Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xathrum
Som ämnet lyder. Jag ska skaffa mig min första "nyare" bil, d.v.s. från år 2016 och framåt. Jag har kommit fram till att det är en v60 jag vill ha och undrar om det är värt att skaffa en diesel med tanke på de nya reglerna men även utifrån ett framtidsperspektiv på 10+ år. Åker ganska mycket långa sträckor +20 mil och budgeten ligger på runt 250 000 :- samt behöver en familjebil.

Vad tycker ni, bensin eller diesel?
Åker du ett par tusen mil om året, så är en diesel det bättre valet, ur ett ekonomiskt perspektiv, förutsatt att man köpt bilen till ett vettigt pris.
Annars så kan man troligen fynda? en lagerbil V60 T3 Classic, en helt ny bil, runt 250 tkr, svårslaget mot en begagnad diesel, bästa valet.
Det som man bör fundera på, är om den nya, alltså gammla V60in, som kom runt 2010, är något att trivas i om ett par år? Kännas rejält gammal redan nu mot nya V60 MY19. Står man ut +10år?
Om bilen har driver support, som kallades intellisafe på senare bilar, så gör det mycket för känslan. Ang drivmedel är det nog hugget som stucket. Kör du mycket och kan leva med att producera oljud och vibrationer är det förstås billigare att rulla på diesel. Jag åker 3000 mil om året ungefär, och kör bensin. Jag snittar nog 0,7-0,8 nånstans, brukar ha ett snitt runt 0,75.
av III
Jag har haft diesel, har nu bensin. Saknar inte dieseln alls utom möjligen vridmomentet. 0,65 på tre tankningar till och från Norrland med bensinare känns helt ok. Men då är det bara T3.
Jag föredrar diesel. Körde från Stockholm i måndags eftermiddag och kom nyss fram till Grekland.
V60 D4 med 8-stegade lådan levererar :-)
Men ta det du själv känner för, ut och provkör!
berrabus skrev: tor 02 aug 2018, 22:14 fjohan, vad har du för uppmätt förbrukning på en sådan långresa och vad har marschfarten legat på ungefär?
0,74 genom Tyskland, men då var farten mer över typ 170 än under....
Tankningen i Serbien har jag inte lagt in än, men den tanken jag fyllde precis efter gränsen efter Kroatien har jag 4 markeringar kvar på...
Sen puttrade jag på tomgång vid gränspassagerna, dvs flera timmar, för att kunna ha ac på... Det drar soppa.
I Serbien och Bulgarien kryllar det av poliser, så här hålls farten nere.
Körde svågerns V60 D5 AWD automat R-Design -14 igår och körde min V60 D5 automat R-Design 2016 direkt efter. Vilken skillnad!! Hans bil har rullat 1600 mil längre. 8-stegs automaten gör brutal skillnad. Nu när jag kunde jämföra så snabbt så tycker jag att typ allt skiljer. Till och med färddator är slö på den äldre bilen.

Kommer du över en D5 från 2016 eller nyare så slå till. 1800kr i skatt.

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]