- tis 12 jun 2018, 12:16
#1254508
Hej!
Mitt första inlägg här och hoppas kunna få lite hjälp.
Köpte en s40 -04 som tanken var att använda för att övningsköra med lillebror.
Den stod några veckor pga tidsbrist och då var batteriet dött när jag skulle starta, startade då med kablar från v70n och fick så fort jag rullade en meter felmeddelande om för hög spänning stanna genast.
Tog loss batteriet och laddade det, provade igen, samma fel.
Har förstått att jag ska mäta spänningen på batteriet. Ska det sitta inkopplat, ska bilen vara igång? Vad är normalt värde?
Nästa grej jag förstått är att det kan vara laddningsregulatorn, hur vet jag det?
Och till sist, är det ett helvete att byta den eller är det något man kan fixa själv? Är inte bra på diagnostik men kan skruva en del själv.
Tack för ett trevligt forum!
Mitt första inlägg här och hoppas kunna få lite hjälp.
Köpte en s40 -04 som tanken var att använda för att övningsköra med lillebror.
Den stod några veckor pga tidsbrist och då var batteriet dött när jag skulle starta, startade då med kablar från v70n och fick så fort jag rullade en meter felmeddelande om för hög spänning stanna genast.
Tog loss batteriet och laddade det, provade igen, samma fel.
Har förstått att jag ska mäta spänningen på batteriet. Ska det sitta inkopplat, ska bilen vara igång? Vad är normalt värde?
Nästa grej jag förstått är att det kan vara laddningsregulatorn, hur vet jag det?
Och till sist, är det ett helvete att byta den eller är det något man kan fixa själv? Är inte bra på diagnostik men kan skruva en del själv.
Tack för ett trevligt forum!