Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hc77
#1264199
Har renoverat bromsoken runt om med nya kolvar, tätningar, luftnipplar osv. Så nu återstod det bara att montera dem på bilen och byta bromsolja och lufta systemet. Har börjat med oken i bak och minst det ena oket läcker genom luftningsnippel oavsett hur jag drar åt nippeln. Provat både dra löst och hårt. Har gjort rent i hålet för nippeln och blåst ur med kompressor m.m. men läcker ändå. Innan oken demonterades läckte de inte. Vad kan gått fel, har jag förstört sättet genom att dra nippeln för hårt, ser inte när jag tittar i hålet att sätet ser skadat ut.

Har för övrigt provat med 2 nya nipplar och även en gammal original med samma resultat.


Känns lite tråkigt när jag nu grundligt renoverat oken också läcker luftnippeln.Kan sättet blivit förstört om man drar för hårt. Om så, är det bara kasta oket och köpa nytt?
#1264202
Konstigt.
Luftnippeln är ju det mjuka materialet som ska deformeras/anpassas efter sätet.
Dom ska dras mycket löst förvisso, men det som ev skadas borde vara nippeln.

Är dom nya och gamla exakt lika?
Om de nya är tex spetsigare kan dom kanske ha kvaddat sätet....

Fungerar inte orginalet heller är det nog kört.
Men konstigt....

Nu tror jag inte att det är möjligt att förväxla pga gänga osv,, men visst har du satt luftnippeln i det översta hålet, och bromsslangen i hålet mitt på oket?
av hc77
#1264204
Tanken slog mig också, kanske jag satt bromsslang och nipplel på fle plats men bromsslangen sitter mitt på oket och luftnippeln överst.
Jag tänker också så att nippeln borde vara mjukare än godset i oket. Ser ingen skade i oket. Åkte därför och köpte nya nipplar en gång till på annat ställe men läckte ändå. Provade först att inte dra för hårt föratt inte förstöra nippeln men läckte. Drog hårdare med samma resultat. Nu kan man dock se på nipplen att den tagit skada i botten.

Kan jag strunta i luftnippel och dra i en vanlig bult med rätt gänga eller kommer den inte täta i gängorna? Eller är det omöjligt att få ur luften om jag sätter i en vanlig bult. Skruvar i den så långt att gängorna inte tätat och luftar och drar sedan snabbt åt så den tätat, kan det funka?
#1264227
Det är inte gängan som tätar.
Det är koningen i botten.

En skruv med gängtejp?
Nej!
Bromsar är för viktiga för det!

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]