Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1260190
Tjenare!
Jag har en S80 2001 140hk 38000mil som har börjat sura vid kallstart när den stått minst 2 dagar och det är bara nu när det är varmt ute som det händer.
Kör jag varje dag så är det inga problem men har det stått 2 dagar eller mer så går den bara på ett par cylindrar när jag startar och ibland rättar det till sig själv om den står på tomgång och ibland dör den och då måste jag starta med fullgas och varva ur den lite och sen går den som normalt igen.
Varje gång den gör så har så blir det ett grå vitt moln när jag gasar ur den och det luktar massa bränsle.
Jag har kollat så det inte försvinner varken motorolja eller kylarvätska vilket det inte gör, jag kan inte känna någon ovanlig lukt på oljan, oljan byttes i november och då även tändstift och luftfilter.

Det skumma är att detta problemet dök upp när det började bli så varmt ute som 25 grader och mer på dagarna för är det lägre temp som det var någon vecka så försvann problemet men återkom när det blev varmare igen.
Jag har funderat på om det kan vara några spridare som inte håller riktigt tätt när det blir riktigt varmt så det läcker in bränsle i några av cylindrarna eftersom den går helt normalt annars och jag har kört den på 0.83l/mil blandad körning dom senaste månaderna.

Jag har kollat med vida och där finns inga felkoder på någonting så om det är någon som har råkat ut för samma problem eller har något har några tankar om det så är jag tacksam för lite hjälp.
Senast redigerad av 1 MacTheZipper, redigerad totalt 0 gånger.
#1260757
Om bilen startar dåligt efter att ha stått i solen, skulle jag kolla om purgeventilen till tankventilationen öppnar och stänger som den ska.
Den kan klicka och därmed fungera elektriskt, och då inser inget styrdon att den inte fungerar.
Men den kan sluta fungera mekaniskt ändå.

Dvs bränsleångor trycks in i grenröret via kolkanistern även med stängd ventil.
Då ger de brännbara ångorna tillsammans med bränslet som sprutas in, alldeles för fet blandning, och bilen blir svårstartad.
Ånglås alltså.

Att trycka ner gasen i nån sekund och sedan släppa innan motorn startas kan hjälpa. Ventilera alltså.
Tändningen måste vara på för att spjället ska röra sig.
ETA spjällen (Bosch) rör sig så med gaspedalen, men om de tidiga ETM (Magneti Marelli)gör det också, vet jag inte.

"Anette62" har ETA spjäll, det vet jag, eftersom jag har sett bilen.
#1260831
MickeM skrev:Om bilen startar dåligt efter att ha stått i solen, skulle jag kolla om purgeventilen till tankventilationen öppnar och stänger som den ska.
Den kan klicka och därmed fungera elektriskt, och då inser inget styrdon att den inte fungerar.
Men den kan sluta fungera mekaniskt ändå.

Dvs bränsleångor trycks in i grenröret via kolkanistern även med stängd ventil.
Då ger de brännbara ångorna tillsammans med bränslet som sprutas in, alldeles för fet blandning, och bilen blir svårstartad.
Ånglås alltså.

Att trycka ner gasen i nån sekund och sedan släppa innan motorn startas kan hjälpa. Ventilera alltså.
Tändningen måste vara på för att spjället ska röra sig.
ETA spjällen (Bosch) rör sig så med gaspedalen, men om de tidiga ETM (Magneti Marelli)gör det också, vet jag inte.

"Anette62" har ETA spjäll, det vet jag, eftersom jag har sett bilen.
Var någonstans sitter den ventilen?

Edit: jag hittade den.
Senast redigerad av 1 MacTheZipper, redigerad totalt 0 gånger.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]