Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1261993
Hej,

Har i många år använt den dyra motoroljan Mobil1 0W-30. Motorn drar ca: 1L per 500 mil, vilket jag tycker är i mesta laget.

Kollegan med en BMW hade i stort sett samma förbrukning tills han råkade byta till det något udda och billiga märket BÖLK som MisterAuto lagerför och kunde konstatera att oljeförbrukningen mer än halverades.

Själv bytte jag olja (BÖLK 0W-30) i våras och har nu kört ca: 300 mil med denna olja utan att nivån på stickan förändrats
en millimeter.

Vad för egenskaper kan denna olja ha som så drastiskt minskar förbrukningen? Hade inte trott på det om jag inte upplevt det sjäv.

Någon som kan ge en förklaring?
#1262014
Samma vicositet verkligen?
Då borde det kvitta.

Men oljeförbrukning med 0w30 som drastiskt minskar med 5w30 (med samma ACEA) är vanligt.

Om oljan har rekomenderade ACEA klassen och en av viscositeterna som rekomenderas för där man uppehåller sig temperaturmässigt är det bara att köra.
Vad $#@%€ det än står för namn på dunken.
#1262065
Kör med Bölk jag med, tycker det funkar fint.

Visst det är en skitbillig syntetolja men fyller spec. Nästan garanterat en HC-olja dvs hydrocrackad, inte PAO/esterbas. Men det har den gemensamt med väldigt många av de mer namnkunniga oljorna också... så varför betala mer för samma i grund och botten?

Inte lagt märke till att det skulle dra mindre olja med Bölk ifs men ska hålla ögonen öppna.
#1262080
Det är lätt att kolla huruvida en olja är fullsyntetisk eller HC. Det är bara att gå in på en tysk sida som säljer oljan i fråga och läsa specen där. Det är nämligen förbjudet att marknadsföra HC-oljor som fullsyntetiska oljor i Tyskland, och tyskarna är som bekant utomordentilgt nitiska ...
#1262173
Då verkar det som att bla de där billiga Bölk-oljorna skulle vara "Vollsynthetisch": https://www.mister-auto.de/motoroel/bol ... 91084.html

Möjligt att tyskarna har en ännu mer exakt term som bara få användas för oljor på PAO/esterbas, vet ej.

Finns även andra rätt billiga oljor där som uppfyller kriteriet "Vollsythetisch" bla Elf och i andra viskositeter och klassningar om så önskas, plus att de är i lager till skillnad från Bölk för tillfället.
#1262330
1l /500 mil är inte mycket.

Bättre att den drar olja ( till en viss del) än inget alls. För då är ngt galet.
xAx skrev: lör 28 jul 2018, 17:47 Hej,

Har i många år använt den dyra motoroljan Mobil1 0W-30. Motorn drar ca: 1L per 500 mil, vilket jag tycker är i mesta laget.

Kollegan med en BMW hade i stort sett samma förbrukning tills han råkade byta till det något udda och billiga märket BÖLK som MisterAuto lagerför och kunde konstatera att oljeförbrukningen mer än halverades.

Själv bytte jag olja (BÖLK 0W-30) i våras och har nu kört ca: 300 mil med denna olja utan att nivån på stickan förändrats
en millimeter.

Vad för egenskaper kan denna olja ha som så drastiskt minskar förbrukningen? Hade inte trott på det om jag inte upplevt det sjäv.

Någon som kan ge en förklaring?
#1262374
Andreasace skrev: mån 30 jul 2018, 19:34 1l /500 mil är inte mycket.

Bättre att den drar olja ( till en viss del) än inget alls. För då är ngt galet.
xAx skrev: lör 28 jul 2018, 17:47
Jo, det är sant. Skulle göra mig märkvärdig på en släktträff och påstod att min 240 inte drar en droppe olja mellan oljebytena. Bilmekanikern i släkten tillrättavisade mig med orden att det var inte bra och att jag med all sannolikhet har bränsle uppblandat i oljan, vilket senare skulle visa sig vara precis det han påstod (membranet i förgasaren var trasigt). Tror dock inte attt så är fallet nu. 1L oljeförbrukning efter 500 mil med Mobil1, men noll förbrukning efter senaste oljebyte med BÖLK och 300 mil. Näe det tror jag inte på ...
#1264287
Om nu Bölk är "vollsynthetisch" (dvs PAO/Esterbaserat) och man tidigare kör på mindre högvärdiga oljor typ HC så kan det väl tänkas att man kan uppnå en viss nyttoeffekt. Ser inget konstigt med det alls och det har ingenting att göra med varumärken, endast teknisk spec.
#1264378
Vad är skillnaden på en HC-olja och fullsyntetisk? Jag kanske är inne på ett annat spår men jag har börjat fundera på att sluta köpa den "dyra" Mobil1-syntetolja jag hittills kört på för 100 kr/l och välja typ biltema eller dylikt, någon billigare olja som uppfyller alla spec:ar. Min bil drar 0,5 L/1000 mil ungefär vilket tydligen är en "bra" förbrukning. Oljemagasinet säljer en Eurolub-olja som verkar intressant. Vet inte hur den skiljer sig mot den olja jag hittills använt, om den nu gör det? Eller vill någon annan rekommendera någon annan olja?

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=4332
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... uct_id=653

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]