätt extrem. Då kommer inte ens ni kunna missa den förändring vi är inne i. ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: tor 23 aug 2018, 09:28 Vi har redan börjat se att kolanvändningen i världen vänt neråt, många år tidigare än man trott.
Vändningen nedåt för kol (den gråa delen) ser inte speciellt dramatisk ut tycker jag.

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Flera år i rad har kolanvändningenminskat i världen. Sen 2013 har Kina haft en årlig minskning i kolanvändning.
USA har också minskat sin konsumtion av kol rätt rejält senaste tiden.
Det finns alltså tydliga tecken på att det är på väg åt rätt håll där, även om det är en bit kvar!

Bild
https://www.vox.com/energy-and-environm ... om-decline
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Flera år i rad har kolanvändningenminskat i världen.
2017 vände kolanvändningen uppåt igen.
Bild

https://www.bp.com/content/dam/bp/en/co ... 8-coal.pdf

joel80 skrev:Det finns alltså tydliga tecken på att det är på väg åt rätt håll där, även om det är en bit kvar!
Kurvan över total användning av fossila bränslen över lång tid visar ännu så länge på en trend uppåt. Det har förkommit perioder med kortvariga nedgångar av fossilbränsleanvändning flera gånger även för relativt länge sedan. Men de har hittills alltid avbrutits med ytterligare uppgångar. Klimatförnekare brukar använda knepet att välja ut perioder ur kurvor som visar på att klimathotet inte är här. Det är precis samma med kurvor för fossilbränsleanvändning. Enstaka svängningar upp eller ner talar inte om trenden över lång tid. För att se trenden över lång måste man se hela kurvan. Om man bara väljer ut en specifik period kan man alltid läsa ut det som önskas.
Användarvisningsbild
av joel80
För kolanvändningen visar det tecken på att det går åt rätt håll som jag skrev. 2017 såg man en svag ökning igen på 3,5%. Men det är ändå mindre än vad det var 2016.
Den tidigare tydliga ökningen på kolanvändning från år till år (konstant sen tidigt 1900-tal) är klart bruten. Kollar man på det ekonomiskt kommer kolet inte överleva länge till.

Att man efter 100 års ständig ökning där det dessutom ökat mer och mer allt eftersom så ser vi att det minskat/planat ut. Det inte bara ett år utan vi är ju idag nere på samma nivåer som för 7-8 år sen. Kollar vi Europa har man fått ner kolanvändningen 30% på 10 år.
Inte är det att se som "enstaka svängningar" tycker jag.

Både Kina och Indien är inne på att fasa ut kolet, det dödar helt enkelt befolkningen. Kina misslyckades att forstätta minskningen förra året men har ändå stått för en stor det av den tidigare. Detta samtidigt som deras energiförbrukning stiger enormt mycket i takt med att deras städer växer och folk där höjer sin standard.
Användarvisningsbild
av Derank
Det var på sidan 1, nu är det kol det avhandlas, 3sidor till sedan är vi nog inne på uran
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 41

Låter lite lurigt.

Stereo byte

Jag har satt in en eftermarknadsstereo i en V70, m[…]

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]