Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
#1265212
Tja!
Nu är det så att jag har köpt en 7.2 Ah 12v från biltema som ja använder till mitt 12v kylskåp när jag står still. Jag har en solpanel som jag laddar det batteriet med men jag undrar om jag kan koppla in mig direkt på mitt startbatteri via 2 klämmor som blir ett ”cig uttag hona” och därefter har jag byggt en hane som jag kopplat till det lilla batteriet. På såsätt tänkte jag att jag kan koppla ihop det batteriet paralellt med mitt 90Ah startbatteri så att det laddas medan jag kör och när jag står still så kopplar jag ur lill-batteriet och låter den driva kylskåpet.

Är det möjligt eller kommer bilens generator att ladda sönder den? Har någon ett annat tips? Jag har självklart en smartladdare men det är inte aktuellt eftersom att jag är på semester :)
#1265219
Njaaaa… Det kanske går? Men så här är det: Ditt bilbatteri är väl rätt stort? Och för blybatterier gäller att man skall aldrig ladda ett batteri med starkare ström än 1/3 av batteriets kapacitet. Nu hade du ett 7,2 Ah batteri. 7,2/3 = 2,4. Alltså max 2,4 Ampere. Ditt stora bilbatteri kan säkert komma att laddas från generatorn med både 20 eller 30 ampere i vissa lägen. Du ser själv, det blev inte så lyckat. Det kanske går att styra mycket till det stora och lite till det lilla, men jag tror det blir lite krångligt.
Du kanske skulle satsa på ett stort batteri i stället. Det finns ju så kallade förbrukningsbatteri. Dom är gjorda för att ge ut en måttlig ström under lång tid. Används ofta i båtar. Om det är ett gelebatteri tål det dessutom lite djupare urladdningar än vanliga startbatterier. Startbatterier är gjorda för att ge ut mycket ström på kort tid och att ganska omgående laddas upp igen. (Startbatterier kan i och för sig också vara gelebatterier, men även då är dom gjorda för mycket ström på kort tid)
En annan sak också. Alla battericellerna i en batteribank bör helst vara så lika varandra som möjligt. En dålig cell t.ex kan bromsa upp hela laddningsströmmen i en batteribank. Nu behöver vi inte se ditt lilla batteri som dåligt, men det avviker rätt mycket från dom andra cellerna, så det som styr hela laddningen (laddningsregulatorn) kan uppfatta ditt lilla batteri som en dålig cell.
#1265224
Det blir nog bättre med en DC-DC laddare i bilen isf. Te.x den här: https://www.westgear.se/produkt/sterlin ... v-12v-25a/. Även CTEK har liknande produkter, men du får googla fram något som är mindre och passar ditt lilla batteri. Det kanske räcker med en hobbyladdare som har DC-input, de brukar klara allt från LiPo till blybatterier.

Finns säkert mer tips på forum där man bygger sina egna campingbilar och sånt.
av LaRy
#1265246
Jag hade nog aldrig försökt att ladda 2 totalt olika batterier parallellt. Jag är inne på samma linje som tidigare inlägg och bifogar en länk till en DC-DC laddare, en hobbyladdare, se https://www.electrokit.com/produkt/ladd ... gPEALw_wcB
Denna laddare är mycket bra och kan ladda det mesta och matas med 11 till 18 volt DC. Det finns flera företag som säljer den, länken är bara ett exempel på en av dem. Du kan ställa allt, laddningstid, laddningsström m.m. Du får dessutom reda på hur mycket energi du tryckt i batteriet.
Om inte annat är det en bra laddare som du kan använda till det mesta, jag laddar alla tänkbara batterier med den, men då behöver du en separat 230VAC till 12 DC
av Knatch
#1265247
Okej ja den laddaren hade ett humanare pris. Men jag är inne på en annan sak och rådfrågar här. Jag har en 12v-220v converter med modifierad sinusvåg fån biltema som klarar 150-200W. Om jag kopplar in den på mitt startbatteri och kopplar in min smarta 220v ctek liknande laddare (biltema) så borde jag väl kunna ladda ett så pass litet batteri som 7.2Ah eller är jag ute och cyklar? Den skickar ut och laddar i 4amp som lägst, hur beräknar jag hur många watt det är totalt som den ska leverera? Jag tappar bort mig här eftersom att det är 2 olika volttal, 12 från bilen, 220 ut till laddaren och 12 ut till batteriet..
#1265248
Knatch skrev:Okej ja den laddaren hade ett humanare pris. Men jag är inne på en annan sak och rådfrågar här. Jag har en 12v-220v converter med modifierad sinusvåg fån biltema som klarar 150-200W. Om jag kopplar in den på mitt startbatteri och kopplar in min smarta 220v ctek liknande laddare (biltema) så borde jag väl kunna ladda ett så pass litet batteri som 7.2Ah eller är jag ute och cyklar? Den skickar ut och laddar i 4amp som lägst, hur beräknar jag hur många watt det är totalt som den ska leverera? Jag tappar bort mig här eftersom att det är 2 olika volttal, 12 från bilen, 220 ut till laddaren och 12 ut till batteriet..
Den laddaren är avsedd för ett ungefär 10 gånger så stort batteri.
Har du ingen laddare som är avsedd för det lilla batteriet?
DC/DC-laddaren i LaRy's inlägg är nog bästa alternativet.

Själv har jag det motsatta behovet. Jag behöver underhållsladda bilens startbatteri ibland och tänker skaffa ett mindre batteri som jag ansluter till 12V-uttaget i bagagerummet.
#1265252
Har du möjlighet att begränsa laddströmen på din laddare? På en CTEK brukar det finnas möjlighet att begränsa laddströmen så att småbatterier går att ladda. Jag använder en 5 ampere CTEK för att ladda små blyackumalatorer. Naturligvis kör jag inte med 5A i laddström då.

Om du har en sådan begränsning på din laddare så bör ditt scenario fungera. Det kommer att ha stora effektförluster vid alla omvandlingarna och är därmed inte det bästa sättet -- men vid ett fåtal gånger borde det fungera så länge du inte tömmer startbatteriet för mycket. Jag skulle inte göra detta alltför ofta.
av Knatch
#1265269
Jag har 3 lägen, 14.4volt 4ampere.... 14.4volt 6ampere, 14.7volt 8ampere (vinterläge). Det första läget har jag kört tidigare och laddat blyacket direkt i väggen och då sänkte laddaren volten till 13.5 och batteriet blev inte varmt utan tog 3-4 timmar att ladda fullt.
Effektförlusterna är jag medveten om, däremot undrar jag hur många watt convertern kommer att belastas med? 14volt och 4 ampere, hur många watt är det? Och hur många ampere belastar jag cigguttaget med i det läget? Eller om jag kopplar in mig direkt på startbatteriet medan jag kör, ?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]