Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1265047
apersson850 skrev:RTI är den äldre navigatorn, som jag har i min 2012:a.
Sensus Navigation är den nyare, som finns till bilar som har Sensus Connect, alltså internetanslutning. Dessa kan också ha RTTI, realtidstrafikinfo, som kommer via internet. Det äldre systemet kör med TMC, som kommer via RDS-radio.
Köper man Sensus Navigation idag, som jag gjorde till vår 2016 nyligen, då får man både navigation och RTTI i samma paket. Det ingår alltid RTTI i nya Sensus Navigationsinstallationer, men äldre Sensus Navigation kan uppdateras med RTTI.
Konstigt för jag installerade nyligen sensus navigation hos Bilia men det står TMC på kartan och hittar inget RTTI i inställningarna.
Kan det bero på att jag ansluter bilens internet via BT till telefonen och inte bilens modem?


/M
#1265069
Ja du, inte vet jag. Inställningen för RTTI finns under NAV/Menu/Inställningar/Använd realtids-trafikinformation.
Men det står TMC i kartbilden oavsett var informationen kommer från.
Tidigare gick det att uppdatera till Sensus Navigation och sen därifrån göra en uppdatering till, för att få RTTI. Du har kanske bara fått den "gamla" uppdateringen? Eller så fick jag alltihop i det speciella erbjudandet, när de installerade för 3000 kronor. Jag fick uppfattningen att det var standard nuförtiden, med navigation och RTTI tillsammans, dock.
#1265147
IMG_1803.JPG
IMG_1803.JPG (123.04 KiB) Visad 572 gånger
Ser nu att jag faktiskt har RTTI.


/M

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]