Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av mikebike
#1264177
StefanN skrev:Appen bryr sig inte om vart bilen står, den funkar ju oavsett.
Frågan var om man kan starta bensinvärmaren via appen, och jag har inte fått något positivt svar på den frågan.
Bara att man kan ställa tiden i kliman och att man kan starta elektrisk förvärming med appen.

Sedan blir det en motsägelse med "vart bilen står", antingen står den still eller så är den i rörelse. Var står bilen, vart är den på väg? ;-)
av Malmstroem
#1264181
Nu börjar mobilnätena vara hyfsat välutbygda, och då fungerar app till att starta värmaren bra. När Volvo on Call kom, så hade inte Telenors nät som då användes speciellt bra täckning. Det gick inte att starta värmaren på 2 av 3 ställen där jag jagade (och där den fungerade var det ställe där jag jagade absolut minst...), vilket gjorde appen relativt oanvändbar.

Jag vill minnas att Telenor fortfarande används, men är inte säker.
av mikebike
#1264189
Malmstroem skrev:Nu börjar mobilnätena vara hyfsat välutbygda, och då fungerar app till att starta värmaren bra. När Volvo on Call kom, så hade inte Telenors nät som då användes speciellt bra täckning. Det gick inte att starta värmaren på 2 av 3 ställen där jag jagade (och där den fungerade var det ställe där jag jagade absolut minst...), vilket gjorde appen relativt oanvändbar. Jag vill minnas att Telenor fortfarande används, men är inte säker.
Jag har aldrig haft några problem med att starta värmaren, däremot tog det ett par minuter att låsa upp bakluckan vid ett tillfälle under semestern, i Norrland.
Numera kan man sätta in ett SIM-kort i bilen och då används det nätet, t.ex. Telia. Jag kör dock utan SIM-kort.

När jag söker på Volkswagen.se verkar det som om e-Remote bara finns till GTE och det står inget om att kunna starta bensinvärmare. För mig som aldrig bott med tillgång till ett vägguttag nära bilen så är fjärrstart av värmare rätt viktigt. Inte bara vid jakt.
av Malmstroem
#1264198
Det finns fortfarande områden utan täckning:
https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor

2011 när jag skaffade XC70n var täckningen så dålig att jag hade en separat fjärrkontrol till bränslevärmaren. Den gick något hundratal meter och fungerade både hemma och oftast på jakt.

Numera är täckningen "tillräckligt bra", de områden där jag befinner mig har täckning. Därmed har jag ingen separat fjärrkontrol till XC90n. Sedan rätt länge så har de allra flesta täckning i Sverige -- men långt ifrån alla. Har du inte täckning så är appstart en rätt dålig lösning. ;-)
av mikebike
#1264200
Malmstroem skrev:Det finns fortfarande områden utan täckning:
https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor

2011 när jag skaffade XC70n var täckningen så dålig att jag hade en separat fjärrkontrol till bränslevärmaren. Den gick något hundratal meter och fungerade både hemma och oftast på jakt.

Numera är täckningen "tillräckligt bra", de områden där jag befinner mig har täckning. Därmed har jag ingen separat fjärrkontrol till XC90n. Sedan rätt länge så har de allra flesta täckning i Sverige -- men långt ifrån alla. Har du inte täckning så är appstart en rätt dålig lösning. ;-)
Jag eftermonterade fjärr till min XC60 MY09, men de senaste 4 åren har jag kört med VOC och det har fungerat perfekt, d.v.s. mycket bättre än fjärren. Även i Dalarna och i Norrlands kustland.

Jag hittade detta på Volkswagen.se Bygg din Tiguan:
"(Stängd för nybeställning) Parkeringsvärmare inkl. appstyrning via dfreeeze för lokal montering"
av Malmstroem
#1264205
Ja, när VOC fungerar är det onekligen bättre än fjärrkontrol.

Jag har inte heller förstått vad som fungerar när det gäller app-stryrning av VAG produkter. Tittade på en ny Audi A4 i våras, och där kom det i "standardpaketet" med en fjärrkontorll till värmaren. Det blev ingen Audi den här gången, så jag är inte helt säker på detaljerna -- men det lät som om det fanns någon typ av appuppkoppling också.
av Lövet
#1264207
Malmstroem skrev:Ja, när VOC fungerar är det onekligen bättre än fjärrkontrol.

Jag har inte heller förstått vad som fungerar när det gäller app-stryrning av VAG produkter. Tittade på en ny Audi A4 i våras, och där kom det i "standardpaketet" med en fjärrkontorll till värmaren. Det blev ingen Audi den här gången, så jag är inte helt säker på detaljerna -- men det lät som om det fanns någon typ av appuppkoppling också.
Det finns appstyrning även till Passat, kallas dfreeze och då funkar det identiskt som VOC. Men vad jag förstår så finns inte den till GTE, bara dieslar.
av mikebike
#1264213
Lövet skrev:Det finns appstyrning även till Passat, kallas dfreeze och då funkar det identiskt som VOC. Men vad jag förstår så finns inte den till GTE, bara dieslar.
Jag hittade detta på Volkswagen.se Bygg din Tiguan:
"(Stängd för nybeställning) Parkeringsvärmare inkl. appstyrning via dfreeeze för lokal montering"

Ett utgående system?

GTE har ju e-Remote istället.
För mig är inte GTE intressant, det är snarare Alltrack eller Tiguan som kan komma ifråga.
av Lövet
#1264218
mikebike skrev:
Lövet skrev:Det finns appstyrning även till Passat, kallas dfreeze och då funkar det identiskt som VOC. Men vad jag förstår så finns inte den till GTE, bara dieslar.
Jag hittade detta på Volkswagen.se Bygg din Tiguan:
"(Stängd för nybeställning) Parkeringsvärmare inkl. appstyrning via dfreeeze för lokal montering"

Ett utgående system?

GTE har ju e-Remote istället.
För mig är inte GTE intressant, det är snarare Alltrack eller Tiguan som kan komma ifråga.
Det är nåt med dfreeze som gör att det endast är beställningsbart i omgångar. Vet inte varför. Min egen TDI kunde inte beställas exempelvis men jag har kollegor som har det. Man kanske köper in x-antal system om året och när det är slut så kan man inte beställa längre. Själva tekniken verkar inte vara problemet.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 25

Hej jag upptäckte att det läcker in vatt[…]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]