Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Laukan82
#1263078
Samma fäste på v70 2011 t6 som en xc70 2014 d4?
Är det samma på alla nyare Volvo?
Momentstaget får bli en senare grej.
Vill byta samtliga fästen motor och växellåda först och stabbstagen då den kunde vara stabilare än vad den är.

Någon som har länkar till samtliga utom det övre som jag hittat och beställt?
Rullar in på bilia imorgon annars då dem borde kunna lösa delarna kan tyckas.
av Laukan82
#1264708
Alla motorfästen bytta (inkl. Momentstag) och nya däck på, bytte även stabbstagen samt nya bussningar till krängningshämmaren.
Guess what... Vibrationer!!
Inte på samma sätt, mera sidledesryck (lätta och ganska små) som är jäkligt irriterande.

Vad på bilen kan orsaka det?
Styrleder, drivaxlar, bromsskivor?!
Tips emottages tacksamt!
-eller om någon med koll i Stockholmsregionen vill kasta ett öga på den vore ju en välsignelse.

Kvarstår gör även "klonket" när man går från P växel till driver, slår som lätt tillbaka i gaspedalen, undrar vad det kan vara med.
av Laukan82
#1264709
Ska tillägga att det vart ett jäkla lyft rent allmänt på hur bilen beter sig.
Tror det räkt med nya däck, momentstag och krängningshämmarstagen men var på krigsstigen.
av skaris
#1265072
Har kört ca 500 mil med min xc70 - 13 sen jag köpte den i våras. Är otroligt nöjd förutom med en sak, växellådan.
Detta är förvisso min första bil med automatlåda någonsin men varför måste den växla ner hela tiden så fort man vill öka farten lite.
Säg att man kör i 100km/h och vill öka till 120,det är inte mycket man måste röra pedalen innan lådan kuggar ner både en och två växlar. 440Nm ska väl räcka till utan nedväxlingar?
Detta gäller ju i läge D för i sportläget kan man accelerera på högsta växeln utan att den växlar ner.
Hade jag haft en årsmodell nyare så jag kunde haft paddlar på ratten så hade jag nog kört i sportläget för det mesta men spaken känns inte så kul att växla med...
Är det någon som är av samma uppfattning eller tänker jag fel :-/
Användarvisningsbild
av frasse4
#1265089
Lådan gör ju en gissning baserat på motorbelastning och din gasinput. Även om den såklart orkar på högsta växeln skulle du behöva ge mer gasinput och då gissar lådan på att du vill öka farten snabbt och växlar ner. Generellt tycker jag man måste vara mycket känsligare med gasen för att få en automat att växla som man vill. Däremot lär sig också lådan hur du kör.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1265092
frasse4 skrev: tor 16 aug 2018, 07:39 Lådan gör ju en gissning baserat på motorbelastning och din gasinput. Även om den såklart orkar på högsta växeln skulle du behöva ge mer gasinput och då gissar lådan på att du vill öka farten snabbt och växlar ner. Generellt tycker jag man måste vara mycket känsligare med gasen för att få en automat att växla som man vill. Däremot lär sig också lådan hur du kör.
Det där med att den "lär sig" är lite dubbelt ibland. Ligger jag och kör lugnt ett tag fattar den vinken och blir bra på att segdra utan att växla. Men en eller två omkörningar så blir den på hugget igen.
  • 1
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 148

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]