Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1264094
Lobocut skrev:"För högt lufttryck är heller inte bra

Man bör inte öka lufttrycket mer än det högsta tryck som anges i instruktionsboken. Rekommenderat lufttryck är en avvägning mellan komfort, slitage, bränsleförbrukning med mera som däck- och fordonstillverkare kommit överens om. Med för högt lufttryck blir inte bara komforten sämre, anläggningsytan blir först kortare och vid ännu högre tryck också smalare vilket försämrar greppet. Greppet blir också sämre på grund av att däcket blir styvare. Man får så småningom även mittslitage och risken för skador på däcket ökar."

http://www.dackinfo.se/lufttryck/ratt-lufttryck/

Som du ser är trycket framtaget för komfort med mera, inte prestanda. Vad tror du händer när du byter däcktillverkare till någon som biltillverkaren inte samarbetar med?
Det var väl vad jag skrev? Höjt tryck ger dåligt fäste...

.
#1264099
ThomasT skrev: tor 09 aug 2018, 21:25
Lobocut skrev:"För högt lufttryck är heller inte bra

Man bör inte öka lufttrycket mer än det högsta tryck som anges i instruktionsboken. Rekommenderat lufttryck är en avvägning mellan komfort, slitage, bränsleförbrukning med mera som däck- och fordonstillverkare kommit överens om. Med för högt lufttryck blir inte bara komforten sämre, anläggningsytan blir först kortare och vid ännu högre tryck också smalare vilket försämrar greppet. Greppet blir också sämre på grund av att däcket blir styvare. Man får så småningom även mittslitage och risken för skador på däcket ökar."

http://www.dackinfo.se/lufttryck/ratt-lufttryck/

Som du ser är trycket framtaget för komfort med mera, inte prestanda. Vad tror du händer när du byter däcktillverkare till någon som biltillverkaren inte samarbetar med?
Det var väl vad jag skrev? Höjt tryck ger dåligt fäste...

.
Höjt tryck i sig ger inte sämre fäste. För högt tryck ger sämre fäste. Ser du skillnaden?
#1264104
Lobocut skrev:Höjt tryck i sig ger inte sämre fäste. För högt tryck ger sämre fäste. Ser du skillnaden?
Allting är kompromisser speciellt när man snackar om däck. Men generellt så gäller att lägre tryck ger mer fäste än högre, tradeoff'en kommer genom dålig instyrning, minskad stabilitet och att man bygger mycket värme när stommen rör sig.

.
#1264136
ThomasT skrev: tor 09 aug 2018, 21:48
Lobocut skrev:Höjt tryck i sig ger inte sämre fäste. För högt tryck ger sämre fäste. Ser du skillnaden?
Allting är kompromisser speciellt när man snackar om däck. Men generellt så gäller att lägre tryck ger mer fäste än högre, tradeoff'en kommer genom dålig instyrning, minskad stabilitet och att man bygger mycket värme när stommen rör sig.

.
Stämmer inte... här har du en länk till...https://korkortonline.se/teori/dack/

"30 % under – inte bra, högre bränsleförbrukning och däckens livslängd kan halveras.

Exakt enligt instruktionsbok – bra.

10–15 % över – det bästa, lägre bränsleförbrukning, möjlighet att fördubbla däckens livslängd samtidigt som trafiksäkerheten inte påverkas negativt.


Mer än 20 % över – inte bra, inga vinster samtidigt som köregenskaperna börjar försämras vid allt för höga tryck. Slitaget på däcken ökar."
#1264139
Lobocut skrev:
ThomasT skrev: tor 09 aug 2018, 21:48
Lobocut skrev:Höjt tryck i sig ger inte sämre fäste. För högt tryck ger sämre fäste. Ser du skillnaden?
Allting är kompromisser speciellt när man snackar om däck. Men generellt så gäller att lägre tryck ger mer fäste än högre, tradeoff'en kommer genom dålig instyrning, minskad stabilitet och att man bygger mycket värme när stommen rör sig.

.
Stämmer inte... här har du en länk till...https://korkortonline.se/teori/dack/

"30 % under – inte bra, högre bränsleförbrukning och däckens livslängd kan halveras.

Exakt enligt instruktionsbok – bra.

10–15 % över – det bästa, lägre bränsleförbrukning, möjlighet att fördubbla däckens livslängd samtidigt som trafiksäkerheten inte påverkas negativt.


Mer än 20 % över – inte bra, inga vinster samtidigt som köregenskaperna börjar försämras vid allt för höga tryck. Slitaget på däcken ökar."
Jag pratade varken om bränsleförbrukning eller om livslängd, inte heller handlar det om att köra med för högt eller för lågt tryck... utan jag pratade om greppoptimering. Det känns inte som att vi kommer någonstans så jag lägger ner diskussionen.

.
#1264206
ThomasT skrev: fre 10 aug 2018, 04:55
Lobocut skrev:
ThomasT skrev: tor 09 aug 2018, 21:48
Allting är kompromisser speciellt när man snackar om däck. Men generellt så gäller att lägre tryck ger mer fäste än högre, tradeoff'en kommer genom dålig instyrning, minskad stabilitet och att man bygger mycket värme när stommen rör sig.

.
Stämmer inte... här har du en länk till...https://korkortonline.se/teori/dack/

"30 % under – inte bra, högre bränsleförbrukning och däckens livslängd kan halveras.

Exakt enligt instruktionsbok – bra.

10–15 % över – det bästa, lägre bränsleförbrukning, möjlighet att fördubbla däckens livslängd samtidigt som trafiksäkerheten inte påverkas negativt.


Mer än 20 % över – inte bra, inga vinster samtidigt som köregenskaperna börjar försämras vid allt för höga tryck. Slitaget på däcken ökar."
Jag pratade varken om bränsleförbrukning eller om livslängd, inte heller handlar det om att köra med för högt eller för lågt tryck... utan jag pratade om greppoptimering. Det känns inte som att vi kommer någonstans så jag lägger ner diskussionen.

.
Du hävdar att greppet skulle bli sämre för att man skulle öka trycket än vad som står i din instruktionsbok. Jag nu visat för dig två olika källor som säger att så inte är fallet.

”trafiksäkerheten inte påverkas negativt”

Vad tror du detta betyder?
#1264247
Lobocut skrev: fre 10 aug 2018, 13:56
ThomasT skrev: fre 10 aug 2018, 04:55
Lobocut skrev:
Stämmer inte... här har du en länk till...https://korkortonline.se/teori/dack/

"30 % under – inte bra, högre bränsleförbrukning och däckens livslängd kan halveras.

Exakt enligt instruktionsbok – bra.

10–15 % över – det bästa, lägre bränsleförbrukning, möjlighet att fördubbla däckens livslängd samtidigt som trafiksäkerheten inte påverkas negativt.


Mer än 20 % över – inte bra, inga vinster samtidigt som köregenskaperna börjar försämras vid allt för höga tryck. Slitaget på däcken ökar."
Jag pratade varken om bränsleförbrukning eller om livslängd, inte heller handlar det om att köra med för högt eller för lågt tryck... utan jag pratade om greppoptimering. Det känns inte som att vi kommer någonstans så jag lägger ner diskussionen.

.
Du hävdar att greppet skulle bli sämre för att man skulle öka trycket än vad som står i din instruktionsbok. Jag har nu visat för dig två olika källor som säger att så inte är fallet.

”trafiksäkerheten inte påverkas negativt”

Vad tror du detta betyder?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!