Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aseeltare
#1263580
Tjenare!

Fick min nya V40 CC 2018 förra veckan, efter att ha lämnat tillbaka min V40 R-Design 2017.

Har märkt att många av problem som jag hade med min 2017 finns även kvar på min nya 2018.

1. Har märkt att plastpiggen man sätter parkeringsbiljetten på framrutan skramlar som sjutton när man kör på knöligt underlag eller på låga varv.

2. Låter som en CD skiva som spinner runt om i kupén, låter som det kommer från handskfacket/höger framdörr.

3. Ett dunkande ljud från höger bakdörr, låter som att något sitter löst och slår.

4. Många plastdetaljer skramlar under körning över 100km/h och under hög volym när man lyssnar på musik.

Är detta kända problem? Att man har samma problem på två bilar som skiljer 1 år på känns väldigt skumt.

Lämnade in förra bilen två gånger för oljud och oljuden kom tillbaka efter några månader.

Blir så less på dessa oljud och speciellt när man precis hämtar ut sin nya och den har samma problem.

Upplever ni samma på era V40’s?
av nicdah
#1264123
Jag har en V40 D2 MY15 och jag känner igen mig på flera punkter !! Min var inne ett flertal gånger för skrammel både lite här och där. Var borta ett tag men sedan kom det tillbaka igen. Nu har jag gett upp :-D Skrammel från handskfacket har jag haft hela tiden, likaså från framdörrarna. Nu är det något inne bland instrumenten som skramlar. Jag har påpekat detta i flera enkäter som jag fyllt i från Volvo men aldrig fått någon feedback. Tråkigt med en annars så trevlig bil tycker jag.

/ Niclas
av Stockbroke
#1264170
Har en CC 2017. Har inget oljud. Inte ens när jag härom kvällen spelade mycket högt på stereon så skallrade något!
Vid körning finns heller inget oljud från dörrar, handskfack eller liknande!
Verkar som du haft otur, eller kanske så har jag haft tur?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1264253
En plastdel på förarstolen och något i förardörren skallrade på min V40 när den var ny. Sedan har en plastsköld under bilen vibrerat av fartvinden vilket jag åtgärdade själv.

I övrigt har den varit tyst och jag är ganska petig.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1264645
nicdah skrev: tor 09 aug 2018, 22:45 Jag har en V40 D2 MY15 och jag känner igen mig på flera punkter !! Min var inne ett flertal gånger för skrammel både lite här och där. Var borta ett tag men sedan kom det tillbaka igen. Nu har jag gett upp :-D Skrammel från handskfacket har jag haft hela tiden, likaså från framdörrarna. Nu är det något inne bland instrumenten som skramlar. Jag har påpekat detta i flera enkäter som jag fyllt i från Volvo men aldrig fått någon feedback. Tråkigt med en annars så trevlig bil tycker jag.

/ Niclas
Det är roligt att Volvo skickar ut enkäter som ingen verkar orkar läsa eller agera på.
Vet flera som lämnat negativ feedback i dessa och återkloppling från Volvo/ÅF har alltid varit noll :-D

Så helt premium är man inte riktigt ännu som märke. Eller det kanske är det som är premium med tanke på hur poppis de tysk märkena är vad gäller eftermarknad :-D
Användarvisningsbild
av SebSE
#1264646
För att vara lite on topic. Har en V40CC MY17 och har inga problem alls med skaller. Kan störa mig lite på kupefläkten som sitter på passagerarsidan men det är en tyst bil för att vara så liten.

Allt "skaller" som jag har hört har berott på saker som mobilhållare, lösa pennor eller andra tillbehör som berott på mig
av LottaGroning
#1264830
MartinS skrev: fre 10 aug 2018, 19:26 En plastdel på förarstolen och något i förardörren skallrade på min V40 när den var ny. Sedan har en plastsköld under bilen vibrerat av fartvinden vilket jag åtgärdade själv.

I övrigt har den varit tyst och jag är ganska petig.
Den där plastskölden under bilen får du gärna berätta mer om. Var den sitter och hur du löste oljudet.
av dfa
#1264910
CD:skivan som spinner. Kan det vara AC:n?
Jag tycker AC låter som ett kylskåp, kommer från under handskfacket. Var varit så på det senaste V40 jag ägt ( inkl. en MY18)
Om man vrider ner kupéfläkten till 0 så försvinner det.
av dfa
#1264911
En annan klassiker på nyare V40 är om man har husnyckeln på samma knippa som bilnyckeln, finns det en liten glipa vid överdelen av mittkonsollen som husnyckeln gärna lägger sig i när man kör och skallrar. Tog ett tag innan jag hittade det ;-)
XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]