Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1256911
Fred skrev:
sbf skrev: tis 26 jun 2018, 08:09Jag hade lite tur och besiktigade min bil just före de nya reglerna, min bil besiktigades med de gamla reglerna, så jag kan tyvärr inte berätta om det hjälpte med att bara ta bort kåporna, men jag hoppas verkligen inte jag måste demontera hela bränslesystemet för att bilprovningen ska kunna besiktiga det. Blir svårt att provköra det om allt ligger i bagageutrymmet. :-o
Haha, bra poäng där! Transportstyrelsen kan ju aldrig kräva att tankarna ska vara lösa, samtidigt som de kräver att bilen ska vara körbar! Jag ska försöka få lite klarhet i reglerna idag, återkommer med vad jag kommer fram till.
sbf skrev: tis 26 jun 2018, 08:09Just kåporna som sådana behöver du inte demontera någonting för att få ner utan det räcker att ta ner skruvarna och plocka ner, om jag inte minns helt fel så tror jag att jag bara släppte på det bakersta gummifästet på avgassystemet för att det skulle bli rörligt nog för att lirka runt kåpan.. akta så du inte skadar värmeplåten för avgassystemet. Tyvärr har jag inga bilder från när jag bytte filter och tvättade ur filterkoppen, men det är några skruvar i bakkant och i framkant som ska lossas, det är en bit upp frampå men med en förlängning på spärrskaftet går det. :)
Här har det dykt upp lite fler frågor...hoppas det är OK att jag besvärar dig med dem. :-)

Du skrev att dina skruvar var dåliga...vad är det för typ av skruvar, vanliga sexkantskallar, hur många, vilken dimension? Köpte du nya av Volvo, eller tog du några standard? (Tänkte att det kan vara bra att ha en påse med nya skruvar redo när jag ändå ska göra detta.)

Bytet av gasfiltret. Var köpte du det nya? Vad kostade det? Hur gjorde du för att få systemet trycklöst? Klarade du att lossa filterkoppen utan att ha specialverktyget? (Detta kanske skulle ligga i en egen tråd iofs...)
Det är inga problem alls! Jag påstår på inget sätt att jag är någon expert, jag har egentligen noll kunskap om bilar men jag vill gärna lära mig och försöker läsa så mycket jag kan för att känna mig mer självständig i mitt bilägande. Med det sagt...

Skruvarna minns jag inte exakt vilken typ de är, men det verkar marimbalanguage ha bättre koll på! Det är åtminstone ingenting en normalutrustad verktygslåda inte kan hantera.

Angående gasfiltret, jag köpte det hos Bilia (artikelnummer VO 8671216) för den nätta summan av 824:-. Mitt gamla filter var dock ganska mörkt och hade nog suttit ett tag i bilen, jag tyckte det var värt att byta.

Jag gjorde systemet trycklöst genom att försiktigt lossa slangen på lågtryckssidan på gastrycksregulatorn (se nr 9 på bilden nedan) tills dess att det inte längre var något övertryck kvar, tog inte lång stund, några sekunder. När jag sedan skulle starta bilen igen stängdes den av direkt när gasdriften kopplades in, men vid andra försöket gick den fint igen. Verkar vara helt normalt beteende enligt vad jag har läst.

För att lossa filterkoppen fick jag vara lite kreativ, tog ett gammalt metallrör som jag skar ut ett hål ganska exakt motsvarande dimensionerna på botten av filterkoppen. På motsatt sida på röret skar jag ut ett hål motsvarande 1/2" spärrskaft där jag satt min förlängare. Den satt förjävla hårt, men till slut gick det. Jag drog tillbaka den med 54 Nm, förhoppningsvis går det lättare att öppna nästa gång.

Screen Shot 2018-06-26 at 23.00.00.png
Screen Shot 2018-06-26 at 23.00.00.png (69.13 KiB) Visad 4113 gånger
#1257166
Bra där! (Kollar inte så mycket på TV4 själv eftersom det är så mycket reklam.)

Jag tror att jag ska maila TV4-nyheternas redaktion och tipsa dem om stupstocken för gasbilar gällande tankarnas livslängd, nu när de uppmärksammat detta.
#1262719
Gjorde en besiktning av min MY2012, enkelt med nyare generation V70. Inför besiktningen :-) :
Extra arbete med att ta bort locket, ca 10-15 minuter i förberedelse (nästa gång 2 minuter, det är enkelt). På besiktningen, ca 1 minuter till, med lite hjälp att lyfta locket :-) från besiktningsmannen eller 3 000 kr för ca 20 - 30 minuter arbete, inte dåligt betalt för en mekaniker :crying: !

1. Tankarna är där bak på nyare generationen (min MY2012), borde vara liknande på MY2011
- Det sitter några M10 bultar i lådan som är låsta, lossa och då kan man frigör skyddet till gastankarna (kolla vilka som behöver tas bort, tänk på att det går att lossa och vrida på L-järnet)
-- Fäll ned stolarna där bak
-- Bak på locket (vid sätet) sitter verktygslådan integrerad, så man måste LYFTA upp locket. Går enkelt om man är själv, men man måste vara försiktig, rekommenderar man är två personer som lyfter locket första gången.
-- Sedan knuffar försiktigt den över fällda säten, då kommer man åt att inspektera och kontrollmäta läckage
--Till besiktningen, be att det besiktigar bälten bak först, fäll ned stolarna och tillsammans med besiktningsmannen lyfter man och flyttar på locket så ingen skada sker på gasutrustningen.
- -- Locket väger ej mycket, men en ganska stor och det är bra att vara 2 personer. Sedan är det bara dra tillbaka den och den trillar ned utav sig själv på rätt plats, någon på AFV har tänkt till en gång i tiden
2. Under bilen
- Finns gasrör under bilen, inget behöver demonteras
3 Motorutrymmen
- Allt är synligt inget att demontera, Det kollade runt gasregulatorn, gasmunstrycken mm, där skarvar finns
-- Min regulator gick sönder förra året, tydligen sitter en gummipackning som oftast går sönder och då läcker lite gas via en säkerhetsventil. Otur så läcker det för mycket och du kan inte åka därifrån. Läcker lite så får man köpa ett utbytes regulator på Volvo alternativt från skroten, köper man från skroten så vet man inte hur länge den håller.
-- Kostar ca 3000-4000 kr att byta, om du gör det på volvo har för mig det kostade 6000 kr, kan vara värt att kolla runt, jag sparade tid och pengar..... ;-)
#1265187
Hej på Er,

Tänkte bara underlätta för de som vill fortsätta köra sina gas-sjuttio/sextio.
Dokumenterade forfarandet med att ta bort skyddskåporna inför besiktning.

I korta ord.

Liten ståltank höger:
4st muttrar M5 med bricka 18mm diam.
2st "plåtskruv" Torx 25, ca 5x14mm med planskalle (eller bricka) 16mm diam.
Verktyg som behövs är 10mm hylsa och bits T25

Liten ståltank vänster:
4st muttrar M5 med bricka 18mm diam.
Verktyg som behövs är 10mm hylsa

Stora komposittanken:
3st muttrar M5 med bricka 18mm diam.
3st skruv sexkantskalle, M8x18mm med bricka 24mm diam.
2st skruv sexkantskalle, M8 nånting, håller ett fäste för avgaset
Verktyg som behövs är 12mm hylsa och lång förlängning


Man behöver ha bilen upplyft på pallbockar. Sen måste man inte ligga i bergkross som jag gjorde... men det ger karaktär ;)

Jag började med höger ståltank, som hålls fast med 4st muttrar (hylsa 10mm)...
IMG_1918_2.JPG
IMG_1918_2.JPG (576.75 KiB) Visad 3779 gånger
... samt 2st torxskruvar i bakkant (bits T25)
IMG_1925.JPG
IMG_1925.JPG (610.95 KiB) Visad 3779 gånger
Kåpan borta, blottlagd bensintank överst i bild samt gastank
IMG_1931.JPG
IMG_1931.JPG (595.09 KiB) Visad 3779 gånger
Sen tog jag vänster ståltank, där skyddet är mindre och bara hålls fast av 4st muttrar (10mm hylsa)
IMG_1932.JPG
IMG_1932.JPG (564.79 KiB) Visad 3779 gånger
Kåpan borta, blottlagd gastank
IMG_1935.JPG
IMG_1935.JPG (553.97 KiB) Visad 3779 gånger
Sen var det dags för stora komposittanken. Började med de 3 M8 skruvarna (12mm hylsa)
IMG_1936.JPG
IMG_1936.JPG (593.05 KiB) Visad 3779 gånger
Sen sitter det 3 muttrar i framkant på skyddet, långt upp mellan gastank och hjulupphängning/avgas. Här syns den ena
IMG_1940.JPG
IMG_1940.JPG (654.85 KiB) Visad 3779 gånger
Alla tre sitter på rad där uppe. Jag tog kort+lång förlängare för att nå
IMG_1944.JPG
IMG_1944.JPG (583.95 KiB) Visad 3779 gånger
Nu hänger skyddet löst mot avgaskröken och fästet för avgas. Lossa de två skruvarna för avgasfästet (12mm hylsa)...
IMG_1958.JPG
IMG_1958.JPG (455.37 KiB) Visad 3779 gånger
... och böj ner/undan det
IMG_1951.JPG
IMG_1951.JPG (391.36 KiB) Visad 3779 gånger
Jag behövde även dra avgaset mot vänster bakhjul för att få ner skyddet
IMG_1949.JPG
IMG_1949.JPG (633.08 KiB) Visad 3779 gånger
Tanken fri
IMG_1955.JPG
IMG_1955.JPG (616.61 KiB) Visad 3779 gånger
Skruvar och muttrar. Muttrarna var rätt rostiga, så de byter jag nog.
IMG_1968.JPG
IMG_1968.JPG (1.1 MiB) Visad 3779 gånger

OBS! Glöm inte sätta fast avgasfästet igen!


Kan tillägga att värmeskölden, som sitter fast i skyddet för stora tanken, tappade nästan alla sina nitar under operationen. Får bli att skruva fast det också.

Hoppas det hjälper någon.
#1265201
Gasar! Du är nu utnämnd till denna hösts hjälte, åtminstone för mig! :-) Jag har planerat att lämna in bilen för gasfilterbyte, och då hade jag tänkt snacka med meken (och kikat själv) om hur kåporna ska tas bort...men nu behöver jag ju inte det! :-D

Det där fixar man ju lätt själv, antingen som du genom att lyfta bilen hemma eller på en GDS-hall med lyft. Sen återstår det ju att se ifall det är tillräckligt för den besiktningsgubbe man får...man vet ju aldrig vad de kan få för sig för grejer... :bored:

Till exempel, måste även det avlånga skyddet markerat nedan tas bort? Det går väl gasledningar under det?
IMG_1931.jpg
IMG_1931.jpg (470.65 KiB) Visad 3772 gånger

Hur ser det ut gällande påfyllningen? Är den vägen öppen och tillgänglig för inspektion som den är?

Hur det nu än är med dessa grejer, är den här guiden guld värd för alla oss som aldrig ens haft en tanke på att vi skulle behöva ta bort plastkåporna över tankarna. Är det OK ifall jag länkar till ditt inlägg i min tråd på forumgas.se Gasar?
#1265400
Varsågod Fred ;)

Den långa plastskjölden som du markerat huserar mycket riktigt bl.a. gasledningen. Men ledningen därunder är skarvfri och bör således inte behöva kollas, då den är rostfri/syrafast. Är bes.teknikern noggrann så tar hen läcksökningsspray på alla kopplingar och anslutningar. Skulle det bli diskussion om denna skjöld så tror jag man kan rycka ner den med handkraft (sitter inga muttrar/skruv iaf.). Prova ta bort den när du ändå är igång vetja! Jag fick ont i ryggen av bergkross så skippade det :)

Ang. påfyllningsarmaturen så är den möjlig att se underifrån, ungefär vid anslutningarna för komposittanken och rakt uppåt. Där är trångt och kommer ej gå att läcksöka med spray men man kan göra en visuell kontroll av ledningen iaf. och ta en sniffer för ev. läckage. Ska man komma åt den bättre så behöver hela bakskärmen bort, så det ser jag som osannolikt att de kommer kunna kräva.

Ledningar till påfyllningsarmatur (sorry, mörkt där uppe)
IMG_1980.JPG
IMG_1980.JPG (805.41 KiB) Visad 3728 gånger
Just det, länka gärna på Forumgas.se! Jag tänkte gjort det, men hann inte krångla med att regga mig där...
#1265408
Gasar skrev:Varsågod Fred ;)

Den långa plastskjölden som du markerat huserar mycket riktigt bl.a. gasledningen. Men ledningen därunder är skarvfri och bör således inte behöva kollas, då den är rostfri/syrafast. Är bes.teknikern noggrann så tar hen läcksökningsspray på alla kopplingar och anslutningar. Skulle det bli diskussion om denna skjöld så tror jag man kan rycka ner den med handkraft (sitter inga muttrar/skruv iaf.). Prova ta bort den när du ändå är igång vetja! Jag fick ont i ryggen av bergkross så skippade det :)

Ang. påfyllningsarmaturen så är den möjlig att se underifrån, ungefär vid anslutningarna för komposittanken och rakt uppåt. Där är trångt och kommer ej gå att läcksöka med spray men man kan göra en visuell kontroll av ledningen iaf. och ta en sniffer för ev. läckage. Ska man komma åt den bättre så behöver hela bakskärmen bort, så det ser jag som osannolikt att de kommer kunna kräva.

Just det, länka gärna på Forumgas.se! Jag tänkte gjort det, men hann inte krångla med att regga mig där...
Min erfarenhet när det gäller organisationer, myndigheter och företag som ställs inför nya regler som är dåligt formulerade är att de ofta väljer att övertolka. Dvs, finns det en möjlighet att underkänna på något sätt så gör de det hellre än att se mellan fingrarna. Det beror givetvis på vem som utför kontrollen, men har man otur ställs man inför någon nitisk j*vel som tolkar instruktionerna som Hin Håle läser bibeln.

Nu ska jag inte måla fan på väggen, så jag följer din instruktion om att ta bort kåporna och testar att ta bort den långa skölden så får vi se hur det går.

Då länkar jag på forumgas.se, så kan fler se din fina guide! :-)
#1265485
Kanon guide! Ska själva besikta bilen snart och har kollat lite snabbt vart skruvarna sitter. Verkar inte vara så svårt om man har tålamod och rätt verktyg. Kan ju även byta ut skruvarna när man nu har rätt mått också.

Fred, hur gick det med bilen? Läste på forumgas att du hade problem och var tveksam om du skulle laga den beroende på kostnad.
#1265497
kievY skrev:Fred, hur gick det med bilen? Läste på forumgas att du hade problem och var tveksam om du skulle laga den beroende på kostnad.
Svarar med en länk, så hamnar vi inte för mycket OT i den här tråden. Men tack för omtanken! ;-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Blev en XC60 D5 AWD AUT -13

Det räckte med en hjulinställning fö[…]

ANG. POWER STEERING GEARS

Hey! Has a 244 GL-D6 year model -80 where the ste[…]

Min Volvo 245 Turbo 1982

Dåså! Då ska jag uppdatera h&aum[…]

Pris serviceavtal xc90 my17 6200 mil

Hej, Vad betalar ni för serviceavtal p&arin[…]