Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1263780
Har haft motorlampan tänd ett tag nu och det började med felkod P0132 (O2 Sensor Circuit High Voltage (Bank 1 Sensor 1)). Bilen har dock inte gått dåligt på något sätt förutom kanske lite variationer på motorvarv vid tomgång på kall motor.

Nu är det dock felkod P0135 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1, Sensor 1) som dyker upp och lite senare under körning även P0113 (IAT Sensor 1 Circuit High Input). Har förstått det som att detta i första hand tyder på något problem med värmeelementet i Lamda sensorn. Jag har gjort ett försök till att mäta på pinnarna till elementet men hittar inget beskrivning för den 5 tråds lambda som jag har, bör vara Bosch 0258007038 då den har exakt den kontakt jag har på min sensor. Är det någon här som känner till hur man ska mäta på denna?

Mitt försök resulterade dock i följande: noterade i en guide för en annan wideband-sensor med 5 trådar till en VAG bil att man skulle mäta mellan pinne 3 och 4, vilket då skulle vara de mittersta pinnarna. När jag gjorde det fick jag 84 kohm, vilket låter väldigt mycket. Borde väl snarare ligga på några få ohm för att få upp någon effekt att tala om. Men detta förutsätter dock att jag gjort mätningen på rätt pinnar och det är detta jag tänkte se om någon här känner till.
#1263830
Att förvärmning en är paj är vanligaste anledningen till sondbyte.
Bilen går som vanligt, men det tar längre tid för sonden att ge rätt info.
Kan ge marginellt ökad bränsleförbrukning, men främst utsläppen ökar (i början).
Katalysatorn får jobba extra under den tiden.

Det är nästan alltid:
Kass sond
Dålig kontakt i kontaktstycket
Kass säkring.

Har inte förvärmningskablarna ( + & -)samma färg, medan de andra avviker?

En 1999 med lysande motorlampa går oftast igenom besiktningen. (Faktiskt)
Jag tror kravet kom med MY01.

IAT sensorn (insugsluft temperatur) sitter inbyggd i LMM.
Hänger inte ihop med förvärmningen i sonden.

Men!
Hur säkra E-OBD koder är på en 1999 beror på om den är tidig eller sen.
På tidigare modeller är dom bara sådär....
#1263835
Jag bytte på min när den gått 16000 mil, har Denso. Läste då någonstans att beräknade livslängden var 15000 mil. Och ja, förvärmningen pajade på den också. Vanligt är tydligen att svetsmuttern den sitter fast i lossnar men det finns att köpa nya, hände mej också.
#1263936
MickeM skrev:Att förvärmning en är paj är vanligaste anledningen till sondbyte.
Bilen går som vanligt, men det tar längre tid för sonden att ge rätt info.
Kan ge marginellt ökad bränsleförbrukning, men främst utsläppen ökar (i början).
Katalysatorn får jobba extra under den tiden.

Det är nästan alltid:
Kass sond
Dålig kontakt i kontaktstycket
Kass säkring.

Har inte förvärmningskablarna ( + & -)samma färg, medan de andra avviker?

En 1999 med lysande motorlampa går oftast igenom besiktningen. (Faktiskt)
Jag tror kravet kom med MY01.

IAT sensorn (insugsluft temperatur) sitter inbyggd i LMM.
Hänger inte ihop med förvärmningen i sonden.

Men!
Hur säkra E-OBD koder är på en 1999 beror på om den är tidig eller sen.
På tidigare modeller är dom bara sådär....
Okej! då låter det som de symtom jag upplever på bilen, då bränsleförbrukningen faktiskt gått upp något också.

Jag noterade nu att de mittersta pinnarna har en annan plättering än de övriga, vilket särskiljer dem.
IMG_20180808_193644(2).jpg
IMG_20180808_193644(2).jpg (176.6 KiB) Visad 2062 gånger
Kablage för de mittersta pinnarna har färgerna vit och grå, vilket verkar vara till värmare så då vågar jag påstå det helt bekräftat.
IMG_20180808_193624(2).jpg
IMG_20180808_193624(2).jpg (157.28 KiB) Visad 2062 gånger
Bosch LSU 5-wire
Bild
#1263938
Angående IAT så ska den sitta på luftröret som går in till gasspjället enligt följande bild:
https://www.volvopartswebstore.com/imag ... 225746.jpg

Det är alltså nummer 19 på bilden med volvo originalnummer 9445153. Men som du säger MickeM så är det nog inte så troligt att det är relaterat till problemet jag verkar ha med sonden. Men jag kommer nog att byta sonden först så får jag se sen om P0113 kvarstår eftersom jag tror precis som dig att koderna kanske inte går att lita helt på på dessa tidiga modeller.
#1274399
virtq skrev:Angående IAT så ska den sitta på luftröret som går in till gasspjället enligt följande bild:
https://www.volvopartswebstore.com/imag ... 225746.jpg

Det är alltså nummer 19 på bilden med volvo originalnummer 9445153. Men som du säger MickeM så är det nog inte så troligt att det är relaterat till problemet jag verkar ha med sonden. Men jag kommer nog att byta sonden först så får jag se sen om P0113 kvarstår eftersom jag tror precis som dig att koderna kanske inte går att lita helt på på dessa tidiga modeller.
Ahh, missade att du hade en turbo.

roffejsson skrev: Helt sjukt bilen rök och hackade sen gick den rätt bra luktade inget fick kod att främre sonden var trasig, bytte den då kom koden att den var ur funktion och nu tredje felkoden malfunction. Och nu luktar det avlopp när manskör och den hackar sig fram vad är felet?
Årsmodell, bil och motormodell?
Vad var koden/erna?
#1274932
roffejsson skrev:02, V70 s+ , första var P0030 andra var P0134 och nu sista är P0130
Ok.
En 2002 V70 är för det första en V70N.
Du är nu i forumdelen som avhandlar 850 och första generationen S/V70.
V70N skiljer sig markant på det elektriska.

Men jag undrar vad du köpte för lamdasond?
Så dåligt med ny sond luktar som om du gått på "universal-lamdasond-niten".
Dvs lamdasond för nån hundring. Det är nån hundring i sjön det.....
En lamdasond måste vara exakt rätt.
Inte ens alla "märkesanpassade" sonder som är rätt med mer än att kontaktstycket stämmer.

Du kan ha kabelbrott eller fel i kontaktstycket också.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]