Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StefanNkpg
#1260421
Har varit på verkstan, där det konstaterades att det varken var hjullagret eller drivknuten det var fel på. Mekanikern trodde att ljudet kom från växellådan, eller diffen.

Så det blir väl till att försöka bli av med skrället. Blir ju svindyrt att försöka reparera ett sånt fel.
av kebabpizza
#1260426
Ja det är nog vettigare att skaffa en ny kärra.
Behåll den gamla tills den rasar och sedan skroten nästa, att försöka sälja en bil i den prisklassen på t.ex. Blocket är inte värt besväret kan jag säga.
av Kena
#1260434
Låter dock lite långsökt att lådan eller diffen skulle paja för att man byter däck. Men visst kan man ju ha megaotur att felet börjar visa sej precis då.
av StefanNkpg
#1260442
Nej precis, ska nog ha en jävla tur att nån entusiast ger en slant för bilen i det skicket.

Ja jag tror nog att det var otur att felet kom när jag skiftade däcken. För inte fasen kan ett däckbyte orsaka detta oljud. Fan det låter som en utombordare inne i kupén, svinjobbigt att åka omkring i skrället😜
av MickeM
#1260592
Det är INTE ett typiskt växellådsmissljud.
Det är då helt säkert.
Men därmed inte sagt att det inte är så.

Nu har du aldrig skrivit vilken volvo modell du kör.
Men att sälja den defekt är mycket svårt ens för 1000kr.
Det finns hur många som helst, så det är köparens marknad.

Man kan ju köpa en fullt rullande V70 med ev enklare fel för 5000kr eller mindre.


En -00 i absolut toppskick kanske kan gå för 15,000kr..... gott normalskick kanske 8-10,000.
En 850 ska vara kalasskick för att få över 10,000kr...... gott normalskick 5- 8,000kr....

Sedanmodellerna är alltid något billigare, men främst färre köpare. Kombi är praktiskt. Familjer, folk som renoverar, osv....

C70 har en annan prisbild.

Så räkna inte med några pengar för den.....
Avställd så minskar värdet och köparantalet dramatiskt.
Då ska den ju bärgas OCKSÅ! Dvs nästan osäljbar till nån annan än grannen, typ.
Du kan få skrota den.

Jag vet flera som försökt kränga sin gamla trasiga bil för nån tusing, (efter att ha ställt av den. skatt och försäkring sparad), MEN! Då inte fått den såld ens för 100kr. Därmed drog dom på sig bärgningskostnad till skroten.
Hyrsläp i bästa fall. Proffsbärgare (utan försäkringshjälp) kostar multum.
Skrotar hämtar sällan gamla Volvo. Trots att det står typ "Vi hämtar din bil! Pengar betalas!"
Javisst, för RÄTT bil.... Inte alla.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1260638
MickeM skrev:Skrotar hämtar sällan gamla Volvo. Trots att det står typ "Vi hämtar din bil! Pengar betalas!"
Javisst, för RÄTT bil.... Inte alla.
plus att dom hämtar inte vart som helst. Bor du lite avlägset så backar dom flesta skrotar/demonteringar ur. Trodde aldrig jag skulle bli av med 855an :bored:
av StefanNkpg
#1260733
Micke M, hur vet du att det inte är missljud från lådan utan att ha hört på bilen?

Kärran är en V70 2.5 l 144 hästar årsmodell 1998, kombi. Den har rullat mer än 39.000 mil och är rostangripen på flera ställen. Den drar en jäkla massa olja och rycker och har sig emellanåt.Sedan är den repig och jävlig på sina ställen p.g.a nuvarande ägaren kanske inte alltid varit så försiktig😉.

Så nej, jag räknar inte med att få den såld. Skroten här i Norrköping ger mig 800 spänn om jag kör dit den själv. Känns nog som att man får ta det budet..😞
av MickeM
#1260778
StefanNkpg skrev:Micke M, hur vet du att det inte är missljud från lådan utan att ha hört på bilen?
MickeM skrev:
Det är INTE ett typiskt växellådsmissljud.
Det är då helt säkert. 
Men därmed inte sagt att det inte är så. 
Ett förtydlingande av citatet ur mitt föregående inlägg lyder:
"Du beskriver inte typiskt ljud för dålig växellåda (jag har hört många), men trots det, kan det vara växellådan som låter ändå!"
(Det sista var en onödigt tillkrånglad mening av mig. Som gjort för att missförstå)

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...