...

Moderator: Moderatorer

#1262596
Folk som inte fattar hur man bör placera bilen när det är köer fram mot en olycka. Rök ihop med en kärring i en vit Audi A6 utanför Örkelljunga går, totalstopp i 30-40 minuter så vi var flera som tog en bensträckare.
Hon skrek och gapade att alla i vänster körfält borde stå i höger, så att vänster körfält skulle hållas fritt. Hennes bror jobbade inom räddning och bla bla.. Där nånstans slutade jag lyssna.
På en tvåfilig motorväg anser jag att de i vänster körfält placerar sig så långt till vänster det går, motsvarande åt höger i höger körfält. Detta funkar bra överallt annars, men inte i svenska Svedala... :bored:
Man tycker att yrkesfolk borde fatta bättre, men ett 24-metersekipage la sig mitt mellan körfälten, så att ingen skulle kunna köra om i vänster körfält.
Denna lastbil skapade rejäa problem när en XC90 i ambulansutförande skulle ta sig förbi :-/

Varför ska man enbart köa i höger körfält och skapa milslånga köer i just Sverige?
#1262673
fjohan82 skrev:Folk som inte fattar hur man bör placera bilen när det är köer fram mot en olycka. Rök ihop med en kärring i en vit Audi A6 utanför Örkelljunga går, totalstopp i 30-40 minuter så vi var flera som tog en bensträckare.
Hon skrek och gapade att alla i vänster körfält borde stå i höger, så att vänster körfält skulle hållas fritt. Hennes bror jobbade inom räddning och bla bla.. Där nånstans slutade jag lyssna.
På en tvåfilig motorväg anser jag att de i vänster körfält placerar sig så långt till vänster det går, motsvarande åt höger i höger körfält. Detta funkar bra överallt annars, men inte i svenska Svedala... :bored:
Man tycker att yrkesfolk borde fatta bättre, men ett 24-metersekipage la sig mitt mellan körfälten, så att ingen skulle kunna köra om i vänster körfält.
Denna lastbil skapade rejäa problem när en XC90 i ambulansutförande skulle ta sig förbi :-/

Varför ska man enbart köa i höger körfält och skapa milslånga köer i just Sverige?
Håller med, ut åt sidorna ut vardera håll är väl vad som gäller. Vi är generellt dåliga på detta med motorvägsköer i Sverige.

Blev påmind om detta härom dagen när jag hamnade i en lång vägarbeteskö på en 2 filig motorväg. Alla utländska bilar låg en halv bilbredd längre ut åt sidorna än de svenska.

Jag kände mig ganska själv ute i vägrenen. Hade naturligtvis en BMW i häcken som låg och tryckte mot mig och mittfilen.



Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

#1263989
Lättare och snabbare går det om folk makar på sig istället när kön uppstår. Samt att ingen kan missförstå att det är kö till en avfart. Att få folk till att helt byta fil med mera är omöjligt och kräver fysiska hinder.

Tyskarna har så klart koll på detta :)

När det blir kö, lämnas plats mellan filen näst längst till vänster och den längst till vänster. Ett väl inarbetat system som fungerar bra, en o annan turist rör väl till det ibland men det går ändå snabbare så här.

Bilagor
B0A3D5F8-354C-4D00-957E-9F845043AD0A.jpeg
B0A3D5F8-354C-4D00-957E-9F845043AD0A.jpeg (119.1 KiB) Visad 1232 gånger
C3AFFA7F-6015-4CA1-A009-56AB56D182F6.jpeg
C3AFFA7F-6015-4CA1-A009-56AB56D182F6.jpeg (50.84 KiB) Visad 1232 gånger
FFAFF8EA-5F8F-4A9F-855C-B5EBDCED0411.jpeg
FFAFF8EA-5F8F-4A9F-855C-B5EBDCED0411.jpeg (104.83 KiB) Visad 1232 gånger
C52FA502-5267-406D-936E-C10818FCF880.jpeg
C52FA502-5267-406D-936E-C10818FCF880.jpeg (136.5 KiB) Visad 1232 gånger
#1264023
Mycket märkligt att svenska körskolor inte lär ut detta!
#1264033
Inte ett dugg märkligt.. Körskolorna bestämmer inte hur man ska göra i trafiken. Dom har bara till uppgift att lära ut vad som gäller, och vad som gäller bestäms av andra.
#1264366
Ok, såhär... ligger och kör på motorväg i 120, kommer i fatt ett pärlband med bilar...
Byter fil och lägger mig till vänster i "god tid" för att börja min omkörning. Allt lugnt!
Sista bilen i pärlbandet bestämmer sig också för att göra samma sak och svänger ut framför mig, jag bromsar ner och håller mitt avstånd. Pesonen väljer att köra om pärlbandet i prick 113 km/h
NU! Till det som gjorde mig förbannad, ser i min backspegel att en nyare SUV (XC60) närmar mig snabbare bakifrån, personen i fråga kommer i fatt oss och lägger sig i arslet på mig. Går några sekunder och heljusblink kommer att jag ska flytta på mig, vart fan ska jag ta vägen, vi håller på att köra om ett pärlband med bilar, och "token" framför kör inte fortare än 113.
Jag viftar med armen i kupén och visar att jag kommer ej varken framåt eller åt sidan.
När vi sen kört om alla bilar och 113 svänger åt sidan kör jag om och lägger mig på 120 igen. Då vräker sig SUV'en om och fortsätter i typ 140. Sicksackar sig fram mellan husvagnar å lastbilar i stället för att ligga kvar i vänstefältet i 140 om han nu hade så jävla brottom, du skulle han desutom sluppit alla 100 filbyten.
#1264438
Variosboy skrev:Inte ett dugg märkligt.. Körskolorna bestämmer inte hur man ska göra i trafiken. Dom har bara till uppgift att lära ut vad som gäller, och vad som gäller bestäms av andra.
Ja tyvärr är vi lite efter ibland... Flera gånger har man ju i Sverige stått i en kö och så ska räddningstjänsten fram. Man får själv som redan står lite till sidan hjälpa till att blinka så det ska gå snabbare för blåljusen att komma fram.

Dessutom bör ju lämpligen olycksrisken minska för de längt bak i kön. Om någon kommer farande och missar kön men kanske hinner väja, ja då har de ju en väg att väja in och bromsa på.

Igår så uppstod två köer, vid denna behövdes inte räddningsvägen användas
IMG_8992.jpg
IMG_8992.jpg (267.9 KiB) Visad 1105 gånger
Men här behövdes det, så det var ju för väl att det fungerar för de inblandade längre fram. Men även för oss i bilkön, desto längre vi står där desto större risk för att det sker en ny olycka längre bak, eller i motsatt körriktning då vissa ska sakta ner och glo istället för att se framåt och så har den framförvarande gjort samma sak och så sker en olycka där med :)
IMG_8994.jpg
IMG_8994.jpg (270.83 KiB) Visad 1105 gånger
#1264798
EbbevonVolvo skrev: tor 09 aug 2018, 12:02 Mycket märkligt att svenska körskolor inte lär ut detta!
Det är mycket som svenska körskolor inte lär ut,
Att hålla vettigt avstånd till fordonet framför - typ 3-sekunders regeln.
Att använda insidan av huvudet, och i männens fall är det inte k*k-huvudet jag menar.
  • 1
  • 446
  • 447
  • 448
  • 449
  • 450
  • 543

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]