Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1264168
Hej alla bilentusiaster!

Bilen ovan lämnades in på 18000mil service på mindre verkstad där de gjorde enligt serviceschemat samt bytte/spolade? oljan i automatlådan. När den hämtades ut kändes den inte som innan.

Motorljudet är annorlunda, dieselknackandet låter "hårdare, råare", speciellt när man startar och gasar iväg. Den har heller inte samma kraft, märks speciellt vid högre hastigheter, speciellt vid omkörningar. Då växlar den ner, när man tidigare kunde ligga kvar på 6an. Tycker också att den håller lägre växel vid samma hastighet än tidigare runt 60,70,80 km/h. Runt 1800 rpm på 4, 5, 6 an känns småryckningar vid jämn gas, oavsett om man är i läge man eller aut, både på plan mark och svag uppförsbacke. Eventuellt är det mer vid varm motor/växellåda. Det spelar ingen roll vilken mängd bränsle det är i tanken eller vilket märke.

Verkstaden har fått tillbaka bilen och de säger sig ha kontrollerat så allt står rätt efter kamremsbytet. De hittar inget läckage heller. Deras diagnostikverktyg, Autocom?, visar inga fel och vill/vet inte vad de ska göra ytterligare.

Jag har Vida/Dice och det finns inga felkoder där heller, har även tittat på realtidsvärden på div temperaturer, tryck, och är/börvärden när jag har kört men hittar inget som avviker just då. Momentet i TCM går upp till 440Nm vid acceleration, vilket borde visa att optimeringen ändå är där fastän den inte har samma drag som innan. Oljeräknaren är resettad.

Vad kan man leta efter för avvikande parametrar?
Var rent fysiskt ska man fortsätta felsöka?

Jag har sökt efter liknande trådar men inget som riktigt stämmer med detta.
Tacksam för feedback.
Med vänliga hälsningar
Pekka
#1264180
Det kan vara nått med a-lådan. Ska tydligen inte vara så bra att byta olja i en låda som gått mycket. Den nya oljan kan lösa upp fast sedimentsom gör att lådan rycker och går sämre. Skadar ventilpaket mm.. dyrt men hoppas på nått enklare ..

Är ditt bränslefilter bytt. Sånt missas ofta o ger liknande symptom.
#1264191
Normalt sett är det bara en förbättring att byta olja i växellådan. Dock undrar jag om det gjorts tidigare också? 18000 mil är rätt länge att vänta från ny bil till oljebytet. Jag bytte efter 12000 mil, och efter det fungerade växellådan dramatiskt mycket bättre. Somliga rekommenderar ännu tidigare byte.
#1264256
Hej igen!
Tack för svar.
Jag köpte bilen när den hade gått 15500 mil. Den är servad enligt plan, men står inget om automatoljebyte bland pappren. Bränslefilter har de fakturerat så jag hoppas att de bytte det också:)På fakturan står inte vilken sorts olja, bara automatolja 7l, kan ringa verkstaden på måndag och höra. Det känns ändå som att det är mer åt motorhållet då ljudet är annorlunda, råare, än tidigare samt att kraften känns mindre.
Med vänlig hälsning
Pekka

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]