Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yrrol3
#1260696
Funderar lite på byta bil.
Önskar en som är tyst i kupén, breda mjuka säten, lätt servo och lite allmän amerikansk känsla.
Alltså raka motsatsen till my06 v70n med sportstolarna...

Så fick jag syn på några S80 exekutive bilar.

* Är samtliga förlängda i karossen?
* Har dessa mer ljudisolering än vanliga s80? Förutom laminerade sidorutor.
* Stämmer det att dessa nya Volvos med extra skärm i panelen, saknar backkamera?
* Har en MY14, 6 eller 8 växlad automat?
* Är dagens AWD törstigare att köra? Går det att skruva bort någon kardan eller liknande?
* Är massagestolar bra eller mer symbolisk sak som inte märks att den är igång?
* Såg att denna MY14 hade gamla miljöklassen och därmed hög skatt, är detta något som går att uppgradera?(gissar: nej)
* Har MY14 S80 kända problem?
* Är det vanligt att executivebilarna saknar taklucka?
* Hur fungerar tv-funktionen, är det något som går att hacka så man kan se egna filmer?
* MY14 fronten tilltalar mig inte nertill, då är den äldre finare. Finns det tjusigare eftermarknadsprodukter?
* Är det lätt att montera dragkrok på S80, och finns det någon som är dold på riktigt? Typ westfalia.
#1260699
Nej
Nej
Nej
Beror på motor men 6-vxl om det är AWD
Törstigare? Än FWD, ja. Låter som att det är en FWD du vill ha.
-
Nej
Bara okända problem (samt övriga plattformsgemensamma småfel men inget nämnvärt här)
Det enda ovanliga är väl Executive-bilarna i sig, taklucka vet jag inte
-
Nä, möjligen sport-utförandet från V70 med svarta detaljer om du vill byta hela stötfångaren
-
#1261182
Executive är högst troligt enbart extra smetad med saker. T.ex flashig klocka i instrumentpanelen. Troligen de bästa sätena som går att få tag på, vilket kommer innebära rejäl komfort. Normal-läder är redan rejält bra i vanliga Volvo.
#1261202
haha, synd bara att den pansarmodellen var lite dyr.

Såg att det inte var omöjligt att hitta vanliga S80 med både ventilerade säten och progressivservo.
Ihop med D4 motorer med låg skatt. Funderar dock på bensinare då jag kör mycket korta sträckor också, samt att E85 är billigt.
Får åka till en handlare och provsitta lite.
#1261434
Jag har en S80 V8 fast Summum, också med backkamera. Jag har eftermonterat lite executive-detaljer bara på skoj men saknar väl mest de ventilerade sätena, även om jag har mellansteget "sovereign hide". Inget jag kanske saknar mer än när man surfar på blocket, jag är nöjd med bilen. Jag hade satsat på att välja rätt drivlina istället för att man ska ha just rätt utrustningsnivå. Rätt för mig är T6 eller V8, vet inte exakt vad det finns med FWD. Kanske en 2,5T? Basutrustning gör ju inget egentligen, blir ju bara tystare med mindre fälgar och högre däckprofil. Kanske är kul att ha stereon HP eller PS, så man slipper den minsta base performance bara. Xenon är ju också ett måste men det räknar jag som en säkerhetsgrej mer än lull-lull.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]