Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av FilipDjurberg
#1263929
Det är viktigt att stänga porerna i lacken så snabbt du kan för att behålla den så fin som möjligt framåt! Det finns lite olika vägar att gå. Du kan lägga PPF på hela bilen (dyrt) eller kan du välja keramiskt lackskydd eller köpa eget! Ska du lägga själv så kan jag rekommendera lite produkter i PM! :-)
av Frazze1
#1263933
Om det är så angeläget - vad är motivet till att inte tillverkarna själva lägger på det från fabrik på en halvmiljonsbil? Eller åtminstone erbjuder det som ett tillval? Jag förstår inte..
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1263934
Frazze1 skrev: ons 08 aug 2018, 20:00 Om det är så angeläget - vad är motivet till att inte tillverkarna själva lägger på det från fabrik på en halvmiljonsbil? Eller åtminstone erbjuder det som ett tillval? Jag förstår inte..
ÅF erbjuder det som ett tillval.

Angående hur angeläget det är beror väl på hur lättvättad bil man vill ha. Skillnaden i insats för att hålla bilen ren och glansen man får är ju högst påtaglig även på en gammal sliten lack som min med tveksamt förarbete. På en ny lack uran massa skador måste det vara ännu större skillnad.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1263935
FilipDjurberg skrev:Det är viktigt att stänga porerna i lacken så snabbt du kan för att behålla den så fin som möjligt framåt! Det finns lite olika vägar att gå. Du kan lägga PPF på hela bilen (dyrt) eller kan du välja keramiskt lackskydd eller köpa eget! Ska du lägga själv så kan jag rekommendera lite produkter i PM! :-)
Varför skicka tips i pm kan man ju undra.
Faller inte vitsen med ett forum då?


/M
Senast redigerad av 3 Magnus-B, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1263939
Jag har lagt dessa på min bil för nån vecka sen.
Ska bli intressant att se hur lättvättad den är när jag kommer hem från Europaresan, då har bilen rullat uppskattningsvis 750-800 mil sen det lades, utan att någon tvätt har gjorts...

http://www.autodude.se/produkt/gtechniq ... rum_light/
http://www.autodude.se/produkt/lackskyd ... d_coating/
av Frazze1
#1263943
SBergdahl skrev: ÅF erbjuder det som ett tillval.
Kanske, om man specifikt frågar efter det själv. Men jag upplever ändå att det finns ett märkligt glapp. Jag har aldrig hört talas om att "lackförsegling" skulle vara på plats från fabrik ens på de mest påkostade modellerna som har all tänkbar bling, och det finns inte som ett tillval i bilbyggarverktygen, där man kan bocka i all möjlig mod och extrautrustning. Vet inte hur vanligt det är att återförsäljare talar sig varma för lackförsegling, våran nämnde det överhuvudtaget inte i alla fall. Ganska påtaglig kontrast mot reklamen som direkt dimper ner hos nyblivna bilägare, där det låter ungefär som att lacken kommer att flagna som huden på en brittisk charterresenär så fort man rullar ut i solen..

Jag har egentligen ingen anledning att tvivla på åtgärden - jag har självt gjort sån på tidigare bil och funderar på att göra det på den nya nu också - men jag förstår verkligen inte varför tillverkare och återförsäljare inte gör mer för att nya bilar ska rulla iväg med fullgott lackskydd, om det går att fixa en avsevärd förbättring till relativt liten kostnad.
av FreddanV90
#1263945
Fick tips på detta av en vän

Sonax CC36 Ceramic Coating
https://bilvardskungen.se/produkt/sonax ... c-coating/

Någon som jobbat med den?

Ang. Ovan inlägg om varför det inte erbjuds från fabrik. Jag tror helt enkelt de e för tidskrävande i processen. Och som redan nämnts, det erbjuds av ÅF som ett tillägg efter att bilen lämnat fabriken men fortfarande inte hämtats ut. Men våran ÅF ska ha 7000:- och de tycker jag är lite dyrt när jag kan göra de själv.
Användarvisningsbild
av bjornw
#1263974
Vet tyvärr inget om just den Sonax-produkten men det finns flera tester kring lackskydd - leta lite så hittar du säkert något om den också. Ofta är de på engelska.

Generellt upplever jag att lackskydd (eller försegling eller vad man nu kallar det) inte är en mirakelmedicin men rätt produkt ger vissa fördelar:
- Ofta högre och över tid bibehållen glans
- En halare yta där smuts inte fäster lika lätt, speciellt torrt damm
- Smuts släpper lättare vid tvätt

Eftersom smutsen släpper lättare och mindre fastnar så minskar de små reporna som tvättarna orsakar. Det är också roligare att tvätta eftersom vatten och smuts verkligen rinner av bilen och den blir skinande ren.
Det går inte att räkna hem ett lackskydd men en välskött bil är lättare att sälja än motsatsen.

Att säga att lackskydd "tätar porer" tycker jag är snudd på falsk marknadsföring. På molekylär nivå binder lackskyddet mot lacken och, lite beroende på produkt, "fyller ut" ojämnheter och lägger en väldigt tunn hinna över. De man kallar keramiska skydd skapar en hinna i huvudsak bestående av SiO2 (kiseldioxid), ibland utblandad med TiO2 (titaniumdioxid) för ökad glans. De håller ofta länge, påverkas minimalt av avfettning och är lätta att lägga på. Även fast de är hårda nöts de ner mekaniskt av däcksprut och liknande, mycket beroende på hur bilen används och körs.

Som vanligt med alla ytskikt är underarbetet avgörande för resultatet. Utan rätt polering och rengöring håller det sämre.
av Nystrom7
#1264037
Har för mig Volvo säger att dom har ett skydd som håller ett år.
Jag lackförseglade min när den var ny, min vilvohandlare erbjuder inte den tjänsten så det fick bli en lokal firma. Kör med silver seal Nordic edition.

Tycker ärligt talat avrinningen blev kass, la på hydro2 själv och då rinner det av superbra och den är lätt att tvätta.
Men jag hoppas lackförseglingen iaf skyddar mot föroreningar osv.

Skickat från min Pixel via Tapatalk

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]