...

Moderator: Moderatorer

#1265678
volvoc70cab skrev: mån 23 jul 2018, 18:11 Förstår inte alla inlägg på detta ämne. För mig är det självklart om jag lånar ut bilen så gäller det att trafikreglerna följes . Skulle jag få en bot efter det att jag lånat ut bilen så vet jag vem som ska betala ( låntagaren) Nu är det så att i min bekant krets skulle detta inte vara något problem. Slutsats .... lägg boten på bilen så behöver folk varken fälla ner solskydd eller något annat sätt att dölja sin kriminalitet .
Att tex skippa bildbeviset på vem som kör, och istället tillåta fotografering bakifrån eller bara fota nummerplåten som man tex. gör i Frankrike och England öppnar helt nya möjligheter.

Man har där grupper där man distribuerar "prickarna" inom gruppen så man inte blir av med körkortet, det finns även prick-målvakter som säljer sig och tar på sig andras prickar.

Det är väl därför man inte velat införa detta system här också.
#1265698
Meh!!! Folk är så sjukligt kreativa när det handlar om böter helt plötsligt. :nerd:
#1265772
joel80 skrev:Fortfarande är den klart bästa lösningen den som man minskat ner på enormt senaste årtiondet... Poliser i trafiken, som förutom hastighet också kan plocka folk på beteende! :/
Det skulle behövas en polis var hundrade meter. Fem i varje korsning eller rondell. Böterna hade täckt lönerna till dessa poliser. Jag har för vana att inte svära i skriftlig form, men gör nu ett undantag. Fan vad dåliga folk är på att köra bil. (Ja, inte jag då) :x
#1265787
Det skulle vara behövas tillräckligt med trafikpoliser för att risken för att åka dit om man kör dumt ökar så pass att folk inte anser att det är värt att chansa. Exakt var den sweet-spoten ligger får man väl jobba sig fram emot. :)
#1265790
joel80 skrev: tis 21 aug 2018, 07:22 Det skulle vara behövas tillräckligt med trafikpoliser för att risken för att åka dit om man kör dumt ökar så pass att folk inte anser att det är värt att chansa. Exakt var den sweet-spoten ligger får man väl jobba sig fram emot. :)
Finns risk att det inte finns några trafikpoliser överhuvudtaget om inte alls så avlägsen framtid.
#1265793
AndreasThn skrev:
joel80 skrev: tis 21 aug 2018, 07:22 Det skulle vara behövas tillräckligt med trafikpoliser för att risken för att åka dit om man kör dumt ökar så pass att folk inte anser att det är värt att chansa. Exakt var den sweet-spoten ligger får man väl jobba sig fram emot. :)
Finns risk att det inte finns några trafikpoliser överhuvudtaget om inte alls så avlägsen framtid.
Det finns inga trafikpoliser längre. Det är det jag gärna skulle se ändring på. :/
Man gjorde en omorganisation 2015 och tog bort alla... Där nån trodde att alla andra poliser kunde sköta det lika effektivt.
Blev (såklart) att ingen gör det istället då alla "har bättre saker för sig".
Så de enda insatserna dom görs än mot hastighet och nykterhet. Med nått enstaka undantag som t.ex när dom plockade mittfilsåkare utanför Stockholm.

https://www.expressen.se/motor/trafik/f ... lvisionen/
#1265794
joel80 skrev: tis 21 aug 2018, 08:53 Det finns inga trafikpoliser längre. Det är det jag gärna skulle se ändring på. :/
Man gjorde en omorganisation 2015 och tog bort alla... Där nån trodde att alla andra poliser kunde sköta det lika effektivt.
Blev (såklart) att ingen gör det istället då alla "har bättre saker för sig".
Så de enda insatserna dom görs än mot hastighet och nykterhet. Med nått enstaka undantag som t.ex när dom plockade mittfilsåkare utanför Stockholm.

https://www.expressen.se/motor/trafik/f ... lvisionen/
Det finns ett fåtal kvar än som jobbar med bla tung trafik.
Men de skulle behöva bli mångfalt fler.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]