Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mickeadel
xxargs skrev:Låter nästan som en solklar problem med magnetkoppling och att att det är för stort spel, är glipan uppemot 1 mm (vilket man ser redan med ögonen) så får man verkan att magneten orkar bara dra när bilen/motorn är kall (och generatorspänningen är högre) för att sluta fungera när motorn är genomvarm och det kommer en massa varmluft genom kylaren och från kondensorn som värmer generatorn och den i sin tur sänker spänningen (helt enligt program).

Om du inte vill meka det själv (finns ett antal trådar här på forumet hur man kan göra det själv) så blir det att hitta en mek som kan tänka sig göra jobbet på plats i bilen eller en kylfirma som kan göra det utan att försöka sälja på dig en ny kompressor för 10 papp och kallar/hänvisar den gamla kompressorn som helt trasig fast den inte är det.

Försök hitta fristående bilkylfirmor än att ta det via auktoriserade verkstäder (som i många fall ändå tar in kylfolk utifrån för jobbet eller kör till kylfirma) då de kommer att försöka få dig att gå med på att kompressorn måste bytas - av anledningen att de helt enkelt tjänar mer pengar på en sådan åtgärd är att 'bara' shimsa om och bara kan ta ut timpris... i de flesta fallen är det inget annat än att en shimsbricka som skall tas bort för remskivenavets disk och kompressorn håller för många tusen mil till. - det finns också gettolösningar med påsförslutare tagen från limpan-påsen, buntband mm. som verka hålla bra över tid för dem som provat detta.

en fråga bara, vilket sätt finns de mest plats at komma åt och göra detta? ta bort ett hjul och ta bort hjulhuset eller är lika trångt som direkt ovanför motorn som under?
av Shas91
Nu kanske du löst problemet men inget av detta som omnämns i tråden skulle vara mitt första val. Detta är mitt område.. Tyvärr ger jag inte mycket för om en verkstad säger att de provtryckt en ac-anläggning. En sådan åtgärd är nämligen inte alls hälsosamt för ett kylsystem. Vad man gör är att man kontrollerar att AC-n ger tillräcklig kyla är det halvdåligt kompletterings fyller man några 100gram tills dess att rätt funktion uppnås, är man seriös tillsätter man spårmedel.

Om så är gjort kan du själv se själv genom att öppna lågtrycksventilens hatt och se om det finns något gult klet där. Då kan du själv lysa med en UV-lampa i ett "mörkt" garage och se vad läckan är...

Tyvärr beter din AC sig precis som det är köldmediebrist...

Mvh // Shas91
av ulfs
Som du själv skrev i ditt första inlägg. Kvitto på en reparation från en verkstad finns. Börja med att utnyttja den eventuella garanti som finns. Om de hittar ett problem som inte har med deras reparation att göra så lär de ju berätta det för dig. Kan ju vara så att du inte vill att de ska reparera och isåfall få betala för en felsökning men då får du ju reda på vad som är fel och kan därefter ta ett beslut om du vill reparera själv eller låta en firma göra det.
av m2c
På v70 och s80 så är det spårmedel från fabrik. Står på ac skylten i motorutrymmet.
av Shas91
En sak som du själv kan kolla om du är någorlunda händig är att känna på rörledningarna in till förångaren i kupen, det är en metod som jag själv använder mig av den ena av dessa ska bli riktigt ordentligt kall känn med handen eller med en termometer 8-10°...

Såg i efterhand att du gjort detta men den ska vara homogent kall, man kan säga att om det är gasbrist fungerar kompressorn tills dess att gasen tagit slut och lågtrycksvakten bryter.

Känns som du behöver hänga klockorna för att ta dig vidare... och fylla på 200gram ;-)

Annars är styrningen på kompressorn är väldigt simpel alltid on/off oavsett hur avancerad klimatanläggning man än har. Termostaten styr "clutchen/magnetkopplingen" vid normaldrift sedan finns det hur mycket spjäll och tokigheter som helst efter detta ;-) Om det är gasbrist/tomt på köldmedie så kommer kompressorn "suga ner sig" alternativt dra in luft med fukt och oljebrist som följd = kompressorhaveri... Därför sitter det en lågtrycksvakt som stoppar kompressorn innan detta...

Mvh // Stefan
av m2c
På våra bilar är det dock normalt att kompressorn slår till/från hela tiden. Då de jobbar mot ett oroficetube.
Har du bra kyla från början men den lägger av tvärt efter en stunds körning eller om det är jättevarmt så är det klockrent att det är dags att schimsa om. Detta testas enklast genom att du kör bilen tills den slutar kyla. Sedan lämnar du den med motorn på och acn på fullt och klappar till det stillastående hjulet på kompressorn in emot motorn med något av trä. Tillexempel ett kvastskaft. Börjar den funka igen ett litet tag så är det detta fel. Se till att trycka på den sida som går neråt av hjulet dock. Så du inte får skaftet i ansiktet ifall det hakar tag i någon nit.
Användarvisningsbild
av erikn
m2c skrev:På våra bilar är det dock normalt att kompressorn slår till/från hela tiden. Då de jobbar mot ett oroficetube.
Har du bra kyla från början men den lägger av tvärt efter en stunds körning eller om det är jättevarmt så är det klockrent att det är dags att schimsa om. Detta testas enklast genom att du kör bilen tills den slutar kyla. Sedan lämnar du den med motorn på och acn på fullt och klappar till det stillastående hjulet på kompressorn in emot motorn med något av trä. Tillexempel ett kvastskaft. Börjar den funka igen ett litet tag så är det detta fel. Se till att trycka på den sida som går neråt av hjulet dock. Så du inte får skaftet i ansiktet ifall det hakar tag i någon nit.
Håller med. Kolla den här guiden jag gjorde, jag har en film med där för just den kollen.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&p=878184
av Mickeadel
Shas91 skrev:En sak som du själv kan kolla om du är någorlunda händig är att känna på rörledningarna in till förångaren i kupen, det är en metod som jag själv använder mig av den ena av dessa ska bli riktigt ordentligt kall känn med handen eller med en termometer 8-10°...

Såg i efterhand att du gjort detta men den ska vara homogent kall, man kan säga att om det är gasbrist fungerar kompressorn tills dess att gasen tagit slut och lågtrycksvakten bryter.

Känns som du behöver hänga klockorna för att ta dig vidare... och fylla på 200gram ;-)

Annars är styrningen på kompressorn är väldigt simpel alltid on/off oavsett hur avancerad klimatanläggning man än har. Termostaten styr "clutchen/magnetkopplingen" vid normaldrift sedan finns det hur mycket spjäll och tokigheter som helst efter detta ;-) Om det är gasbrist/tomt på köldmedie så kommer kompressorn "suga ner sig" alternativt dra in luft med fukt och oljebrist som följd = kompressorhaveri... Därför sitter det en lågtrycksvakt som stoppar kompressorn innan detta...

Mvh // Stefan

Ser ut som att de kommer bli att köpa en ny eller bättre begagnad kompressor… lämnade in den på schimsning men vart inte tillräckligt bra för att man ska bli nöjd! Fick pris på Volvo här i Falun på 4000kr, då är det för tömning och fyllning samt montering av ny kompressor!
av jimjim
I min V70 fr 2001 så kyler inte ac:n. Utetemperaturen som visas i instrumentpanelen är fel, påverkar den AC:n? Var sitter givaren?
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]