NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av akre
V50 Diesel är inget annat än problem. Det är ju en bra ide och bra bil men avgasreningen är inget annat än problem hela tiden. Jag håller på själv att försöka lista ut vad som är problemet med min kärra som regenererar partikelfiltret var 80:e km. Kass mjukvara tror jag är orsaken till många problem och brist på diagnosfunktioner för att kunna felsöka.

Additivet pumpas in i tanken med en sådan solenoid-pump så det borde vara omöjligt att pumpa in för mycket additiv. Såvida nu inte ADM-modulen har fått fnatt och pumpar hela tiden. Pumpen ska bara gå under ca 15 sekunder efter man har tankat.

Vad det gäller bränslefilter som sätts igen, jag fick ta bilen till verkstad efter att ha kört med för lite diesel i tanken vilket satte tvärstopp i bränslefilter. Totalt svart var det. Den miljödiesel som numera blandas in i allt högre mängder orsakar algtillväxt i tanken. Så numera tankar jag så fort tanklampan tänds för att undvika att dra in bottensatsen i filtret. Jag vet inte om det finns några sjyssta medel och hälla i tanken för att lösa upp algerna. Annars är det nog bara manuell rengöring av tanken som gäller.

Dina felkoder indikerar att partikelfiltret är fullt. Det tyder på att antingen körs ingen regenerering alls. Eller så är det avsaknad av additiv som orsakar att filtret är igensatt. Men du borde ju ha fått indikering på att filtret är igensatt (motorsystem service etc etc). Tryckgivaren till partikelfiltret är också en komponent som går sönder hela tiden. Så vida inte filtret är helt igenkorkat skulle jag hälla i en flaska STP partikelfilter-rengöring (finns på Jula) och köra med förhöjt varvtal ca 3000 varv eller så en längre sträcka samtidigt som du håller koll att regenereringen verkligen körs alternativt tvinga fram en regenerering i Vida men det är ingen kul upplevelse då datorn kör motorn på 4000 varv i upp till 1.5 timmar.
av roggabear
skalman65 skrev:
roggabear skrev:Ok, lyckades nu hitta var jag läser ut nivå i Additivtanken och kan konstatera att jag läser ut 7/15.
Under vilken flik fann du det?
Diagnostics -> Vehicle Communication -> ADM -> Advanced -> ADM - checking the additive level
av roggabear
akre skrev:Additivet pumpas in i tanken med en sådan solenoid-pump så det borde vara omöjligt att pumpa in för mycket additiv. Såvida nu inte ADM-modulen har fått fnatt och pumpar hela tiden. Pumpen ska bara gå under ca 15 sekunder efter man har tankat.
Hur kan man kontrollera om pumpen går efter man tankat? kan man höra den? Läsa av i Vida, är det isåfall ECM - "ADM state" man kan kolla på?
Ska pumpen gå oavsett mängd diesel man tankat?
Jag hör ett ljud regelbundet i bilen när jag går på tomgång, det låter som en pump som ca var 10:e-15:e sekund startar, och går några sekunder och slutar låta, för att efter ytterligare 10-15 sekunder starta igen osv. Kan det var Additiv pumpen jag hör?

akre skrev:Vad det gäller bränslefilter som sätts igen, jag fick ta bilen till verkstad efter att ha kört med för lite diesel i tanken vilket satte tvärstopp i bränslefilter. Totalt svart var det. Den miljödiesel som numera blandas in i allt högre mängder orsakar algtillväxt i tanken. Så numera tankar jag så fort tanklampan tänds för att undvika att dra in bottensatsen i filtret. Jag vet inte om det finns några sjyssta medel och hälla i tanken för att lösa upp algerna. Annars är det nog bara manuell rengöring av tanken som gäller.
När de på Bilia misstänkte att jag hade alger i tanken fick jag köpa en flaska med ngt medel som skulle motverka algtillväxt, kommer inte på rak arm ihåg vad den hette men det kan jag kolla upp om intresse finns.

akre skrev:Dina felkoder indikerar att partikelfiltret är fullt. Det tyder på att antingen körs ingen regenerering alls. Eller så är det avsaknad av additiv som orsakar att filtret är igensatt. Men du borde ju ha fått indikering på att filtret är igensatt (motorsystem service etc etc). Tryckgivaren till partikelfiltret är också en komponent som går sönder hela tiden. Så vida inte filtret är helt igenkorkat skulle jag hälla i en flaska STP partikelfilter-rengöring (finns på Jula) och köra med förhöjt varvtal ca 3000 varv eller så en längre sträcka samtidigt som du håller koll att regenereringen verkligen körs alternativt tvinga fram en regenerering i Vida men det är ingen kul upplevelse då datorn kör motorn på 4000 varv i upp till 1.5 timmar.
Hur kan jag hålla koll på att regenering verkligen körs? Hur vet jag det?
Jag testade nu ikväll att läsa ut
ECM-pressure sensor particulate filter och på tomgång låg jag på 1hPasamt vid 3000 varv 16 hPA, känns inte helt övertygad om att mitt filter faktiskt är igensatt. Har inte fått några nya felkoder på partikelfiltret sedan dessa nollades i januari.
av akre
De värdena är inte för höga i alla fall. 16hPa vid 3000 låter lågt. Men givaren kan fortfarande vara dålig. Dessa givare går sönder hela tiden. Jag är inne på min 3:e.

Symptomen på dålig givare är felkoder inte bara på givaren utan även de koder du har samt även "limp home" mode.

Kolla även slangarna att de är ok och inte spruckna eller igensatta.

Tecknen på att regenerering pågår är dålig gång på låga hastigheter samt hög momentanförbrukming. Det tydligaste tecknet är att förbrukningen aldrig går ner till noll då man släpper gasen utan segar sig ner mot 1-2L/100km

Jag har aldrig hört additivpumpen gå. Däremot kan man se i Vida om pumpen går i Adm modulen. Har ingen aning om volymen varieras. Tror jag läst att den ska gå om man tankar mer än 20L.
av akre
Jag kan lägga till att jag inte litar ett dugg på nivåutläsningen. Min visar 14/15 dvs nästan full efter 4000 mil efter fyllning. Den borde rimligen vara ca halv tank. Enda säkra sättet är att antingen fylla och se hur mycket som går i eller peta ner en sticka i tanken genom påfyllningshålet. Jag kontrollerade hurvida det fanns något i tanken genom att ta av slangen från pumpen och sätta på en plastslang ner i en burk och köra "fyllning av slang" i vida och se om något kommer ut. Då får man även en verifiering att pumpen funkar.
av roggabear
Måste klargöra att det jag skrev igår kring 16 hPa var stillastående. Hade Vida igång imorse när jag körde in till jobbet. Vid animal körning låg trycksensern i DPF på 5-8 hPa, vid acceleration gick den upp mot 30, och dom mest var den uppe i 52 hPa.

Noterade även att efter ca 15 min körande så verkar det som att ADM fick fnatt, ”ADM State” låg första tiden konstant på ”off”, men efter ca 15 min började den fladdra mellan ”on” och ”off”, se bif foto över grafen. Är detta ett korrekt beteende, eller indikerar det fel på ADM modulen?
AEE1B49D-DBE4-401E-A608-8269A6DDAA3A.jpeg
AEE1B49D-DBE4-401E-A608-8269A6DDAA3A.jpeg (626.73 KiB) Visad 1898 gånger
av akre
Jag har ingen aning vad ECM-ADM state är. Det har inte jag på min...

Med plattan i mattan på min vid ca 3000rpm går trycket upp till ca 380 hPa.
41.png
41.png (54.15 KiB) Visad 1887 gånger
av roggabear
Körde lite ikväll och vid kraftig acceleration och höga varvtal (bortåt 4000 varv) ökade trycket till 152 hPa som mest.
vet inte vad för max värde man kan förvänta sig av ett ”rent” filter, är mina värden tecken på att filtret bör rengöras/bytas?

Testade även att läsa ut ADM - Additive Pump Activated och en stund efter att jag tankat i 35 liter och kört iväg så gick den från ”No” till ”Yes” en kort stund för att sedan bli ”No” igen. Tolkar detta som att pumpen faktiskt pumpade i en skvätt additiv efter jag tankat, så då verkar ju set fungera som det ska.
av akre
Njäe det verkar inte vara några större fel på filtret om du nu kan lita på givaren. 150 hPa är alltså ca 0.15 bar dvs 15% av atmosfärstryck. Givaren mäter upp till 0.75 bar om man tar det som något maxvärde. Enl vida ska trycket vara under 20hPa vid tomgång vid rent filter och max 100hPa vid fullt filter.

Men skrev du inte i första inlägget att additivtanken var tom? Både nivåutläsningen och stickan visade på tomt? Isåfall har du troligen en läcka vid pumpen om nu additivet verkligen fylldes på?
Nästa elbil från Volvo?

Designen är väl varken lockande eller fr[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]

Värmare XC60 22-

Jo, men vid minus 40 är det kraftig nedkylnin[…]

Kan du skruva själv? I så fall riv ner […]