Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sweddan
Bilen i fråga: V70 2,4 (140hk) 2003

Bytte kamrem och allt annat för en månad sedan. Gick bra. Dock är bilen mycket slöare än innan bytet. Den går hur bra som helst och startar som den ska. Jag funderar på vvt drevet. Jag har läst nu i efterhand att det ska justeras och misstänker att det är det som jag har missat och gjort bilen slö.

Är det någon som kan bekräfta detta? Beroende på vart man läser så ska det justeras och på vissa sidor skriver folk att det inte spelar någon roll?
av MickeM
Hur gjorde du?

Enklaste sättet, dvs ritade med tuschpenna på gamla remmen mot streck på remhjulen, och förde över strecken til nya remmen och satte efter det?
(Man får räkna kugg mellan markeringarna på remmarna och vara mycket noga så det blir exakt lika)
Isf sitter allt i samma kugg som tidigare, och man behöver inte göra något alls.

Slet bort remmen utan att kolla nått innan och litat på markeringarna?
(Markeringarna sitter ju på den justera bara delen av remhjulet, och är inte att lita på. )

Har man tagit av remmen utan att märka upp, så får man vackert nolla kamaxlar och vevaxel medelst tolkar, och vrida VVT i botten, släppna remhjulen från kamaxlarna i avlånga hålen, montera remmen, släppa spännaren, dra åt remhjulen, ta bort tolkarna. Klart. (Avlånga hålen är försatt ta upp remslacket, så kammarna ändå står exakt)
Användarvisningsbild
av sweddan
Jag kollade på markeringarna och dem stod rätt. Drog även runt motorn ett par varv för att vara säker. Markeringarna passade överens med markeringarna som finns.
Dock kan det ju ha blivit något knas iaf. Då bilen går rent och bra annars tänkte jag att det var rätt, men så är kanske inte fallet. :-(
Användarvisningsbild
av 144
Fan också, då gjorde jag samma misstag med min 2.5T. Det konstiga är att jag inte märkte någon skillnad direkt efter kamremsbytet utan det kom efter att vi kört några mil.
Den saknar det där extra vridet som skrynklar asfalten och känns mer som en vanlig 2.4T.

Jag gjorde som flåbusen i det här klippet och gick efter markeringarna:

Är det det här verktyget man ska ha? https://www.ebay.com/itm/Volvo-XC70-XC9 ... =R40&rt=nc

Jag antar att det inte är nån fara att köra? Hinner inte fixa det innan husvagnssemestern.
Användarvisningsbild
av sweddan
Men om alla markeringar är rätt....går det inte att justera kamdrevet bara? Tänkte om det gick att släppa på drevet och vrida det rätt? Läste någonstans att det ska lossas och dra motsols tills det tar stopp?

Om nu kamremmen inte sitter rätt, hur kommer det sig att bilen går otroligt rent och fint samt både på tomgång och vid start? Funderar på om det kan ha med vvt solenoiden att göra om det inte är remmen..... annars får jag väl riva upp allt igen och börja om :) Har trots allt kört säkert 300mil sedan bytet utan något konstigt med motorgången förutom att den känns tröttare än tidigare vid acc.
Användarvisningsbild
av sweddan
Såg det här idag. Kan det vara så att det är en gammal markering för insugskammen? Att det är den jag borde ha gått efter och inte original markeringen på insugskammen? :-/
BILD: forumbilder.se/H7GKN/img-0437.JPG
Användarvisningsbild
av sweddan
Om någon kan skriva eller vet en länk så vore jag tacksam. En fullständig guide om att nolla motorn och ställa in vvt drev. Som "for dummies" så att jag kan få detta rätt :)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Volvos instruktioner innehåller inget om dreven. Det enda som spelar roll är ju faktiskt att markeringen på drevens del som är mot remmen stämmer eftersom de inte kan flytta på sig. Det är drevens nav som saknar markering som rör sig.

Jag ställde bara markeringarna och min bil är precis som tidigare så vitt jag kan avgöra. Kört 2000 mil sen jag bytte.
Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Hej! Har som många andra fått strul me[…]