Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1260854
VolvoB20 skrev: sön 22 jul 2018, 08:22
FreddanNo1 skrev: sön 22 jul 2018, 05:29 Grekerna jävlas dessutom med gärna med oss i vår svenskyltade äldre bil, tutar och kör om oavsett hur dålig sikt det är och bär sig åt.
Ha, ha, har inget att göra med gammal bil eller svenska skyltar, så kör man alltid. Är det någon bil/förare som kör det minsta långsamt, eller inte kör på full attack hela tiden så är det tuta och livsfarlig omkörning som gäller oavsett nationalitet på bilen framför.
Bra att veta! Jag åker mot Thessaloniki nästa måndag, via just Serbien... :-)
av FreddanNo1
#1264922
VolvoB20 skrev: sön 22 jul 2018, 08:22
FreddanNo1 skrev: sön 22 jul 2018, 05:29 Grekerna jävlas dessutom med gärna med oss i vår svenskyltade äldre bil, tutar och kör om oavsett hur dålig sikt det är och bär sig åt.
Ha, ha, har inget att göra med gammal bil eller svenska skyltar, så kör man alltid. Är det någon bil/förare som kör det minsta långsamt, eller inte kör på full attack hela tiden så är det tuta och livsfarlig omkörning som gäller oavsett nationalitet på bilen framför.
Nej, det är inte så enligt vad jag har märkt. Jag är inte dum i huvudet! Jag fattar att man skall köra ungefär i takt med de flesta andra och inte söla. Min 850 är snabbare än de flesta Grekiska bilar eftersom de flesta har små svaga billiga bilar där, så jag håller lätt tempot. Men oavsett hur jag körde så skulle de bära sig åt och ha sig. De har gjort så bra "reklam" för sitt land att jag förmodligen aldrig kommer att resa dit igen. De vill ju inte ha mig där eftersom de i trafiken jävlades istället för att välkomna sina besökare. På vägen hem körde vi igenom Grekland på natten efter ett tips från någon. Det funkade bra. Ingen trafik alls. Vi stannade i Serbien på hemvägen. Dit skall vi åka flera gånger. Mkt fint och trevligare folk än i Grekland och Kroatien där vi har varit förut. Serberna är ju hur goa som helst och välkomnar samt frågar om de kan hjälpa till.
av LOB
#1265101
FreddanNo1; biltåg genom Tyskland låter intressant. Har dock varit väldigt dyrt när jag kollade priser. Vad betalade du för biltåget tur- retur?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1265130
FreddanNo1 skrev: ons 15 aug 2018, 08:31 Min 850 är snabbare än de flesta Grekiska bilar eftersom de flesta har små svaga billiga bilar där, så jag håller lätt tempot. Men oavsett hur jag körde så skulle de bära sig åt och ha sig.
Intressant, vad var det som Grekerna gjorde mot dig som man inte gör mot inhemska förare när de "bär sig åt och har sig" ?

Jag har inte upplevt det som något speciellt för Grekland. Kommer man så långt söderut som Grekland, Turkiet, söder om Neapel, Södra Spanien, Kairo, Malta och Marocko osv. så är det ett helt annat sätta att köra och om någon tvekar en sekund så tutar man, oavsett om det är inhemsk eller utlandsbil. Att ha mycket hästkrafter tycker jag inte spelar någon roll, man kan omöjligt hålla samma tempo som lokalbefolkningen genom byar och på bergsvägar, de känner ju vägen, är inte rädda om bilen utan dånar fram över gupp och hål i vägen och saknar säkerhetstänk helt och hållet så de är snabbare än mig i vilken skruttbil som helst. Själv vill man ju överleva och att bilen håller ihop så man kan köra hem hela vägen till Sverige, med det gör att de tycker man är en stoppkloss.

Finns det någon speciell avsky mot just Svenska i greklandstrafiken menar du ?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1265137
VolvoB20 skrev: tor 16 aug 2018, 15:38
FreddanNo1 skrev: ons 15 aug 2018, 08:31 Min 850 är snabbare än de flesta Grekiska bilar eftersom de flesta har små svaga billiga bilar där, så jag håller lätt tempot. Men oavsett hur jag körde så skulle de bära sig åt och ha sig.
Intressant, vad var det som Grekerna gjorde mot dig som man inte gör mot inhemska förare när de "bär sig åt och har sig" ?

Jag har inte upplevt det som något speciellt för Grekland. Kommer man så långt söderut som Grekland, Turkiet, söder om Neapel, Södra Spanien, Kairo, Malta och Marocko osv. så är det ett helt annat sätta att köra och om någon tvekar en sekund så tutar man, oavsett om det är inhemsk eller utlandsbil. Att ha mycket hästkrafter tycker jag inte spelar någon roll, man kan omöjligt hålla samma tempo som lokalbefolkningen genom byar och på bergsvägar, de känner ju vägen, är inte rädda om bilen utan dånar fram över gupp och hål i vägen och saknar säkerhetstänk helt och hållet så de är snabbare än mig i vilken skruttbil som helst. Själv vill man ju överleva och att bilen håller ihop så man kan köra hem hela vägen till Sverige, med det gör att de tycker man är en stoppkloss.

Finns det någon speciell avsky mot just Svenska i greklandstrafiken menar du ?
Jag känner inte alls igen sättet som beskrivs om Grekland.
Visst, dom har många små ettriga bilar som far runt överallt... Ungefär som envisa flugor :-)
Men dom kan köra, dom är inte rädda för gasen som många är här hemma. Inte en enda bil tutade på mig i Grekland. När jag var där i förra veckan låg jag hela tiden några steg framåt genom att zooma ut gps och se vart jag ska, lite förberedelse och planering. Sen är det bara att gasa...
Det var hundra gånger värre i Albanien (Tirana)... Fullständig härdsmälta! :-/
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1265144
Så är det, den enes paradis är den andres helvete. Vi upplever och uppfattar alla på olika sätt.
av Rådlös
#1265190
Volvo B20: Kul beskrivning om bilism i söderns länder. Jag åkte taxi i Tunisien en gång. Chauffören körde mot rött och mumlade något på bruten engelska att "Det finns visserligen regler, men dom gäller inte här och inte just nu!"
av FreddanNo1
#1265220
LOB skrev: tor 16 aug 2018, 09:25 FreddanNo1; biltåg genom Tyskland låter intressant. Har dock varit väldigt dyrt när jag kollade priser. Vad betalade du för biltåget tur- retur?
Billigt. Extrakostnad cirka 1500 kr för att komma fram pigg och slippa värsta sträckan med köer. Bekvämt och bra! 4300 kr cirka är vad man betalar
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1265245
Rådlös skrev: tor 16 aug 2018, 21:23 Volvo B20: Kul beskrivning om bilism i söderns länder. Jag åkte taxi i Tunisien en gång. Chauffören körde mot rött och mumlade något på bruten engelska att "Det finns visserligen regler, men dom gäller inte här och inte just nu!"
Under en resa i dessa områden fick jag lära mig att det finns olika "Rött ljus" :-) :-D

"Ny-Rött": Det har just slagit om till rött så man kan fortsätta köra ett tag till med gott samvete.

"Normal-Rött" - Då får man stanna i alla fall, men gör det så långt fram som möjligt, helst rakt över övergångsstället så ingen kan gå över även om de har grön gubbe.

"Gammal-Rött" - Nu har det varit rött så länge så man kan börja köra, det ska ju ändå bli grönt snart i alla fall.

Ibland överlappar Ny och Gammal rött varandra så Normal-rött aldrig hinner uppstå.
fjohan82 skrev: tor 16 aug 2018, 16:29
Visst, dom har många små ettriga bilar som far runt överallt... Ungefär som envisa flugor :-)
Bra beskrivning ... :-) :-D :-) :-D
av FreddanNo1
#1265267
VolvoB20 skrev: fre 17 aug 2018, 09:26
Rådlös skrev: tor 16 aug 2018, 21:23 Volvo B20: Kul beskrivning om bilism i söderns länder. Jag åkte taxi i Tunisien en gång. Chauffören körde mot rött och mumlade något på bruten engelska att "Det finns visserligen regler, men dom gäller inte här och inte just nu!"
Under en resa i dessa områden fick jag lära mig att det finns olika "Rött ljus" :-) :-D

"Ny-Rött": Det har just slagit om till rött så man kan fortsätta köra ett tag till med gott samvete.

"Normal-Rött" - Då får man stanna i alla fall, men gör det så långt fram som möjligt, helst rakt över övergångsstället så ingen kan gå över även om de har grön gubbe.

"Gammal-Rött" - Nu har det varit rött så länge så man kan börja köra, det ska ju ändå bli grönt snart i alla fall.

Ibland överlappar Ny och Gammal rött varandra så Normal-rött aldrig hinner uppstå.
fjohan82 skrev: tor 16 aug 2018, 16:29
Visst, dom har många små ettriga bilar som far runt överallt... Ungefär som envisa flugor :-)
Bra beskrivning ... :-) :-D :-) :-D
Ja, så var det ibland i Grekland, med ljusen.
De gillade att ligga nära och skulle köra om och kasta sig in framför för att inte fronta med mötande, trots att jag höll hastighetsbegränsningen och även när jag plussade på +5-10 km/h när de bakom låg nära och hetsade så hjälpte det inte.

Men de kör vårdslösare i Tyskland. Dårarna kunde ligga bakom och blinka när jag körde om lastbilar i 130 km/h för de ville fortsätta i över 200 och var trötta på livet. Aldrig bra med stress. Tycker synd om dem att de har det så jävligt att de gärna leker med döden.

Heder åt Serberna. De kunde köra bil och bete sig.

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]