Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimjim
I min ena V70 från 2001 kyler inte AC:n. Utetemperaturen som visas i instrumentpanelen är fel- påverkas ac:n av detta?
Har läst mig till att ute tempgivaren sitter i vänster backspegel. Om utetemperaturgivaren ska bytas, byter man då hels backspegeln? Eller kommer man åt givaren bakom spegelglaset?
av Anette62
Är det någon som vet om tempgivaren sitter i vänster backspegel på en V70 från 2007 ?? Har en vän som fått vänster backspegel krockad, trasig och AC:n har vi insett fungerar inte längre. Skulle vara bra att veta om det "bara" är att byta spegel eller om man ska tro att det är något annat som gjort att AC:n lagt av. Spegeln blev trasig innan det blev så här varmt så vi har väl inte ens tänkt på att det skulle kunna hänga ihop. :-o :oops:
av m2c
Har fått för mig att det sitter en tempgivare i varje spegel, men det kan jag inte svära på. Vad visar instrumenteringen för utetemperatur?
av MacTheZipper
Det är någonstans runt 06-07 som dom gick över till givare i bara vänster backspegel men innan dess så satt givaren till ecm i vänster och givaren för instrumentpanelen i höger spegel, jag hade att båda visade fel för mig på min s80 -01 och det påverkade min ac då iaf.
Givarna kostade bara 200kr styck på volvo och var enkla att byta så det var helt klart värt det.

För att byta givare måste man ta bort dörrsidan samt lossa backspegeln för att komma åt att byta givare men man behöver inte ta bort glaset i backspegeln.
av Anette62
Tror att det inte visades någon temperatur alls häromdagen när vi var ute och åkte. Och föraren funderade på om det inte brukar visas temp. på panelen. ( Han kör bara den bilen ibland.) Hon som äger den kör inte alls, har aldrig haft körkort. Jag kör ibland och har sett att temperaturen har visats på panelen då så, om den inte visar någon text alls där så har väl något gått sönder.
av Rådlös
Jag har en V70 -08. Det finns givare i båda speglarna, men den högra kanske inte har någon funktion ? Givaren känns på undersidan som en liten "knopp". Ungefär som en kullrig skruvskalle (utan spår) Man borde ju kunna kolla funktionen med en kall våt svamp eller trasa. Håll mot givaren och kolla på displayen. Om det är på vintern, håll med fingrarna eller något annat varmt, försiktigt med en hårtork, och kolla displayen. Man kanske kan tänka sig att även motorns tomgång ändras något om man simulerar en annan temperatur?
Användarvisningsbild
av VolvoAB
I höger backspegel sitter givaren som visar temp I DIM, I vä backspegel sitter yttertempgivaren som ECM får sin info
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]